کد خبر: ۳۱۲۴۲۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
علی خرم در گفت‌وگو با «آفتاب» مطرح کرد:

حالا برگ برنده در دستان ماست/ مخالفت با توافق موجب منزوی‌تر‌شدن آمریکا می‌شود

خرم معتقد است با قطعنامه صادر شده توسط شورای امنیت سازمان ملل مخالفت‌های آمریکا شدت اثر زیادی نخواهد داشت. او اظهار کرد: پیش از این توضیح داده‌ام که با صدور قطعنامه شورای امنیت حالا برگ برنده در دستان ما است. با این قطعنامه کشورها ملزم به اجرا کردن تعهداتشان هستند و کشوری نمی تواند راهی جدا را در پیش گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- علی خرم نماینده سابق ایران در سازمان ملل و کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل درباره التهابات اخیر کنگره آمریکا به «آفتاب» گفت: اینکه امروز فضای سنای آمریکا ملتهب است و برخی نماینده‌ها با توافق صریحا مخالفت می‌کنند، دولت آمریکا مسئول آن است و باید تدابیری را بیاندیشد؛ اما آنچه واضح است این است که تاثیرات این فضا برای ما نیز مهم و تصمیم‌ساز است.مخالفت با توافق موجب منزوی‌تر شدن آمریکا خواهد شد

این در حالی است که روز گذشته چاک شومر، سناتور دموکرات از نیویورک، در بیانیه مفصلی که در مورد این توافق منتشر کرده گفته است که مفاد این توافق مانع از دسترسی ایران به اسلحه اتمی نمی‌شود و خواسته است تا هرگونه اقدام دیپلماتیک برای حل این مساله، پس از وارد کردن فشار بیشتر بر ایران دنبال شود.

سناتور شومر نخستین عضو دموکرات سنای آمریکاست که رسما قصد خود برای مخالفت با توافق هسته‌ای وین را اعلام کرده است. پیشتر، الیوت انگل، عضو دموکرات مجلس نمایندگان کنگره که او هم مانند سناتور شومر یهودی است، گفته بود که به توافق هسته‌ای رای منفی خواهد داد.

خرم درباره علت مخالفت برخی نمایندگان کنگره با توافق ایران به «آفتاب» گفت: اتفاقاتی که امروز در کنگره آمریکا می‌افتد شاید نشانگر این است که ما باید کاری را در جهت تغییر وجهه خود به نفع خودمان انجام می‌دادیم. امروزه فضای سیاسی آمریکا طوری شده که هر چهره سیاسی برای اینکه بخواهد درون ژست آزادیخواهی فرو رود، خود را مخالف توافق با ایران نشان می‌دهد.

این کارشناس ارشد بین الملل درباره نتیجه کنش و واکنش‌های موافقین و مخالفین توافق در کنگره گفت: ارائه پیش‌بینی در چنین وضعیتی کار مشکلی است. اما آنچه با اطمینان می‌توانیم بگوییم این است که هرچه مخالفت آمریکا با توافق جدی‌تر شود، باعث منزوی تر شدن این کشور می‌شود.
 
وی در این باره افزود: اتحادی که پیش از این آمریکا علیه ایران به وجود آورده بود، در صورت مخالفت با توافق علیه خودش به کار گرفته می‌شود.

خرم معتقد است با قطعنامه صادر شده توسط شورای امنیت سازمان ملل مخالفت‌های آمریکا شدت اثر زیادی نخواهد داشت. او اظهار کرد: پیش از این توضیح داده‌ام که با صدور قطعنامه شورای امنیت حالا برگ برنده در دستان ما است. با این قطعنامه کشورها ملزم به اجرا کردن تعهداتشان هستند و کشوری نمی تواند راهی جدا را در پیش گیرد.

سخنان خرم مبنی بر منزوی‌تر‌شدن آمریکا در صورت اصرار بر مخالفت با توافق در حالی صورت گرفت که هفته گذشته باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز هشدار داد که اگر کنگره این کشور جلوی اجرای توافق جامع اتمی با ایران را بگیرد، نه تنها مهار برنامه اتمی ایران و نظام تحریم‌ها از دست می‌رود، بلکه اعتبار آمریکا به عنوان رهبر دیپلماسی جهان نابود خواهد شد.

نمایندگان کنگره آمریکا تا ١٧ سپتامبر، یک ماه و ده روز دیگر فرصت دارند تا با تصویب طرحی در مخالفت با توافق گروه ١+٥ و ایران، مانع از آن شوند که دولت آمریکا تحریم‌هایی را که براساس مصوبات کنگره علیه ایران وضع شده لغو کند. لغو این تحریم‌های یکجانبه، که فشار سنگینی را بر ایران وارد کرده، بخشی از توافق هسته‌ای است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین