کد خبر: ۲۵۶۴۸۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵

سرب موجب چاقی می‌شود/ عرق خارشتر، موثر در کاهش وزن

متخصصان دانشگاه میشیگان در بررسی‌های آزمایشگاهی دریافتند قرار گرفتن در معرض آلودگی سربی، خطر چاقی را افزایش می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: متخصصان آمریکایی با بررسی روی موش‌ها مشاهده کردند حتی دوز پایینی از این نوع آلودگی فلزی نیز می‌تواند موجب افزایش خطر چاقی در موش‌ها شود. فلز سرب مشکلاتی را در سیستم عصبی انسان بوجود می‌آورد و همچنین می‌تواند خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن را افزایش دهد. علاوه بر این، تاثیر سوء تماس با سرب می‌تواند از مادر به جنین هم منتقل شود.

«دانا دولینوی»، متخصص ارشد این مطالعه گفت: اطلاعات به دست آمده فرضیات پیشین را مبنی بر آنکه قرار گرفتن در معرض مواد سمی در رحم به افزایش نرخ چاقی در کودک پس از تولد کمک می‌کند، مورد تایید قرار می‌دهد.

در این بررسی، موش‌های ماده دو هفته پیش از جفت‌گیری و در طول بارداری در معرض فلز سرب قرار گرفتند. سپس موش‌های متولدشده در سنین سه، شش و 9 ماهگی به لحاظ سطح فعالیت بدنی و دریافت مواد خوراکی بررسی شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس‌ورلدریپورت، این متخصصان دریافتند: موش‌های متولدشده از موش‌های ماده‌ای که در معرض سطح بالایی از فلز سرب بودند بیشتر متمایل به خوردن مواد غذایی بودند و خطر چاقی در آنها بیشتر بود.

عرق خارشتر، موثر در کاهش وزن


یک متخصص اکولوژی گیاهان زراعی و دارویی گفت: عرق خارشتر در کاهش وزن موثر است.

شهرام امیرمرادی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص گیاه دارویی خارشتر گفت: نام علمی این گیاه «Alhagimaurorum» و متعلق به خانواده بقولات «Fabaceae» است. خارشتر گیاهی با شاخه و ساقه خاردار، برگ‌های ساده و کوچک، میوه بند‌بند و با ظاهری منظم است.

این متخصص گیاهان دارویی با بیان اینکه این گیاه ماده‌ای به نام «ترنجبین» تولید می‌کند، اظهار کرد: بوته‌های خارشتر، نیمه درختچه‌ای و نیمه چوبی است که تا ارتفاع 50 تا 150 سانتیمترمی‌رسد؛ ساقه‌های آن سبز رنگ، با خارهای تیز و نوک زرد بوده و کاسبرگ آن بدون کرک و زنگ مانند و با پنج دانه مثلثی کوتاه نوک تیز است.

این متخصص اکولوژی گیاهان زراعی و دارویی ادامه داد: دانه‌های این گیاه دارویی درون نیام کپه روی هم قرار دارد؛ گونه مقاوم به سرما و دارای ریشه عمیق است و به آب کمی نیاز دارد.

امیرمرادی در خصوص خواص خارشتر خاطرنشان کرد: این عرق گیاهی در کاهش وزن موثر بوده و جوشانده آن مقوی و مسهل است و در درمان بیماری‌های گوارشی مناسب است. پودر خشک خارشتر همراه با ماست در درمان بیماری سرطان مفید بوده و گرد کوبیده شده آن در درمان زخم‌ها موثر است.

این متخصص گیاهان دارویی تصریح کرد: از ساقه خشک شده گیاه خارشتر در تهیه ترنجبین استفاده می‌شود که به عنوان ملین و برای شیرین کردن طعم داروها به کارمی‌رود؛ همچنین نرم کننده سینه، خلط آور وتب بر است.

وی یادآور شد: ترنجبین، در حقیقت ماده‌ای قندی است که مقدار زیادی ساکارز طبیعی دارد، به ‌همین علت، طعمی شیرین داشته و به‌عنوان طعم‌دهنده و شیرین‌کننده در صنایع داروسازی کاربرد دارد.

امیرمرادی اظهار کرد: در گذشته، در خراسان و یزد به ‌صورت سنتی از آن قند تهیه می‌کردند و هم‌اکنون نیز در صنعت ساخت گز مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ترنجبین، در طب سنتی رایج بوده و طبع آن کمی گرم و تر است و از آن به عنوان ملیِن، ‌مسهل صفرا، تب‌بر، خنک کننده، رافع سرفه‌، رافع زردی، برطرف کننده یبوست، برطرف کننده درد سینه، رافع عطش و تب‌های گرم استفاده می‌شود.

این متخصص گیاهان دارویی گفت: آب مقطری که از سرشاخه این گیاه به دست می‌آید، ادرار آور است و برای دفع سنگ کلیه و سیاه سرفه کودکان استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه از عرق خارشتر جهت دفع سنگ کلیه استفاده می‌شود، افزود: نوشیدن سه لیوان عرق خارشتر در روز، موجب رفع رسوبات و جلوگیری از سنگ کلیه می‌شود.

امیرمرادی با اشاره به موارد منع مصرف این گیاه دارویی، بیان کرد: بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر، خون ادراری و آبله از خوردن ترنجبین خودداری کنند؛ همچنین ترنجبین برای طحال و اشخاص گرم مزاج مضر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین