کد خبر: ۲۳۶۵۸۵
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱

هر سال به اندازه کویت، امارات، بحرین و قطر در ایران خانه می سازیم / سونامی مسکن در راه است؟

همچنان اصلی ترین پرسش پیش روی سرمایه گذاران و مردم تعیین تکلیف آینده بازار مسکن است. رئیس انچمن انبوه سازان اعتقاد دارد، آینده با گرانی می آید.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مینا یوسفی: مجتبی بیگدلی، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور در رابطه با تحلیل وضعیت مسکن در سالی که گذشت، به خبرآنلاین گفت: براساس منحنی روند قیمت مسکن که بر اساس اطلاعات مرکز آمار و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تعیین می‏شود، روند این منحنی با فراز و فرودهایی سینوسی مواجه است. به طور تقریبی هر 3 تا 5 سال، بازار مسکن با رکود مواجه می‏شود که طول این رکود بین یک تا دو سال به طول می‏انجامد. این رکود مثل آرامش قبل از طوفان است که خرید و فروشی در این بازار صورت نمی‏گیرد.

بیگدلی در ادامه افزود: متاسفانه ما در این زمینه با مشکل فرهنگی هم روبرو هستیم. به طوری که وقتی بازار دچار رکود می‏شود به جای اینکه مردم برای خرید اقدام کنند و از تخفیف‏هایی که خاص این دوره است بهره‏مند شوند، آنها هم دست از خرید و فروش می ‏کشند. به هر حال هر رکودی فرجامی دارد. فرجام این رکود یک سونامی و اوج قیمت‏هاست.

دبیر کل جامعه اسلامی کار آفرینان با برآورد اینکه نیاز کشور به صورت سالانه به اندازه 30 کشور در اروپاست، تصریح کرد: ما در هر سال به اندازه کویت، امارات، بحرین و قطر در کشورمان یک کشور جدید می‏سازیم! سالی 5/1 میلیون ازدواج، 500 هزار حوادث غیرمترقبه و بافت‏های فرسوده همگی بر روی سد تقاضا فشار می‏ آورد و وقتی این سد شکسته شد، همه چیز را با خود می‏ برد.

وی با پیش‏ بینی بازار مسکن در سال آینده گفت: در سال آینده با سونامی بی‌سابقه‌ای مواجه خواهیم شد. متاسفانه مردم ما نیز به جای اینکه قبل از افزایش قیمت خرید کنند، در زمان سونامی هجوم می‏ آورند که خود عاملی است برای بیشتر شدن قیمت‏ ها و مثل بنزینی می‏ ماند که روی آتش ریخته شده باشد.

بیگدلی افرود: من به عنوان کارشناس مسکن که 20 سال در این بازار بوده ‏ام و 50 سال نیز بازار را مطالعه کرده ‏ام، پیش ‏بینی می‏ کنم همانطور که رکودی که در آن قرار داریم بی‏ سابقه‏ بوده، سونامی که در کشور اتفاق خواهد افتاد، بی ‏سابقه‏ ترین سونامی در طول تاریخ 50 ساله اخیر کشور خواهد بود که به تمام ارکان اقتصاد سرایت خواهد کرد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور به راهکارهایی برای جلوگیری از این سونامی اشاره و اظهار کرد: دولت باید ساخت را رونق بخشیده و مشوقی برای کارآفرینان باشد و عوارض را کم کند و تخفیفات ویژه‏ای در اختیار کارآفرینان مسکن قرار دهد تا از این رکود هرچه سریعتر خارج شویم.

وی در ادامه افزود: اما متاسفانه نه تنها چنین اقداماتی صورت نمی‏ گیرد بلکه با بالاترین مالیات بر تولید و ساخت مسکن مواجه می‏ شویم. مالیات در زمان رکود یعنی دفن کردن سرمایه‏ هایی که می ‏تواند از سونامی قیمت مسکن جلوگیری کند.

بیگدلی در انتقاد به بساز و بفروش خطاب کردن کارآفرینان مسکن گفت: هربار مدام بیان می‏ شود این بساز و فروش‏ ها! ما بساز و بفروش نداریم که این‏گونه مجلس به کارافرینان مسکن توهین می ‏کند! این واژه در شان یک کارآفرین نیست. این افراد برای 1200 بنگاه‏ اقتصادی کارآفرینی می‏ کنند و نیاز کشور را مرتفع می ‏کنند. این‏ها انبوه‏ سازان کوچکی هستند که بزرگترین رکورد در کشور را در مسکن مهر رقم زدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین