کد خبر: ۲۸۱۵۸۷
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴
سخنگوی وزارت ارشاد:

ممنوع‌الكاركردن خبرنگاران ايده شخصی است/ توضیح درباره مجوز آلبوم حبیب

نوش آبادي درباره ممنوعيت دائمي برخي روزنامه‌نگاران نیز تصرح کرد: چنين طرحي ممكن است ايده شخصي فردي باشد. تا زماني كه اين طرح تصويب نشده نمي‌شود به شكل قانوني به آن نگاه كرد و براي كسي قابل اجرا نيست. نظرات و ديدگاه‌هاي شخصي زيادي وجود دارد اما تا زماني كه ايده‌اي به طرح و سپس به قانون مبدل نشود براي ما تنها قانون اهميت دارد و ملتزم به اجراي قانون فعلي هستيم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: حسين نوش‌آبادي سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طبق معمول سه‌شنبه‌ها در نشست خبري حاضر شده و به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد. نوش‌آبادي در پاسخ سوال خبرنگار آفتاب مبني شيوه برخورد حميد رسايي نماينده جبهه پايداري برای طرح ممنوع‌الكاركردن دائمي برخي روزنامه‌نگاران و همزماني اين اقدام با تخلف رسانه‌اي رسايي، گفت تصميمات هيات نظارت كه شامل نمايندگان سه قوه و نمايندگان حوزه و دانشگاه است كه مستقلا و بر اساس قوانين مطبوعات بر روند صدور مجوزها و نظارت رسانه‌اي  عمل مي كند. در نتيجه حرف اشخاص و گروه‌ها مبناي رسيدگي به تخلفات رسانه‌اي نخواهد بود.

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه با بیان  اینکه "هركسي نمي‌تواند براي وزارت ارشاد خط ومشي مطبوعاتي تعيين كند، تاکید کرد: قطعا اين نظرات و حواشي  مورد توجه قرار نخواهد گرفت.

وی افزود: همزمان دو روزنامه در هيات نظارت مورد رسيدگي قرار گرفت كه منجر به لغو پروانه يك روزنامه شد و روزنامه ديگر اخطار و تذكر جدي گرفت. اين دو روزنامه هر دو با نحله‌هاي فكري و گرايش سياسي متفاوت بودند. بنابراين وزارت ارشاد براي تصميم‌گيري نه زير بار فشار افراد و گروها قرار مي‌گيرد و نه برخلاف قانون عمل مي‌كند. بنابراين هيچ فرد و گروهي در حوزه فرهنگ و هنر حاشيه امن نداشته و ندارد.

نوش آبادي درباره ممنوعيت دائمي برخي روزنامه‌نگاران نیز تصرح کرد: چنين طرحي ممكن است ايده شخصي فردي باشد. تا زماني كه اين طرح تصويب نشده نمي‌شود به شكل قانوني به آن نگاه كرد و براي كسي قابل اجرا نيست. نظرات و ديدگاه‌هاي شخصي زيادي وجود دارد اما تا زماني كه ايده‌اي به طرح و سپس به قانون مبدل نشود براي ما تنها قانون اهميت دارد و ملتزم به اجراي قانون فعلي هستيم.
 
سخنان من درباره مدير خبرگزاري كتاب  تحريف شد

وي در پاسخ سوال خبرنگار آفتاب مبني بر صحت اظهارات نوش‌آبادي درباره مدير خبرگزاري كتاب و شائبه اخراج او به دليل ارتباطات با رسانه‌هاي بيگانه، گفت: آنچه درباره مدير خبرگزاري ايبنا از قول من در برخي رسانه‌ها نقل شد، تحريف لفظي سخنان بنده بوده است. من كلمه‌اي در ارتباط با اخراج مديريت رسانه نگفتم. بنده اعلام كردم اگر مطالبي كه در ارتباط با وي اعلام مي‌شود صحت قانوني داشته باشد برخورد قانوني صورت مي‌گيرد و حرفي از اخراج نزدم.

سخنگوی وزارت ارشاد ادامه داد: همچنين بر اساس بررسي‌هاي اوليه كه صورت گرفته است بسياري از اتهاماتي كه به وي منتسب مي‌شود، بي‌اساس است. خود اين فرد هم از طريق جواييه‌اي كه در رسانه‌ها منتشر شد به برخي شائبه‌ها  پاسخ دادند. همچنين مبناي رسيدگي به تخلفات افراد قوه قضاييه است و موضع‌گيري برخي خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري درباره افراد به تعصبات علقه‌هاي سياسي و جناحي برمي‌گردد كه اين رويكرد صحيح نيست. توصيه ما اين است كه رسانه‌ها تا قبل از اثبات جرمي توسط قوه قضاييه از بيان شائبه‌ها بپرهيزند زيرا چنين رفتاري به نوعي با آبرو و اعتبار افراد بازي‌كردن است و رسانه‌ها بايد قدري منصفانه‌تر عمل كنند.

سخنگوی وزیر ارشاد در این نشست در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه علیرغم تلاش‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتخاب فیلم‌های کم حاشیه در جشنواره امسال داشته است، اگر فیلم‌های جشنواره فجر امسال باز هم با حواشی روبه‌رو شوند، وزارت ارشاد چه واکنشی نشان خواهد داد؟ گفت: فکر می‌کنم فیلم‌های جشنواره فجر امسال بر اساس وجوه هنری، سینمایی و فنی مورد قضاوت، داوری و ارزیابی قرار گرفته‌اند و مبنای داوری آن‌ها اصلا بحث ممیزی نبوده است؛ ضمن اینکه هیات داوری فیلم‌های فجر امسال متشکل از افراد دلسوز، متخصص و متعهد است و هیچ‌گونه گرایش‌های سیاسی و فکری آن‌ها در انتخاب فیلم‌های فجر امسال تأثیری نداشته و نخواهد داشت.

نوش‌آبادی سپس در همین راستا اظهار کرد: کیفیت فیلم‌های فجر امسال نزدیک به هم است و این اتفاق کار ما را واقعا دشوار کرده بود به دلیل اینکه هیات انتخاب فیلم‌ها باید با دقت بیشتری این کار را انجام می‌دادند و همین وظیفه ما را سخت‌تر کرده بود.

سخنگوی وزیر اشاد سپس اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدوارم جشنواره فجر امسال یک جشنواره متفاوت و با کیفیت بالاتر و بدون حاشیه نسبت به دوره‌های گذشته باشد.

وی در این نشست درباره آثار بخش بین‌الملل جشنواره فجر امسال توضیح داد: امسال تصمیم گرفته شد که فیلم‌های بخش بین‌الملل به صورت جداگانه اکران و داوری شوند؛ چرا که همواره این بحث بوده که بخش داخلی و بین‌المللی باعث می‌شوند بر روی سایر بخش‌ها سایه بیاندازد؛ همچنین از سویی دیگر ما اگر بخواهیم فیلم‌های خارجی را همزمان با فیلم‌های ایرانی اکران کنیم در بخش صندلی‌های سینما و سایر بخش‌ها دچار محدودیت و مشکل خواهیم شد.


توافق‌نامه فرهنگی میان کشور پرتغال و ایران

سخنگوی وزیر ارشاد در ادامه نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران بر توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری تأکید کرد و گفت: رهنمودهای دیروز امام (ره) و امروز مقام معظم رهبری، نشانه فرهنگی بودن انقلاب اسلامی است. وزارت ارشاد هم در راستای منویات حضرت امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری حرکت کرده و خواهد کرد و در عین حال به موازین انقلاب اسلامی پایبند بوده و خواهد بود؛ لذا حرکت ما در مسیر اصول و مبانی‌ای است که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی آن‌ها را تبیین کرده است.

نوش‌آبادی در این نشست از امضای توافق‌نامه فرهنگی میان کشور پرتغال و ایران خبر داد و گفت: اخیرا توافق‌نامه فرهنگی میان پرتغال و ایران با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا رسید که این موافقت‌نامه در حوزه‌های فرهنگی، رسانه‌ای، گردشگری، ورزش اتخاذ شده است. طی ملاقاتی که روز گذشته انجام شد، موافقت‌های لازم برای همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف به امضا رسید. بورسیه‌های تحصیلی، حق کپی‌رایت، مبارزه با تجارت غیرقانونی، همکاری در حوزه جوانان، ورزش، گردشگری، جهانگردی، فعالیت‌های رسانه‌ای و روزنامه‌نگاری از جمله موضوعاتی بود که در موافقت‌نامه ایران و پرتغال ذکر شده بود.

آخرین آمار نشر کتاب

سخنگوی وزیر ارشاد سپس درباره آخرین اخبار نشر کتاب طی 10 ماه سال جاری گفت: در هر جامعه‌ای کتاب مهمترین شاخص فرهنگی شناخته شده است؛ لذا همه جوامع و دولت‌ها همواره سعی دارند نشر کتاب را از جمله معیارهای پیشرفت خود معرفی کنند؛ چرا که کتاب از مباحث مهم فرهنگی برای بشر است.

او در ادامه عنوان کرد: در 10 ماه اخیر 55 هزار و 275 عنوان کتاب به چاپ رساندیم و همچنین از نظر شمارگان 114 میلیون و 493 هزار و 421 کتاب به چاپ رساندیم. در بخش تولید کتاب نسبت به سال گذشته از لحاظ عناوین حدود 11 درصد جلوتر هستیم. رشد عناوین کتاب در سال جاری به تفکیک موضوعی به شرح زیر است:

در بخش ادبیات رشد 21 درصدی، در بخش کتاب‌های دینی رشد 18 درصدی، در بخش کتاب‌های فلسفی رشد 17 درصدی، در بخش کتاب‌های کودک و نوجوان رشد 15 درصدی، در بخش کتاب‌های علوم اجتماعی رشد 14 درصدی، در بخش علوم ریاضی و طبیعی رشد 6 درصدی طی این مدت داشته‌ایم. متأسفانه در دو موضوع کتاب‌های زبان و کتاب‌های کمک درسی در بخش نشر شاهد افت بوده‌ایم.

او در ادامه عنوان کرد: همچنین در بخش تألیفی رشد 10 درصدی، در بخش ترجمه 19 درصد، در بخش چاپ اول 20 درصد و در بخش چاپ‌های مجدد تغییری نداشته‌ایم. در عین حال از لحاظ قیمت کتاب‌ها رشد 20 درصدی در سال جاری داشته‌اند.

با کتاب‌های فاقد مجوز برخورد می‌شود

سخنگوی وزیر ارشاد همچنین در خصوص تکثیر غیرقانونی کتاب‌ها و اینکه آیا وزارت ارشاد در این زمینه می‌خواهد اقدامی داشته باشد، بیان کرد: وزارت ارشاد به حمایت و صیانت از کتاب‌هایی می‌پردازد که دارای مجوز هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند متعرض این اقدام باشد مگر با حکم مقام قضایی؛ بنابراین کتاب‌هایی که فاقد مجوز هستند حتما با آن‌ها برخورد خواهد شد؛ ضمن اینکه پلیس امنیت عمومی نسبت به جمع‌آوری این کتاب‌ها اقدام خواهد کرد. همچنین باید توضیح بدهم، کتاب‌هایی که در خارج از کشور به چاپ رسیده‌اند اما در کشور ایران توزیع شده‌اند، هیچ دلیلی برای توزیع و امکانی برای عرضه آن‌ها از طریق شبکه کتاب وجود ندارد؛ چرا که ما نسبت به کتاب‌هایی متعهد هستیم که در داخل کشور چاپ شده باشند، در غیر این صورت حتما با آن‌ها برخورد خواهد شد.

نوش‌آبادی در بخشی دیگر از سخنانش درباره تعرفه امسال نشریات و افزایش هزینه‌های پستی در سال جاری مطرح کرد: همواره پست همکاری خوبی با محموله‌های فرهنگی داشته است و انتظارمان این است اداره پست همچنان همکاری‌اش را با حوزه‌های هنری را حفظ کند و در عین حال افزایش تعرفه‌ها خلاف قانون نباشد. ما هر مقدار از هزینه‌های چاپ و تعرفه‌ها را پایین بیاوریم به توسعه کتاب‌خوانی و تولید علم کمک کرده‌ایم.

دومین جشنواره فروش محصولات فرهنگی دانشجویی

نوش‌آبادی در بخشی دیگر از این نشست، از برگزاری دومین جشنواره فروش محصولات فرهنگی دانشجویی خبر داد و گفت: دومین جشنواره فروش محصولات فرهنگی - هنری دانشجویی که توسط موسسه عالی وزارت ارشاد انجام می‌گیرد، از 20 تا 26 بهمن‌ ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد. در این جشنواره آثار و تولیدات هنری دانشجویان مراکز علمی - کاربردی در بخش فرهنگ و هنر به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی هدف این جشنواره را ارائه توان هنری دانشجویان خواند و افزود: این جشنواره فرصتی برای ارائه توان هنری دانشجویان این رشته و همچنین بستری مناسب برای تحقق نهضت نرم‌افزاری در کشور است. محتوای موضوع این جشنواره در بخش‌های هنرهای تجسمی، صنایع دستی، تصویری و سینما، نمایش، موسیقی، ادبیات، روابط عمومی، گردشگری، قرآن و عترت و مد و لباس خواهد بود.

حضور چشمگیر خانم‌ها در جشنواره فجر

نوش‌آبادی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش، درباره‌ی جشنواره تئاتر فجر امسال به حضور هنرمندان داخلی و خارجی اشاره کرد و یادآور شد: بیش از 1800 هنرمند داخلی و خارجی با 118 گروه نمایشی صحنه‌ای و خیابانی در جشنواره تئاتر فجر امسال در حال رقابت هستند و استقبال مردم از جشنواره تئاتر فجر امسال کم‌نظیر است.

وی سپس در توصیف جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: این جشنواره اصولا دالانی برای شناخت استعدادها و توانمندی‌های نسل‌های جدید و در عین حال پیوندی با هنرمندان صاحب‌نام و پیشکسوت کشور است که خوشبختانه حضور هنرمندان شهرستانی هم در جشنواره امسال چشمگیر بوده است. همچنین در عین حال 400 خانم در جشنواره فجر امسال حضور دارند. حضور بانوان هنرمند در بخش‌های پشت صحنه‌ای نیز قابل توجه است.

سخنگوی وزیر ارشاد در همین راستا به حضور کارگردانان حاضر در جشنواره فجر امسال اشاره کرد و توضیح داد: از میان 110 کارگردان حاضر در جشنواره، 63 کارگردان با تحصیلات دانشگاهی از مقاطع کارشناسی عالی و دکتری هستند و تاکنون استقبال‌ها در این زمینه خوب بوده است.

مجوز آلبوم حبیب محبیان

نوش‌آبادی در بخشی دیگر از این نشست در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره‌ی دلایل مجوز ندادن به آلبوم حبیب محبیان (خواننده) و اینکه آیا علت این مساله را می‌توان در دوره‌ی رییس جمهور سابق جستجو کرد؟ گفت: ارائه‌ی آثار و آلبوم‌های هنری ربطی به اینکه در چه دولتی اثر تصویب شده باشد ندارد، بلکه آنچه که ملاک است ارائه اثر در شرایط حاضر و قوانین جاری است. طبیعی است که رسیدگی و صدور مجوز به آلبوم‌های موسیقی، در چارچوبی که قوانین به ما اجازه می‌دهد، خواهد بود؛ بنابراین آلبومی که بدون اشکال و در راستای فرهنگ بومی و هنری کشور و قابل عرضه است، حتما درخصوص صدور مجوز آن اقدام خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین