کد خبر: ۲۶۵۱۲۵
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶
معضلات سینمای کودک در گفت‌وگوی «آفتاب» با علی سرتیپی:

نسل امروز با نگاه‌های سنتی و تکراری جذب سینما نمی‌شوند

علی سرتیپی تهیه‌کننده شهر موش‌های دو معتقد است سینمای کودک نیاز به نوسازی دارد. سرتیپی تکیه بر عناصر مدرن در سینمای کودک را راهکار جذب کودکان به آثار داخلی دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: شهر موش‌های دو به تهیه‌کنندگی علی سرتیپی و منیژه حکمت وکارگردانی مرضیه برومند با استقبال خوبی از سوی مخاطبان رو به رو شده است. فروش شهر موش‌های دو از مرز چهار میلیارد گذشته است.

علی سرتیپی به بررسی مشکلات سینمای کودک پرداخته و به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: «با توجه به هجوم انیمیشن‌ها و کارتون‌های خارجی به بازار داخلی، سرمایه‌گذاری برای فیلم کودک نوعی ریسک محسوب می‌شود به همین دلیل تهیه‌کننده‌های کمتری حاضر می‌شوند برای فیلم کودک سرمایه‌گذاری کنند.»

 سرتیپی به عوامل موفقیت شهر موش‌ها اشاره کرد و گفت: «شهرموش‌های از پیشینه نوستالوژیک قوی برخوردار بود، بهره گرفتن از تیم حرفه‌ای و به کارگرفتن عناصر روز در قصه از عوامل دیگر موفقیت شهر موش‌ها بود. امیدوارم تولید آثار خوب در سینمای کودک تنها به شهر موش‌ها محدود نشود و در آینده نزدیک آثار قوی در حوزه سینمای کودک تولید شود.»

 سرتیپی به آسیب‌های کم‌توجهی به سینمای کودک اشاره کرد وگفت: «سینمای کودک باید دوران شکوه خود باز گردد. این ژانر سینمایی با آسیب‌های جدی دست و پنجه نرم می‌کند. متاسفانه به دلیل نبود آثار جذاب داخلی بچه‌های ما با انمیشین‌های خارجی و هالیوودی اخت هستند. بسیاری از کودکان و نوجوانان ما اسطوره‌های ملی و بومی را نمی‌شناسند. اسطوره‌هایی که می‌توانند با پردازش قوی به قالب آثار سینمایی کودک بنشینند. بسیاری از بچه‌ها را به سوی تماشای آثار داخلی بکشاند.»

وی افزود: «من بر این باورم که حمایت‌های دولتی و هدفمند می‌تواند به گره‌گشایی از معضلات سینمای کودک کمک کند.»

سرتیپی گفت: «فیلم‌های ما درباره کودکان هستند و برای جهان  کودک ساخته نشده‌اند که این امر آسیب جدی است. یک اثر خوب باید زبان کودک را بشناسد و از عناصر پیرامونی زندگی او بهره‌مند باشد. نباید فکر کنیم که تنها با نگاه‌های سنتی و تکراری می‌توانیم بچه‌های نسل امروز را که با رایانه‌ها ملموس هستند را جذب سینما کنیم.»

اظهارات علی سرتیپی در حالی است که بنا به باور منتقدان، سینمای کودک از معضلاتی چون نبود قصه‌های جذاب، دوری از جریانات روز  و نبود حمایت دولتی رنج می‌برد. اخیرا نیز حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وعده داده است با تاسیس گروه سینمای کودک، حوزه اختصاصی برای اکرام فیلم‌های کودک به وجود آورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین