کد خبر: ۳۰۶۳۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
آغاز فصلی تازه در روابط و تعامل ایران با جهان

خوشبینی آمانو؛ قدمی به سمت توافق هسته‌ای

سفر روزهای گذشته یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همزمان با مذاکرات وین بارقه‌های امید را برای کسب توافق میان ایران و شش قدرت جهانی تقویت کرد. او که در پایان سفرش صریحا گفت که میان ایران و آژانس درک و تفاهمی جدید شکل گرفته است، خبر از آغاز فصلی دیگر در روابط بین‌الملل ایران داد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل: سخنان امیدوارکننده آمانو خبر از برداشته‌شدن مانعی می‌دهد که سال‌های سال، بر برنامه هسته‌ای ایران قرار گرفته بود. سخنان آمانو که تنها یک روز پس از دیدار با مقامات ایرانی مطرح شده است، نشان از این دارد که بازرسی ابتدایی درباره «ابعاد نظامی احتمالی» فعالیت هسته‌ای ایران در گذشته با سرعت بیشتری اتفاق خواهد افتاد و بدین ترتیب برداشتن تحریم‌های اقتصادی ایران آسان‌تر خواهد شد.

به گزارش «آفتاب» به نقل از نیویورک تایمز، شنیدن این سخنان از دیپلمات باسابقه و محتاطی که سنجیده سخن می‌گوید، می‌تواند بیش از اینها باعث امیدواری دو طرف مذاکرات شود. و از همین روی است که برخی رسانه‌ها می‌نویسند که مذاکرات طی روزهای اخیر هم در تهران در جریان بوده و هم در وین. و به دلیل سرمایه‌گذاری که هر دو طرف بر روی مذاکرات کرده‌اند، بعید به نظر می‌رسد دست خالی از میز مذاکرات برخیزند.

در هشت سال گذشته، آژانس بین المللی انرژی اتمی سه توافق مختلف با ایران امضا کرده تا شواهدی درباره ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را بررسی کند. آژانس در سال 2011 ، فهرستی را حاوی چندین پرسش از ایران منتشر کرد اما مدعی است که پاسخی در این رابطه دریافت نکرده است. ایران می‌گوید اسنادی که آژانس بر اساس آن تصمیم‌گیری کرده ساختگی هستند و آمریکا و اسرائیل این اسناد را جعل کرده‌اند.

اما حالا که بیش از همیشه میان ایران و آمریکا تفاهم برقرار شده اشت، مقامات آمریکایی می‌گویند که اگر بازرسان آژانس بتوانند پروسه بازرسی خود را انجام دهند و ایران این اجازه را بدهد، حتی لازم نیست تا زمان انتشار گزارش آژانس منتظر لغو تحریم‌ها باشند، و این اتفاق ممکن است زودتر بیافتد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Spain
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
0
0
آمانو این مردک مزدور آمریکا معلوم نیست به چه کسی امیدوار شده که چنین حرفی می زند وگر نه می داتد که هم رهبری و هم مردم ایران با توافق خیانت آلود آنها موافق نیستند مگر حقوق ایران را به رسمیت بشناسند که تا کنون در 35 سال گذشته از دشمنی با ما دست نکشیده اند و نخواهند شنید این باورها مال آدمهای ساده لوح یا خودباخته می باشد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین