کد خبر: ۲۳۵۰۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۹

مخالفان مذاکرات هسته ای در داخل و خارج از کشور چه گروه هایی هستند

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای اولین بار برای گفتگو و تبادل نظر با رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و برخی مقامات کشور وارد تهران شد. هر چند اشتون بارها با مسئولین سیاست خارجی ایران در شهرها و کشورهای مختلف دیدار داشته ولی بسیاری از تحلیلگران ارشد دیپلماسی بین المللی از این حضور به عنوان نشانههایی از توافق احتمالی در مذاکرات گام نهایی یاد می کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - همزمان با جدی شدن مذاکرات دور پایانی، افراد و گروههایی چه در داخل و چه در خارج با دیپلماسی موفق دولت تدبیر و امید با انگیزهها و دلایل مختلف مخالفت مبوده و هرکدام بنا به نوبه خود در این راه سنگ اندازی می کنند. به طور طبیعی شناخت ماهیت و انگیزه این جریان ها، دولت و مسئولان ارشد را در اتخاذ مواضع متناسب با آنها یاری خواهد کرد. بر همین اساس شاید بتوان مخالفان اصلی دیپلماسی تنش زدایی و مذاکرات موفق هستهای را در 8 دسته و گروه تقسیم بندی کرد.

1_ دسته اول منفعت طلبان اقتصادی یا به تعبیر بهتر کاسبان تحریم اند. افرادی که  از تحریم های گسترده ایران سو استفاده کرده و با دریافت مزایای ویژه تحت لقای دور زدن تحریم، ثروت هنگفتی را بهم زدند لذا چون رفع تحریم ها شرایط را تغییر خواهد داد تمام توان خود را به کار بستهاند تا با حربههای مختلف از دستیابی به توافق نهایی جلوگیری کنند. این دسته از نظر کمیت در اقلیت کامل هستند ولی استطاعت مالی آنها مشکلات زیادی را در ایجاد فضای منفی تبلیغاتی ایجاد می کند.

2_ دسته دوم گروهی هستند که منافع اقتصادی برای آنان چندان جذابیتی ندارد بلکه انگیزه و دلایل مخالفت آنها با دیپلماسی فعال و مذاکرات هستهای صرفا برخورد سیاسی و جناحی است. این از دسته افراد در حقیقت نه شکست خوردگان انتخابات 24 خرداد 92، بلکه مخالفین  صرف دولت یازدهم هستند. این افراد به این دلیل از موفقیت آمیز بودن مذاکرات نگران هستند که موفقیت دولت تدبیر و  امید در دیپلماسی خارجی و در نهایت بهبود وضعیت اقتصادی را عاملی برای طرد خود از صحنه فعال سیاسی می دانند. این  افراد، شاید در فلسفه وجودی خود، مخالف انجام مذاکرات هستهای نباشند ولی با هر اقدامی که چهرهای موفق از دولت ارائه دهد مخالفت خواهند کرد و مذاکرات هستهای بهانهای بیش نیست. در چند ماه اخیر، موفقیت نسبی دولت، پایگاه اجتماعی این دسته افراد را روز به روز کاهش داده به طوری که  استفاده از روشهای تخریبی به جای انتقادی نشان دهنده این موضوع است.

3_ دسته  سوم  شامل هیچ کدام از طیف بندی بالا نیستند بلکه این گروه افرادی هستند که تصور میکنند دغدغه فرهنگی دارند این گروه در مجموع با اصل تعامل و گفتگو، مذاکره و برقرای ارتباط  دیپلماتیک با کشورهای غربی و حتی کشورهای  همسایه مشکل دارند الگوی این گروه همان کشیده شدن حصار آهنی بر دور کشور و قطع ارتباط با دنیای امروزی است این دسته افراد انزوای سیاسی را به این دلیل که احساس میکنند که ممکن است آسیب فرهنگی به همراه نداشته باشد را ترجیح می دهند در حالی که اگر قبول کنیم فرهنگ ایران غنی و تاثیر گذار هست که هست پس این نگرانی باید برای کشورهای دیگر باشد. نه ایران البته این دسته افراد نه تنها در عده بسیار اندک هستند بلکه وزن سیاسی آنها نیز بسیار کم است.

4_ دسته چهارم گروه و افرادی هستند که از ابتدا برخی نگرانی ها را احساس میکردند. البته تمرکز این دسته افراد بر حفظ خطوط قرمز و اصول نظام در زمینه تعامل با نظام بین الملل است. این گروه با اطلاع از این موضوع که مذاکره کنندگان هستهای از فرزندان این انقلاب هستند و تصمیم گیری در خصوص پرونده هستهای، در سطح مقام معظم رهبری، رئیس جمهور ر و روسای قوای دیگر و شورای امنیت اتخاذ میشود کم کم و با آشنایی از ثمرات و نتایج مثبت دیپلماسی پویا، به سرعت اقناع شده و تعداد آنها را روز به روز کمتر می شود.

اما بدون تردید مخالف با مذاکرات هستهای و دیپلماسی تاثیر گذار ایران اسلامی در عرصه جهانی نیز مخالفانی دارد که شناخت انگیزه و ویژگی آنها، داده های متفاوتی از ماهیت واقعی آنها ارائه می دهد.

1_ اولین دسته بدون تردید رژیم صهیونیستی و به تبع آن حامیان لابی صهیونیزم است. این گروه نگاه کاملا  سیاسی، به موضوع هستهای ایران دارد و بزگترین نگرانی آن قدرت گیری نظام اسلامی ایران است و لذا چون میدانند تقویت مواضع ایران در قبل مذاکرات موفق هسته ای و در نهایت تعامل جهانی، به شدت هویت دروغین آنها را تحت فشار قرارخواهد داد لذا سر سخت ترین مخالفان خارجی، در این گروه دستهبندی میشوند.

2_ دسته دیگر مخالفان خارج از ایران، سلطنت طلبان و معاندان مسلح ایرانی هستند. این گروه به نفسه، هیچ علاقهای به بهبود وضعیت معیشتی  مردم ندارند و تنها دغدغه آنها فقط و فقط بازگشت به قدرت است و به هر میزان که ایران در عرصه جهانی و داخلی موفق تر عمل کند ناامیدی آنها برای حضور در ایران بیشتر میشود. البته این دسته از افراد حتی به تحریم های گسترده نیز رضایت نمیدهند بلکه با به چالش کشیدن مذاکرات هستهای در قضیه سایت  فردو نشان دادند که آرزوی حمله نظامی به ایران رادر ذهن خود پرورش میدهند.

3_ اما دسته دیگر از مخالفان خارجی، برخی از کشورهای حامی تروریستها در منطقه هستند. کشورهایی که با تحریم های ایران در گذشته همراهی و سو استفاده کردند و به خاطر سرمایهگذاریهای کمتر ایران درحوزه انرژی موفق شدند از منابع مشترک نفتی و یا گازی به تنهایی بهرهبرداربی کنند و حتی با افزایش صادرات نفت خود به دلیل تحریمهای نفتی ایران در آمدهای مالی ویژهای کسب کنند بدون تردید برچیده شدن تحریم ها و به تبع آن افزایش قدرت دیپلماتیک ایران در عرصه جهانی را مانعی برای ادامه این وضعیت می دانند.

4_ اما دسته چهارم کشورهای مخالف خارجی، هیچ کدام از انگیزههای بالا را ندارند بلکه تنها نگرانی آنها موقعیت اقتصادی آن کشورها در نتیجه مذاکرات موفق هستهای است. کشورهایی  که به نفسه با رفع تحریم ها و انجام موفقیت آمیز مذاکرات هستهای مشکلی ندارند و تنها دلمشغولی آنها این است که سرشان در بازار پر رونق تجاری ایران بی کلاه نماند. کشورهایی که وقتی از جایگاه اقتصادیشان در ایران مطمئن شوند نه تنها مخالفتی نخواهند کرد بلکه از مشوقان اصلی سیاست خارجی جدید ایران خواهند بود.
با توجه به موارد بالا به نظر میرسد با بررسی و تحلیل ویژگی های مخالفان مذاکرات هسته ای در داخل و خارج از کشور و نیز اتخاذ تصمیم مدبرانه در قبال آن ها، دستیابی به توافق هستهای در آینده نزدیک، دور از دسترس نخواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین