کد خبر: ۲۹۰۵۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
در گفت‌وگوی آذر منصوری با «آفتاب» بررسی شد؛

دلایل ضرورت مشارکت سیاسی زنان در انتخابات مجلس

آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب مشارکت سیاسی را حضور آگاهانه آحاد مردم در تحولاتی دانست که بر ساختار حقیقی و حقوقی کشورها تاثیر می‌گذارند و به خبرنگار «آفتاب» گفت: هرچقدر که این مشارکت دربرگیرنده کل جامعه باشد، میزان اثرگذاری مردم آن جامعه نیز بر تحولات بیشتر می‌گردد.از سوی دیگر این مشارکت باید اثربخشی خود را در دست‌یابی به توسعه متوازن و پایدار بیشتر کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- آذر منصوری، عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب، درباره دلایل ضرورت مشارکت سیاسی زنان در انتخابات مجلس دهم گفت: دستیابی به توسعه متوازن، بالا بردن میزان حضور زنان در مجلس و پیگیری مطالبات آنان از دلایل اصلی ضرورت مشارکت سیاسی زنان در انتخابات مجلس آینده است آثار این مشارکت در بلندمدت و کوتاه مدت به نفع کل جامعه است.

به گزارش آفتاب، در طول 36 سال گذشته، زنان به عنوان نیمی از جمعیت ایران این اعتماد به نفس را در خود یافته‌اند که در فعالیت‌های سیاسی شرکت کنند و در انتخابات‌های گوناگون خود را در معرض رای مردم قرار دهند. اما همواره با موانع متعددی از جمله برخورد‌های متحجرانه برخی جناح‌های سیاسی و عدم حمایت احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا، مواجه شده‌اند. بنابراین این سوال در افکار عمومی ایجاد شده است که با وجود مردانه‌بودن سپهر سیاسی کشور چرا مشارکت سیاسی زنان ضرورت دارد.

در همین راستا آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب جمعیت زنان مسلمان نواندیش، مشارکت سیاسی را حضور آگاهانه آحاد مردم در تحولاتی دانست که بر ساختار حقیقی و حقوقی کشورها تاثیر می‌گذارند و به خبرنگار «آفتاب» گفت: هرچقدر که این مشارکت دربرگیرنده کل جامعه باشد، میزان اثرگذاری مردم آن جامعه نیز بر تحولات بیشتر می‌گردد.از سوی دیگر این مشارکت باید اثربخشی خود را در دست‌یابی به توسعه متوازن و پایدار بیشتر کند یعنی مشارکت گسترده مردم در تلازم با توسعه‌یافتگی است.

وی افزود: بالطبع حذف زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور در این توسعه‌یافتگی غیرقابل انکار است. این مشارکت فقط محدود به مشارکت سیاسی نمی‌شود و باید در شاخص‌های دیگر نیز مدنظر قرار گیرد. به‌طور قطع هرچند ابعاد مشارکت متفاوت است اما به اعتقاد من مشارکت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در مجاورت با یکدیگر قرار دارند.

عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب اضافه کرد: ضرورت مشارکت سیاسی زنان فقط منحصر به انتخابات مجلس دهم نیست. در سایر انتخابات‌ها نیز این مساله موردتوجه بوده است و اتفاقا من تصور می‌کنم نباید فقط در انتخابات به یاد مشارکت سیاسی زنان افتاد که خلاصه‌شدن همه فعالیت‌ها در انتخابات موجب غفلت ما از جریان‌سازی این مشارکت در مقاطع دیگر می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: باید دید راه‌های جریان‌سازی مشارکت زنان غیر از انتخابات کدام است. گزارش مجمع جهانی اقتصاد نشان‌دهنده رتبه بسیار پایین ایران در این زمینه است بنابراین باید دید از چه روش‌هایی می‌توان بهره گرفت تا مشارکت زنان در کشور افزایش یابد.

عضو حزب جمعیت زنان مسلمان نواندیش خاطرنشان کرد: دلیل اینکه در انتخابات بر این ضرورت تاکید مضاعف می‌شود، ظرفیت و امکانی است که در این مقطع زمانی در اختیار ما قرار می‌دهند. علی القائده احزاب و گروه‌های سیاسی در رقابت‌های سیاسی همه سعی خود را بکار می‌گیرند تا اقبال مردم را به خود جلب کنند و نیمی از این مردم زنان هستند. از انتخابات گذشته تا انتخابات فعلی به طور طبیعی این توجه بیشتر شده است، چون اقتضائات و ضرورت‌ها تغییر کرده است.

منصوری با بیان اینکه در انتخابات مجلس دهم فرصت دیگری در اختیار فعالین زن و احزاب و گروه‌های سیاسی قرار می‌گیرد تا رقم مشارکت سیاسی زنان را در کشور افزایش دهند، اظهار داشت: در طول 9 مجلس قبلی علی‌رغم شعارهایی که داده شده این رقم از چهار درصد فراتر نرفته، این در حالی است که میانگین حضور زنان در پارلمان‌های دنیا سال‌هاست از 20 درصد فراتر رفته است. غیبت زنان در قوه قانونگذاری موجب نادیده‌گرفتن مطالبات آنان در این نهاد منتخب دموکراتیک با توجه به کارکردها و اختیاراتش می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مشارکت 60 درصدی زنان در انتخابات مجلس ششم چرا با وجود فضای باز سیاسی آن زمان، تنها 13 نماینده زن کرسی‌های بهارستان را تصاحب کردند،گفت: یکی از دلایل پایین بودن تعداد زنان در مجلس تعداد کم شرکت کنندگان به عنوان کاندیدا است.اما همان‌طور که شما  مجلس ششم را شما مثال زدید این تنها دلیل نیست. یعنی تعداد قابل توجهی از زنان با وجود آنکه ثبت نام کرده‌اند، به مجلس راه پیدا نمی‌کنند. این وضعیت چند  دلیل دارد.


عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب تشریح کرد: اول اینکه متاسفانه زنان نه از قدرت لازم برای حضور در لیست‌های انتخاباتی برخوردارند و نه از توان اقتصادی مساوی با مردان در رقابت‌های انتخاباتی. در شهرهای تک‌نماینده هم این نابرابری غیرقابل انکار است. به اعتقاد من این به ساختار مردانه احزاب برمی‌گردد. این ساختار با زبان بی‌زبانی فریاد می‌زند که اساسا مشارکت سیاسی در کشور ما مردانه است. شما ساختار احزاب ایران را بررسی کنید. بببیند در احزاب ایران چه تعداد هم در ارکان و هم در کادر رهبری احزاب وجود دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: برخی از احزاب ما حتی رکنی ندارند که پی‌گیر مسائل زنان باشد. این نشان می‌دهد غالب احزاب ما هنوز ضرورتی برای مشارکت سیاسی زنان نمی‌بینند. در انتخابات به دفعات موضوع در حد شعار مطرح می‌شود. اما بعد از انتخابات موضوع از دستور کار خارج می‌شود. مسلم است که با این وضعیت تغییری در میزان مشارکت سیاسی اتفاق نخواهد افتاد.

عضو حزب جمعیت زنان مسلمان نو اندیش دلیل دوم را عدم رشدیافتگی ساختار حقیقی جامعه برای برای افزایش حضور زنان در ساختار قدرت دانست و خاطرنشان کرد: با این رویه قطعا در انتخابات آینده هم اتفاق جدیدی نخواهد افتاد. ببینید تا کنون 9 مجلس در ایران پس از انقلاب اسلامی شکل گرفته است. با اینکه در مبانی اعتقادی ما به صراحت بر ایفای مسئولیت انسانی، اجتماعی و سیاسی زن تاکید شده است اما این موضوع به جریان نیفتاده است. بر اساس مصوبه کشورهای عضو اتحادیه بین‌المجالس که در سال 75 برگزار شده کشورهای عضو متعهد شده‌اند میزان مشارکت سیاسی زنان را تا سقف 25 درصد افزایش دهند. اما چرا این رقم تحقق نیافته است. چرا هیچ برنامه و تلاشی برای جریان‌سازی این تصمیم در دستور کار قرار نگرفته است.

منصوری تاکید کرد: ما در هر انتخاباتی اصرار بر افزایش مشارکت سیاسی زنان داریم. در این انتخابات هم می‌گوییم باید 30 درصد از لیست‌های اصلاح‌طلبان به زنان اختصاص پیدا کند. دلیل روشن است چون به خودی خود این اتفاق نمی‌افتد و از یک طرف همان طور که گفتم زنان از توان رقابت مساوی با مردان در انتخابات برخوردار نیستند و از طرف دیگر در بطن جامعه هنوز این موضوع به عنوان یک ضرورت نهادینه نشده است.


وی ادامه داد: در کدام یک از مبانی آموزشی ما این موضوع آموزش داده شده است. صدا و سیمای ما تا چه حد در تبلیغ و ترویج این موضوع تولید برنامه کرده است. در مباحث آموزشی ما چه نقشی برای زنان تعریف شده است؟ از سوی دیگر ما در بطن جامعه ضعف نهاد سازی داریم.احزاب یک سوی ماجرا هستند.اما اتفاقا ارکان دیگر جامعه مدنی که باید در زمینه توانمند سازی  و افزایش اعتماد به نفس زنان،باور پذیری  و آموزش جامعه کار کنند، جایشان در جامعه ما یا کمرنگ است و یا خالی است.یعنی سامانه اصلاحات جامعه محور، هنوز درکشور ما شکل نگرفته است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان گفت: دلیل سوم نیز نگرشی است که اساسا مخالف حضور زنان در ساختار قدرت است. این نگرش معتقد است زن باید محدود به خانه و خانواده باشد. تکیه اش هم بر برداشتی یک سویه ، سطحی، جزم گرایانه و متحجرانه از دین است و اتفاقا تریبون دارد و صدایش هم بلند است. به الطبع تا این موانع برداشته نشود و این مسیر فراهم نشود نمی‌توان انتظار داشت رقم مشارکت سیاسی زنان در ایران افزایش پیدا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
0
3
امیدواریم در دولت جدید حضور زنان فقط محدود یه صف های رای گیری نباشه.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین