کد خبر: ۲۳۸۰۹۵
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰

کتایون ریاحی بادالایی لاما دیدارکرد/ تصاویر

کتایون ریاحی در روز نخست فروردین امسال در هند با دالایی لاما رهبر راهبان بودایی دیدار و گفتگو کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کتایون ریاحی در این دیدار پیشنهاد داد که روز نخست فروردین (23 مارس) هر سال را به عنوان روز خدا (خود آ) نامگذاری کنند؛ روز صلح و آرامش بشر، روزی که نباید در آن هیچ خونی نه از انسان و از نه حیوان بر زمین ریخته شود.

به گزارش مهر، کتایون ریاحی هنرمند و بنیانگذار بنیاد نیکوکاری کمک در پی سفرهای همیشگی خود برای همدردی با محرومان و شنیدن صدای خاموش آوارگان و بی‌پناهان در روزهای پایانی سال 1392 با سفر به هند به دیدار و ملاقات با پناهجویان و رانده‌شدگان مسلمان میانماری رفت و از تعدادی از کمپ‌ها و اماکن زندگی آنان بازدید کرد و به درد دلها و حرف‌های آنان گوش داد.



در هند، هشت کمپ متعلق به مسلمانان رانده شده میانماری وجود دارد که اغلب در بدترین شرایط زیستی به‌سر می‌برند و به ویژه وضعیت بهداشت و تحصیل برای کودکان و نوجوانان بسیار تاسف آورست.

ریاحی در این سفر ضمن بازدید از کمپ میانماری‌های حومه دهلی به کمپ دیگر آنان در حومه شهر هاریانا هم رفت و از نزدیک با تعدادی از بزرگان آنان ملاقات کرد و کمک‌هایی از جمله ساخت جایگاه و خریداری هشت مخزن آب دو هزار لیتری برای داشتن آب آشامیدنی و سالم برای هشت کمپ فوق به آنها اختصاص داد.



ریاحی درباره این سفر گفت: مثل همیشه انگار صدایی از درونم از جایی به گوشم می رسد و بی طاقت می شوم برای انسانی که گاهی بشدت درمانده و تنها شده است، چند ماه پیش هم نقل مردمی آواره و بی پناه به گوشم رسید و به این جا فراخوانده شدم، خوشبختانه اینجا با سومالی تفاوت هایی محسوس دارد. این مردم آرام و صبور، فقیر نبودند بلکه آواره از شهر و دیار و کاشانه‌شان و با مناعتی غریب ما را پذیرا شدند و با گفتن دردهایشان فکر می‌کنم که تا حدی تسکین یافتند. ما نمی توانیم این همه مشکل را حل کنیم و فقط در حد بضاعت خود قدمی برداشتیم، اما من امیدوارم و هدفم بطور کلی این است که صدای کمک این مردم به گوش آنان که باید این درددل‌ها را بشنوند برسد و من می‌دانم که می‌رسد. ما باید امید داشته باشیم.



پس از آن، کتایون ریاحی به دعوت دفتر فرهنگی دالایی لاما و برای همراهی با وی در روز آخر اسفند ماه 92 به دهکده جذامیان دهلی رفت و در مراسم بازدید و سخنرانی مسئولان مربوطه و مدیران چند موسسه نیکوکاری شرکت کرد.

دالایی لاما در این دیدار ضمن آن که بارها با دلجویی و همدردی با جذامیان ، دست‌های آسیب دیده آنان را گرفت و نوازش کرد و خطاب به بيماران گفت: با اين كه مشكلات جسمى داريد اما لبخند، اعتماد بنفس و ذهن زيبا و پاك را همیشه حفظ کنید تا زمانى كه مغزو دل انسان خوب كار می کند ، هیچ مشكل جسمانى نمی تواند خیلی مهم و موثر باشد.

همچنین ریاحی مهمان ویژه دانشگاه دخترانه «لیدی شری رام» بود و با رئیس دانشگاه دیدار و گفتگو کرد. در این مراسم دالایی لاما خطاب به دانشجویان گفت: شما جوانان این شانس را داريد تا دنياى بهترى برای خودتان بسازيد. من به سيستم آموزشى بطور کلی نقد دارم و می‌گویم که كامل و درست نيست. بايد تلاش كنيم تا خاصيت مهرپرورى و توانايى محبت كردن و كلا انسانيت را در سيستم‌های آموزشى وارد كنيم و در این راه بسیار بکوشیم.



وی افزود: از نظر بيولوژيك زن توانايى و پتانسيل بيشترى براى مهر ورزيدن دارد، پس زنان باید در راه گسترش مهر و صلح ، بیشتر از قبل و فعالتر باشند. در هستی فقط انسان است كه مي تواند به مرتبه بالاى مهر و محبت دست پيدا كند. مهر بورزید به همه، حتى به دشمنانتان.

پس از این دیدارها در روز اول فروردین، ملاقات نهایی با دالایی لاما به شکل اختصاصی و با حضور تعدادی از همکاران بنیاد کمک صورت پذیرفت.

ابتدا دالایی لاما، سال نو را به کتایون ریاحی و همراهان وی تبریک گفت. سپس ریاحی با ابراز خوشحالی از دیدار فوق، پیشنهاد «روز خدا» را طرح کرد و گفت: آرزوى ديرينه من سلامتى و صلح در جهان هست و فكر مي‌كنم كه در اين زمينه با هم هم‌عقيده باشيم. من مدام از خودم می‌پرسم چه اتفاقى براى بشريت افتاده كه این قدر به فکر جنگ افتاده‌است. در حالى كه انسان ذاتاً باید خواستار صلح باشد. من این روزها از کمپ مسلمانان میانماری هم دیدن کردم ، وضعیت آنان اسفبار است و در گوشه گوشه دنیا می توان تبعیض و فقر و جهل و جنگ را دید. من شما را يكي از مظاهر صلح و مهر در جهان می‌دانم و از آنجا كه صلح و سلامتي در جهان آرزوي ديرينه من هم هست ، پيشنهادي با خودم هدیه آورده‌ام. پيشنهاد مي‌كنم در سال يك روز را هم به نام خدا نامگذاري كنيم كه در اين روز هيچ خوني روي زمين ريخته نشود. نه از انسان و نه از هيچ جانداري. جنگ‌ها در اين روز آتش‌بس شوند، اعدام‌ها لغو و هيچ قرباني صورت نپذیرد. باشد كه اين روز، اولين روز صلح در جهان شود.

 دالایی لاما نیز با استقبال و زیبا خواندن چنین اندیشه‌ای گفت: بسیار ايده و فکر خوبی است و فكر مي‌كنم كه سرزمین هند بهترين جا برای طرح آن باشد زیرا هند مظهر همجواری و همزیستی زیبای همه مذاهب و قومیت ها و نژادهاست. من اين ايده را دريك مراسم و یا كنفرانسی با حضور سران كشورها و با افتخار مطرح خواهم کرد و حتما عنوان مي‌كنم كه اين فكر را از دوست ايرانيم، کتایون ریاحی دریافت کرده‌ام. من از فعالیت های شما در زمینه کمک‌رسانی به محرومان مطلع شده‌ام، تبریک می گویم و از آنجايى كه شما را خيلى مشتاق گسترش مهر و صلح می‌بینم، تقاضا دارم بيشتر در این زمینه‌ها فعاليت كنيد.



دالایی لاما در ادامه افزود: متاسفانه در تمام تیره‌های مذهبی و قومی، جنگ و بی عدالتی دیده می شود و ما از دیدن این همه درگیری در جای جای جهان ناراحتیم. باید بیشتر بکوشیم و بیشتر انرژی صلح را در جهان گسترش بدهیم. من واقعا امید دارم که سرانجام بشریت یکی شود و بسوی صلح حرکت کند، ما همه انسان هستيم و در احساسات با هم مشتركيم. من هم به صلح، امید بسیار دارم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین