کد خبر: ۳۰۸۱۷۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
مهمترين بعد توافق در وجوه اقتصادي تجلی می‌يابد

پیامدهای مثبت توافق/ورود سرمایه‌های خارجی/ درهایی که مدت‌ها بر روی فرصت‌های اقتصادی بسته بود، باز می‌شود

اگر چنین فرصت‌هایی مورد استفاده قرار گیرد باعث کاهش تورم، افزایش اشتغال و رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت. البته باید توجه داشت که رسیدن به چنین جایگاهی آنی اتفاق نمی‌افتد و باید برای رسیدن به آن روندی آهسته اما مداوم را طی کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- دکتر بهرام امیر احمدیان کارشناس مسائل خارجی و امور آسیای میانه درباره توافق صورت گرفته میان ایران و کشورهای غربی به «آفتاب» گفت: مهمترین بعد توافق کسب شده، در وجوه اقتصادی تجلی می‌یابد. حالا درهایی که مدت‌ها بر روی فرصت های اقتصادی بسته بود، باز شده و طبیعتا پس از آن اقتصاد ما با رشد مواجه خواهد شد.

به گزارش آفتاب، پس از سالها بن‌بست، مذاکرات ایران با شش قدرت جهانی به بار نشست. این در حالی است که وزرای امور خارجه ایران و شش قدر جهانی به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مدت 18 روز در وین حضور داشتند تا بتوانند به توافق نهایی دست پیدا کنند.

احمدیان در تشریح پیامدهای مثبت توافق تصریح کرد: مهمترین اتفاقی که در دوران پساتحریم می‌افتد، جلب سرمایه‌های خارجی است که نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران مشتاق هستند و ایران نیز به آنها احتیاج دارد. هنگامی که فضای تحریم از بین برود کشور می‌تواند وام‌های خارجی دریافت کند. زیرا نهادهای بین‌المللی مالی وام‌ها را به کشوری می‌دهند که ثبات سیاسی داشته باشد و تحت تحریم نباشد. اگرچه ممکن است مقدار وام‌ها کم باشد اما خود نوعی تائید بر ثبات سیاسی و اقتصادی کشورها است و باعث می‌شود با تاثیر از آن سرمایه‌گذاری خارجی در ایران رواج پیدا می‌کند.

وی درباره تاثیرات تحریم افزود: طی روزهای گذشته ایران مانند سال‌های قبل تقاضای عضویت در سازمان شانگهای را کرده، اما در اجلاسی که در روسیه برگزار شد، به دلیل تحریم‌ها ایران کماکان به عنوان عضو ناظر حاضر شد و پاکستان و هندوستان توانستند عضو این سازمان شوند. اگرچه ممکن است مزایای آن اندک باشد اما به طور کلی خود نوعی از دست دادن فرصت بهره‌مندی است.

این کارشناس با ترسیم فضای پساتحریمی گفت: اگر چنین فرصت‌هایی مورد استفاده قرار گیرد باعث کاهش تورم، افزایش اشتغال و رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت. البته باید توجه داشت که رسیدن به چنین جایگاهی آنی اتفاق نمی‌افتد و باید برای رسیدن به آن روندی آهسته اما مداوم را طی کرد.

احمدیان درباره تاثیر توافق حاصل شده بر خط مشی سیاست خارجی دولت حسن روحانی گفت: تغییر سیاست زمانبر است و مانند فرمان ماشین نیست که با یک حرکت به راست و چپ بچرخد، اما از همان ابتدا آقای روحانی با سیاست تنش‌زدایی در عرصه سیاست خاجی کار خود را آغاز کرد و تا به امروز ما شاهد در پیش گرفتن چنین تدابیری بودیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
0
0
چطور افزایش قیمت دلار وتورم وگرانی بعد از تحریمها با سرعت صورت گرفت ولی تغییر مثبت وکاهش ارزش دلار رفع گرانی و تورم با کندی صورت می گیرد نکند توافق حاصل نشده است یا اگر شده بگوییم این برگ کاغذ پاره ای بیش نیست ومعجزه نمی کند اگر تحریمها اثر داشته برداشتن ان هم در زندگی مردم باید اثر داشته باشد مسکن ارزان شود ماشینها به قیمت قبل از تحریم در ایند و از ورود نقدینگی به بازار جلوگیری شود تا مردم هم نفسی تازه کنند وهم طعم زندگی بچشند و رفاه نسبی پیدا کنند زندگی باید برای همه فراهم شود نه تنها برای ثروتمندان وقدرتمندان این کشور مال همه است وهمه در ان سهیم هستند وبرای تحصیل وکسب شغل و اسایش در زندگی باید برابری وعدالت وجود داشته باشد نه اینکه گرانی صورت بگیرد ولی ارزانی هزارتا دلیل داشته باشد تا انجام نشود یکبار هم شده جانب مردم گرفته شود
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
0
0
امیدوارم منابع مالی ازادشده ویا سرمایه گذاریهای خارجی بسمت تولیدو رونق صنعت هدایت شود و نه کالاهی مصرفی و یا سیاستهای پوپولیستی
دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
0
0
همه از جذب سرمايه هاي خارجي حرف مي زنند كه ظاهرا حرفي قشنگي اما هيچ كس از اين همه دلار نفتي تو بانكها و طلاها انباري حرفي نمي زنند اگر طلا پشتوانه پولي ماست چرا با يك تشر تحريمي ارزش ريال اينطوري مي ريزد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
0
0
چرا چشم خود را به خارج از مرزها دوخته اید انان هرگز خیر و صلاح ملت ایران را نمی خواهند نمونه بارز ان سنگ اندازی غربیها علیه صنعت هسته ای ما می باشد که دشمنی خود را اشکار کردند قدرت و توان ملت ایران را باور کنید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
0
0
کدام پروژه داخلی را خارجی ها بدون درد سر در این کشور به اتمام رسانده اند که مشتاق ورود سرمایه های خارجی هستید .؟
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
0
0
ایا ما واقعا طرفدار مردم هستیم یا ثروتمندان تا بحال این مردم تاوان تحریمها را داده اند وسختیهای ان را تحمل کرده اند وانتظآر دارند که دلار ارزان شود گشایشی در زندگی انها فراهم شود ولی متوجه شدیم که حتی نگذآشتند دلار کمتر از 50 تومان کاهش پیدا کند چون به ضرر افراد سرمایه دار است ولی مردم در اینجا که تا بحال ان فشارها را تحمل کردند نباید طعم شیرین این پیروزی را حس کنند دستهایی در کار است که می خواهند این برگ توافق را ففط بگویند برای سرگرمی وجشن خوب است ونقشی در زندگی مردم ندارد وکاغذ پاره ای بیش نیست وحتی 120 تومان هم گرانتر شد ما از مسیولین می حواهیم نظآرت بیشتری بکنند وارزوی مردم را نگذآرند به یاس مبدل شود به صرف اینکه چند تا سرمایه دار صدمه نبیند ویا با ورود نقدینگی مردم مجددا تاوان ناکاراندی بپردازند مردم داشتن مهمتر از پول داشتن است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین