کد خبر: ۲۱۳۲۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱
همزمان با منفی شدن تراز عرضه و تقاضای CNG در کشور، یک مقام مسئول در وزارت نفت دلایل وجود صف‌های طولانی در پیش روی جایگاه‌های CNG و افزایش زمان سوخت خودروهای دوگانه سوز را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آمارهای ساخت جایگاه‌های جدید CNG نشان می‌دهد که از ابتدای سالجاری تاکنون روند احداث ایستگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده در کشور کند و به صورت لاک پشتی در حال انجام است.

آمارهای رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که تا هفتم مهر ماه سالجاری در مجموع تعداد کل جایگاه‌های CNG به دوهزار و 76 باب رسیده است که هنوز با دستیابی با برنامه ساخت 2550 جایگاه گاز هنوز فاصله زیادی دارد.

کارشناسان اقتصادی پائین بودن کارمزد فروش، مشکلات تامین قطعات یدکی، وجود اختلافات گازی بین جایگاه داران و شرکت گاز، نبود یک برنامه جامع و چشم انداز توسعه و موازی کاری‌های مختلف دستگاه‌های مختلف و فقدان تعیین یک متولی واحد از مهمترین دلایل کند شدن توسعه صنعت CNG در ایران است.

هم اکنون به طور متوسط روزانه 19 تا 20 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در جایگاه‌های CNG مصرف می‌شود که در صورت عدم ساخت و راه اندازی جایگاه‌های CNG قطعا مصرف فعلی بنزین ایران از مرز 90 تا 95 میلیون لیتر در روز عبور می‌کرد.

از سوی دیگر تعطیلی جایگاه‌های CNG به دلیل افزایش هزینه‌های جاری جایگاه داری، منجر به منفی شدن تراز عرضه و تقاضای CNG در کشور شده است به طوری‌که با وجود تردد حدود 3.5 میلیون دستگاه خودروی دوگانه سوز تنها 2076 باب جایگاه تک منظور و دو منظوره CNG در کشور فعال است.

اردشیر دادرس رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی اخیرا در گفتگو با مهر با اشاره به کسری شدید تعداد جایگاه‌های CNG در تهران و سایر کلانشهرهای کشور، تاکید می کند: در طول سه سال گذشته تاکنون مصرف و تقضای CNG رشدی 180 درصدی و ساخت جایگاه با رشد منفی 120 درصدی روبرو بوده است.


دلایل بازگشت صف‌های کیلومتری به جایگاه‌های گاز

به گزارش مهر، امیر وکیل‌زاده معاون مدیر طرح CNG در امور اجرا و بهره‌برداری از جایگاه‌های CNG در تشریح آخرین وضعیت تعیین نرخ کارمزد و حق العمل فروش CNG در جایگاه ها، گفت: حق العمل مبلغي است كه مالك جايگاه مستقيما از مصرف كننده نهايي دريافت و به حساب خود واريز می کند.

این مقام مسئول حق العمل فعلی فروش هر مترمکعب CNG را حدود 40 تومان عنوان کرد و افزود: کارمزد هم مبلغی بوده که شرکت ملی پخش نفتی مستقیما به جایگاه داران پرداخت می‌کند که هم اکنون رقم آن صفر است.

وی با یادآوری اینکه با انجام جلساتی در نهایت سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليد كنندگان نرخ حق‌العمل  و كارمزد جدید را براي جايگاه هاي CNG پيشنهاد کرده است، اظهار داشت: با توجه به ماده 3-19 قانون بودجه سالجاری كشور موضوع تصويب نرخ جدید حق‌العمل و کارمزدها در شوراي اقتصاد در حال بررسی است.

وکیل‌زاده همچنین در خصوص افزایش زمان سوخت گیری و وجود صف‌های طولانی پیش روی برخی از جایگاه‌های CNG به ویژه در کلانشهرها توضیح داد: مجموعه وزارت نفت تاکنون به تکالیف خود برای ساخت و توسعه جایگاه‌های CNG عمل کرده است.

معاون مدیر طرح CNG در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه در حال حاضر بيش از سه ميليون خودرو دوگانه سوز در کشور تردد می‌کنند، افزود: عوامل مختلفي علاوه بر تعداد خودرو در افزایش زمان سوخت گیری در جایگاه های CNG تاثیر گذار است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه پيمايش خودروهای دوگانه سوز در زمان استفاده از گاز محدود است، گفت: با توجه به محدوديت ظرفيت مخازن قابل استفاده در خودروها، پيمايش يك خودرو با گاز حدود 30 درصد پيمايش يك خودرو با بنزين با توجه به ظرفيت باك بنزين است.

وی با تاکید بر اینکه محدودیت ظرفیت ذخیره‌سازی سوخت در خودروهای دوگانه سوز بدان معنا بوده كه هر سه بار سوخت‌گيري با گاز، معادل يكبار سوخت‌گيري با بنزين است، تصریح کرد: از این رو 2000 جايگاه CNG عملاً معادل 700 جايگاه بنزين کارآیی دارد.

به گزارش مهر،وکیل‌زاده با اشاره به این موضوع که از طرف ديگر اكثر خودروهاي گازسوز خودروهاي عمومي و پر تردد هستند و مراجعات آنها به جايگاه نيز به دليل مصرف بالاي سوخت، بيشتر است، خاطرنشان کرد: البته تراكم خودروهاي گازسوز عمومي در مراكز شهرها و كمبود جايگاه در همان مراكز از دلايل ديگر این امر به شمار می رود.
بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین