کد خبر: ۲۹۲۷۵۱
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵

بخار پز کردن، راهی به سوی سلامت

یک کارشناس تغذیه گفت: بخارپز کردن بهترین روش طبخ غذا که سلامت را برای افراد به ارمغان می‌آورد.
آفتاب‌‌نیوز : «داوود علیمردانی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: رابطه‌ی غذا و بیماری در افراد بیمار جدای از همدیگر نیست و اصول تغذیه در بین رده‌های سنی مختلف باید رعایت شود چون تنوع و آداب در برنامه‌ی غذایی روزانه تعریف شده است و برنامه به ما می‌گوید هر فرد در طول 24 ساعت باید از چه گروه‌های غذایی به چه میزانی استفاده کند.

کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان ایلام گروه غذایی را شامل 5 دسته‌ی نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه، سبزی، گوشت، حبوبات و مغزها دانست و گفت: برای داشتن رژیم غذایی سالم باید نوع و میزان مصرف گروه‌های غذایی را مدنظر داشت.

علیمردانی افزود: اگر بخواهیم گروه‌های غذایی را در طول 24 ساعت به‌صورت صحیح مصرف کنیم باید میوه و سبزی 5 واحد، شیر و لبنیات به مقدار 3 لیوان یا معادل 750 گرم در روز مصرف کرد البته در شرایط کنونی مضیقه‌ی مالی موجب شده است به مقدار زیاد یا به‌طور کامل گروه شیر یا لبنیات از برنامه‌ی غذایی حذف می‌کند هم‌چنین در بررسی‌های انجام شده بر روی شهروندان هم‌استانی درصد زیادی از مردم بخصوص زنان دچار کمبود ویتامینD هستند و از طرف دیگر مصرف گروه میوه و سبزی‌ها که یکی از عوامل موثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر به‌ویژه سرطان‌ها است پایین آمده است.

این کارشناس مصرف میوه و سبزی‌های حاوی رنگ‌دانه مثل انگور قرمز و هندوانه یا فلفل دلمه‌ای، هویج، گوجه و... را کمک‌کننده در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر برشمرد و تصریح کرد: وجود رنگ‌دانه‌ها در میوه و سبزی علاوه بر پیشگیری از ابتلا به سرطان بر کاهش بار بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر موثر است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه مواد غذایی نباید استفاده شود؟ خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات غذایی استفاده از روغن‌ها با اسید چرب اشباع یا روغن‌های جامد است که به چاقی منجر می‌شود و افزایش وزن نیز یکی از عوامل زمینه‌ای برای ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر است هم‌چنین استفاده از قند و شکر به‌خصوص در نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه یا موادی دیگر که قند پنهان دارند باعث تجمع چربی و ابتلا به بیماری‌ است.

این کارشناس سوسیس، کالباس و غذاهای فرآوری شده و کنسروهای که برای نگه‌داری آنها از مواد شیمیایی استفاده می‌شود را از دیگر مواد غیر قابل استفاده برشمرد و خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور 3 برابر متوسط جهانی از نمک استفاده می‌کند در صورتی که مصرف زیاد نمک یکی از عوامل تأثیرگذار در ابتلا به بیماری سرطان معده، پوکی استخوان و آسم است البته نباید تأثیر مصرف نمک در ابتلا به پر فشاری خون را نیز نادیده گرفت.

وی نمک را فقط طعم شوری آن نداست و افزود: سدیم موجود در نمک بسیار خطرساز برای سلامت افراد است به این دلیل که سدیم باعث افزایش فشار خون و عوارض بعدی آن می‌شود و در جوش‌شیرین یا پکینگ‌پودر مورد استفاده در صنعت شیرینی‌پزی به میزان زیادی وجود دارد.

علیمردانی با بیان این‌که «بخارپز کردن» بهترین روش پخت غذا است، خاطرنشان کرد: باید در جهت حفظ سلامت از غذاهای سرخ کردنی، کباب‌ها، غذاهای سوخته و ته دیگ‌ها به‌علت تولید مواد مضر پرهیز شود و حتی از مواد غذایی مانند ترشی‌ها و شوری‌ها به‌علت وجود نمک زیاد در ترکیب آنها کمتر مصرف شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین