کد خبر: ۲۰۵۱۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹
با کسب 34 مدال

امسال، پرافتخارترین حضور 27 ساله ایران در المپیادهای علمی جهانی بود

حاصل حضور دانش آموزان ایرانی در شش المپیاد علمی جهانی امسال، کسب 12 نشان طلا، 15 نشان نقره و هفت نشان برنز بود که بهترین نتیجه در تاریخ حضور 27 ساله ایران در رقابت‌های بین المللی المپیادهای علمی محسوب می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایران هر ساله با برگزاری چندین مرحله آزمون در سطح دانش‌آموزان مقطع متوسطه و در نهایت انتخاب بهترین افراد در المپیادهای جهانی دانش آموزی فیزیک، شیمی، زیست شناسی، نجوم و اخترفیزیک، کامپیوتر و ریاضی شرکت می کند.

المپیادهای جهانی دانش آموزی سال 92 از پانزدهم تیرماه در استرالیا آغاز و چهاردهم مردادماه در یونان به ایستگاه آخر رسید.

در رقابت های امسال بهترین نتیجه را دانش پژوهان تیم نجوم و اختر فیزیک کسب کردند به طوری که تیم الف ایران رتبه دوم و تیم ب جمهوری اسلامی جایگاه سوم را از آن خود کرد.

دانش آموزان ایرانی شرکت کننده در شش المپیاد جهانی سال گذشته، مجموعا هفت مدال طلا، 14 مدال نقره و 12 مدال برنز کسب کرده بودند که هم از لحاظ تعداد کل مدال‌ها و هم از لحاظ ارزش مدال‌ها از نتایج امسال پایین تر بوده است.

در این گزارش مروری داریم بر حضور دانش آموزان ایرانی در المپیادهای علمی جهانی امسال:

بیست و پنجمین دوره‌ المپیاد جهانی دانش‌آموزی کامپیوتر

تیم المپیاد دانش آموزی کامپیوتر، نخستین کاروان اعزامی جمهوری اسلامی ایران به المپیادهای علمی جهانی امسال بود. بیست و پنجمین دوره‌ المپیاد جهانی دانش‌آموزی کامپیوتر طی روزهای پانزدهم تا بیست و دوم تیر ماه (6 تا 13 جولای سال 2013) به میزبانی شهر بریس بن استرالیا برگزار شد که در نهایت افتخارآفرینان تیم المپیاد کامپیوتر ایران در بین 299 شرکت کننده از 77 کشور جهان با کسب چهار نشان طلا، نقره و برنز موفق به کسب رتبه ششم جهان شدند.

این در حالی بود که تیم دانش‌آموزی ایران در بیست و چهارمین دوره‌ المپیاد جهانی کامپیوتر که در شهر میلان ایتالیا برگزار شد با کسب دو مدال طلا و دو مدال نقره مقام پنجم را که در طول ادوار گذشته بی‌سابقه بوده است از آن خود کرده بود.

دانیال مهرجردی از استان خراسان رضوی و فرزاد عبدالحسینی، کیوان علیزاده، وحید و سید حامد ولی‌زاده طوسی از شهر تهران، اعضای تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی کامپیوتر ایران را تشکیل می‌دادند.

همچنین دکتر محمد علی آبام به عنوان سرپرست اول و دکتر حمید ضرابی زاده به عنوان سرپرست دوم این تیم را همراهی کردند.

چهل و چهارمین دوره رقابت‌های المپیاد جهانی فیزیک

پس از تیم المپیاد کامپیوتر، تیم المپیاد دانش‌آموزی فیزیک جمهوری اسلامی ایران در چهل و چهارمین دوره رقابت‌های المپیاد جهانی فیزیک در شهر کپنهاک دانمارک شرکت کرد.

در این رقابت‌ها که تیم‌هایی از 88 کشور دنیا حضور داشتند ایران دست به کار بسیار بزرگی زد و با کسب سه مدال طلا، یک نقره و یک برنز در جایگاه هفتم جهان قرار گرفت. در حالی که سال گذشته در چهل و سومین دوره این المپیاد با کسب دو مدال نقره و سه مدال برنز رتبه پانزدهم نصیب ایران شده بود.

در این رقابت ها امیر زارع، محمدرضا لطفی نمین و کوشا رضایی‌زاده مدال طلا، نادر مستعان مدال نقره و امیرپارسا زیوری مدال برنز کسب کردند.

بیست و چهارمین دوره المپیاد جهانی زیست شناسی

المپیاد جهانی زیست‌شناسی، سومین رقابت علمی بین المللی برای دانش آموزان ایرانی بود که طی روزهای بیست و سوم تا سی‌ام تیر ماه ( 14 تا 21 جولای) در شهر برن سوییس برگزار شد.

دانش پژوهان ایران با درخشش در بیست و چهارمین دوره المپیاد جهانی زیست شناسی دو مدال طلا و دو مدال نقره کسب کردند و با افتخار در جایگاه چهارم این دوره از المپیاد قرار گرفتند. این افتخار در حالی برای ایران رقم خورد که تیم ملی المپیاد جهانی زیست شناسی کشورمان سال گذشته در بیست و سومین دوره المپیاد جهانی زیست شناسی موفق به کسب سه نشان نقره و یک برنز شده بود.

امین آراسته از استان آذربایجان شرقی، امیراشرف گنجویی از استان کرمان موفق به کسب مدال طلا و بهار صابرزاده اردستانی از شهر تهران و ندا نیلفروشان از استان اصفهان مدال نقره کسب کردند.

تیم المپیاد دانش آموزی زیست شناسی ایران را سامان حسین خانی و محمد کرام الدینی به عنوان سرپرستان اول و دوم و دکتر مهناز آذرنیا و دکتر احمد شهاب الدین پاریزی به عنوان ناظران علمی همراهی می کردند.

چهل و پنجمین دوره المپیاد جهانی دانش‌آموزی شیمی

در ادامه رقابت های المپیادهای علمی جهانی سال 2013 میلادی، جمهوری اسلامی ایران در المپیاد جهانی شیمی شرکت کرد.

در این رقابت ها که طی روزهای بیست و چهارم تیرماه تا دوم مرداد ماه جاری به میزبانی شهر مسکو روسیه برگزار شد، تیم المپیاد شیمی ایران در بین 77 کشور جهان با یک پله صعود نسبت به سال گذشته موفق به کسب رتبه هفتم جهان شد. تیم المپیاد دانش‌آموزی شیمی ایران سال گذشته با کسب یک نشان طلا و سه نشان برنز در جایگاه هشتم چهل و چهارمین دوره المپیاد جهانی شیمی ایستاده بود.

تمامی اعضای تیم المپیاد شیمی جمهوری اسلامی ایران شامل مهدی یارامانی تهرانی و آریا امین الرعایا از شهر تهران، هیربد حیدری از استان همدان و اشکان خاوران از استان فارس در این رقابتها موفق به کسب نشان نقره شدند.

در پایان این رقابت علمی چهل و پنجمین دوره المپیاد جهانی دانش‌آموزی شیمی تیم‌های چین، کره و تایوان به ترتیب حائز رتبه های اول تا سوم شدند.

پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی ریاضی

در حالی که قبل از آغاز المپیاد جهانی ریاضی، ایران تنها شش مدال طلا ، 9 مدال نقره و دو برنز کسب کرده بود با توجه به سوابق درخشان ایران در المپیاد ریاضی، امید بسیاری برای کسب تعداد بالای مدال طلا داشت. امیدی که خیلی زود به حقیقت پیوست؛ آنجا که دانش آموزی ایران شرکت کننده در پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی ریاضی با کسب شش مدال طلا، نقره و برنز موفق به کسب رتبه دهم جهان شدند.

دانش‌پژوهان ایرانی سال گذشته در پنجاه و سومین دوره المپیاد جهانی ریاضی با کسب سه نشان طلا، دو نقره و یک برنز به مقام هشتم جهان دست یافته بودند.

در این رقابت ها اتفاق بسیار غرور آفرینی برای تیم جمهوری اسلامی ایران رخ داد و تینا ترکمان، عضو تیم المپیاد ریاضی ایران با کسب 28 نمره موفق به کسب رتبه دوم در بین دختران شرکت کننده در این مسابقات شد.

پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی ریاضی در روزهای 27 تیرماه تا 6 مردادماه با حضور 103 کشور جهان در شهر سانتامارتا در کشور کلمبیا برگزار شد و در نهایت در این دوره از مسابقات تیم های چین، کره جنوبی و آمریکا به ترتیب اول تا سوم شدند.

در تیم ایران الک بدرویا و عارف صادقی مدال طلا، ماهان تجربه کار، تینا ترکمان و محمدجواد شعبانی زهرایی مدال نقره و سید محمدحسین سیدصالحی مدال برنز را کسب کردند. تیم ایران را دکتر آرش رستگار و دکتر عرفان صلواتی به عنوان سرپرست اول و دوم و دکتر کسری علیشاهی و دکتر مصطفی عین الله زاده به عنوان ناظران علمی همراهی می‌کردند.

هفتمین دوره المپیاد جهانی دانش‌آموزی نجوم و اختر فیزیک

هفتمین المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک

در حالی که تنور المپیادهای جهانی دانش آموزی در حال سرد شدن بود؛ تیم های الف و ب المپیاد دانش‌آموزی نجوم و اخترفیزیک جمهوری اسلامی ایران با کسب سه مدال طلا، سه نقره و چهار برنز، و قرار گفتن در جایگاه دوم و سوم هفتمین المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک، کاروان المپیادهای دانش آموزی ایران را در بیست و هفتمین دوره حضور در این رقابت ها تاریخی کرد. همچنین یکی از دانش اموزان توانست عنوان برنده مطلق ازمون تئوری را با کسب یک مدال طلای دیگر از آن خود کند.

این موفقیت در حالی برای ایران رقم خورد که دانش‌آموزان ایرانی سال گذشته در ششمین دوره المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک در کشور برزیل تنها یک مدال طلا به همراه پنج نقره و چهار برنز کسب کرده بودند.

به گزارش ایسنا،هفتمین دوره المپیاد جهانی دانش‌آموزی نجوم و اختر فیزیک طی روزهای 5 تا 13 مرداد با حضور 41 کشور در یونان برگزار شد و تیم رومانی به مقام نخست این رقابت‌ها دست یافت.

علی پیرمرادی، حسین خلیلی، مهرگان درودیان از اعضای تیم المپیاد دانش‌آموزی نجوم و اختر فیزیک ایران در این دوره از رقابت‌ها موفق به کسب مدال طلا شدند.

سه مدال نقره ایران در هفتمین دوره المپیاد جهانی دانش‌آموزی نجوم و اختر فیزیک را هم پرهام برومند، سیدشایان ناظمی و محمدرضا بنایی کسب کردند.

همچنین داریوش شاهین‌راد، امیرپاشا قابوسی، هومن شاهرخی و عرفان ذابح موفق به کسب مدال برنز هفتمین دوره المپیاد دانش‌آموزی نجوم و اخترفیزیک شدند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین