کد خبر: ۳۲۷۳۲۴
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
وزرا همواره درباره مسائل و مشکلات کشور به رییس جمهور نامه می دهند

نوبخت: سخنان ترکان در خصوص چهار وزیر، نظر دولت نیست

سخنگوی دولت ، سخنان اکبرترکان درباره نامه چهار وزیر را موضع رسمی دولت ندانست و گفت: ترکان مشاور رییس جمهور و یک صاحبنظر است ولی نظر رسمی دولت توسط سخنگو بیان می شود.
آفتاب‌‌نیوز : محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ترکان اظهار داشته که نامه چهار وزیر در جهت رانت خواری بوده افزود: در جلسات گذشته مطرح شد که این نامه در زمینه بازار سرمایه و بورس بوده است.

وی ادامه داد: بورس از دی ماه سال 92افت خود را آغاز کرد که همزمان با نرخ گذاری مجلس با رقم 13سنت برای خوراک پالایشگاهها صورت گرفت. البته سهامداران هم نسبت به این نرخ اعتراض داشتند و صاحب نظران هم معترض بودند ولی این رقم به تصویب رسیده و قانون شده بود و لازم الاجرا است.

نوبخت: سخنان ترکان در خصوص چهار وزیر، نظر دولت نیست

نوبخت افزود: ترکان جزو کسانی است که معتقد است نرخ تعیین شده 13سنت نباید تقلیل یابد ولی بازار بورس از این عدد اظهار خرسندی نمی کند.نظر ترکان براین بوده که کاهش نرخ خوراک سود اوری خواهد داشت که قصد ایشان به چهار وزیر نبوده است.

نوبخت در پاسخ سوال دیگری مبنی براینکه نامه های دیگری از سوی وزرای دیگر مبنی بر بحران اقتصادی به رییس جمهوری ارایه شده علت چیست گفت: اینکه نامه هایی در زمینه بحران اقتصادی ارایه شده صحت ندارد.

سخنگوی دولت اظهارداشت: وزیران نسبت به مشکلاتی که حوزه های انها داشته باشند مکاتباتی با ربیس جمهوری دارند وحتی برخی از انها نیز از سوی رییس جمهوری به سازمان مدیریت وبرنامه ریزی محول می شود.

نوبخت درباره اینکه برخی به دلایل مختلف از جمله سفر جک استراو به ایران به خیابان ها می ریزند و یا با اقداماتی سعی در مقابله دارند ، گفت: همانطور که در نامه رهبری اشاره شده اصل در اجرای برجام برداشتن تمام تحریم ها است.ما باید از فضای پساتحریم استفاده کنیم ولی اگر عده ای در خیابان ها شرایطی ایجاد کنند که ورود به ایران با ترس همراه شود خود به خود این امر تحریمی را ایجاد خواهد کرد.علاقمندان به نظام اجازه چنین اقداماتی را نخواهند داد ضمن اینکه مداقه کافی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

وی اظها رداشت: رهبری و هیات اجرای برجام مسایل را با دقت تحت نظر دارند و تمام دغدغه ها را مورد توجه قرار خواهند داد.

سخنگوی دولت گفت: بحث برجام در کشور فرایند بی بدیلی را طی کرد ضمن اینکه مذاکرات مفصل و کم نظیری در تاریخ معاصر پیش امد. ایران با شش کشور به تفاهماتی برای کارهای اینده دست یافت.

نوبخت افزود: در موضوع برجام مخالفان و موافقان صحبت کردند و مسایل شنیده شد و در نهایت در قالب یک طرح در مجلس بررسی شد. اینکه چنین کارهایی سابقه داشته یا خیر ورود نمی کنم ولی درنهایت مجلس طرح را با ذکر نکاتی تصویب کرد.

وی گفت .همینطور شورای عالی امنیت ملی هم مسایل را دقیقا بررسی و نکاتی را مطرح کرد و در نهایت رهبری بررسی فرمودند و نظرات خود را که راهگشای دولت و مجریان است با صراحت اعلام فرمودند.

وی افزود. تمامی این فرایند طی شد و همانطور که در نامه رییس جمهوری به رهبری اعلام شد تمامی موارد مجلس و شورای عالی امنیت ملی و موارد 9گانه رهبری در اجرای برجام و در جهت تامین منافع مردم رعایت خواهد شد.

** سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره سفر رییس جمهوری به ایتالیا و فرانسه و زمان آن گفت: مقدمات این سفر فراهم شده است و برنامه آن پس از تکمیل شدن اعلام می شود.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره سفر رییس جمهوری با استان سمنان نیز گفت: این سفر قرار است 18 یا 20 آبان ماه انجام شود اما به دلیل اینکه ممکن است تا آن زمان تغییری در زمان سفر بوجود آید پس از قطعی شدن اعلام می شود.

نوبخت: سخنان ترکان در خصوص چهار وزیر، نظر دولت نیست

** زیان نخواهیم کرد


سخنگوی دولت اضافه کرد: با حسن نیت برجام را اجرا خواهیم کرد چرا که مطمئن هستیم رفتاری صادقانه خواهیم داشت . اگر در اجرای برجام مشکلی از سوی طرفین به وجود آید برای هر دو طرف قابل برگشت خواهد بود. اگر طرف مقابل چنین اقدامی را بکند جهان خواهد فهمید که جمهوری اسلامی ایران راه های مسالمت آمیز و دیپلماسی را با مخالفین خود در عرصه جهانی پشت سر گذاشت . ما زیان نخواهیم کرد و برای ادامه مسیر انگیزه ای قوی تر خواهیم داشت.

نوبخت گفت: کشورهای مقابل هم با توجه به این که از توانایی جمهوری اسلامی ایران باخبر هستند سند را پذیرفتند. بنابراین باید قبول کنیم آنچه مورد تایید قرار گرفته نه صد درصد مورد نظر ایران و نه 6 کشور جهان بوده است. همانطور که رییس جمهوری با زبان ورزشکار پسند اظهارداشتند دو گل خوردیم و سه گل زدیم.

وی افزود: حال اگر عده ای منتقد هستند باید بدانند که در برجام مساله غنی سازی در داخل کشور به تایید جهانیان رسید . در صورتی که آنها کشور را تحریم کرده بودند. قرار بر این است تا همه تحریم ها لغو شود و این که گفته می شود امکان برگشت تحریم ها وجود دارد چنین اقدامی از سوی کشور ما نیز امکان پذیر است . هر کشوری در اجرای برجام تخطی کند طرف مقابل می تواند از اجرای برجام صرفنظر کند بنابراین ما از حق خود نخواهیم گذشت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: امیدواریم با اجرای برجام در آینده نزدیک تحریم های ظالمانه که فشار آن بر مردم و آثار سوء آن در سفره های مردم است برطرف شود و دولت نیز برای بعد از لغو تحریم ها برنامه های کوتاه مدت و میان مدتی را طراحی کرده است.

** تیم مجری برجام در ایران باتجربه است


نوبخت گفت: تیمی که در کشور مسوولیت اجرای برجام را برعهده دارد با تجربه و علاقه مند به مردم هستند و با توانایی و ظرفیت کشور تلاش خواهند کرد آثار سوء تحریم ها که بر اقتصاد کشور تاثیر داشته برطرف شود.

وی افزود: البته از بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب استقبال خواهیم کرد که با آینده نگری مواردی را یادآور می شوند . به همین منظور مناسبات گسترده ای با جهانیان خواهیم داشت و در حال حاضر مشاهده می کنیم که به طور مرتب هیات هایی از کشورهای مختلف در حال آمد و رفت به کشور هستند. در ماه های آینده نیز مقامات فنلاند به کشورمان سفر خواهند کرد . این در حالی است که در گذشته حتی مدیرکل یک کشور هم اجازه ورود به جمهوری اسلامی را نداشت ولی امروزه در چنین سطح هایی هیات های بلندپایه به کشور سفر می کنند.

نوبخت اظهارداشت: دغدغه های رهبری بسیار قابل قبول است چرا که بعد از مدتی محرومیت گشایشی فراهم خواهد شد. بنابراین باید مراقبت شود تا نفوذی صورت نگیرد و ارزش ها حفظ گردد . قطعا برخی اقدامات غیرمسوولانه است که هر کسی غیرمسوولانه در خیابان راه بیفتد و حضور برخی افراد و هیات ها را نفوذ قلمداد کند.

نوبخت: سخنان ترکان در خصوص چهار وزیر، نظر دولت نیست

سخنگوی دولت تصریح کرد: برخورد قانونی با هرگونه مداخله غیرمسوولانه مشخص شده است و انتظار داریم تا از فضای مطلوب به وجود آمده همگان به درستی استفاده کنند.

وی درباره دغدغه های رهبر معظم انقلاب به استفاده از تولید داخل گفت: فرمایشات ایشان توصیه ارزشمندی است . در حال حاضر هم تلاش داریم تا از تولید داخل استفاده کنیم و همواره به خودروسازان توصیه کردیم که کیفیت خودرو در اولویت قرار گیرد.

سخنگوی دولت افزود: به همین جهت دولت تلاش دارد تا واردات را جز در مواردی که اجتناب ناپذیر است انجام ندهد ولی با توجه به برخی محدویدت ها و نیاز به مواد اولیه به ناچار باید برخی اقلام را وارد کنیم و به صورت محصول تمام شده در اختیار مردم قرار دهیم.

وی گفت: محدودیت های وارداتی در قانون مشخص شده است و تنها جایی که طبق قانون اجازه واردات را از آن نداشته ایم رژیم اشغالگر صهیونیستی بوده است.

سخنگوی دولت گفت: در خصوص واردات کالا از آمریکا ممنوعیتی وجود نداشته و اگر تکنولوژی و یا کالایی مورد نیاز باشد در چارچوب قانون انجام خواهد شد.

نوبخت در خصوص واردات 47 میلیون دلار کالا نیز اظهارداشت: ممکن است در ماه های گذشته تعدادی اقلام وارد کشور شده باشد ولی توجه دولت بیشتر به استفاده از تولید داخل است تا برای سرعت بخشی و خروج از رکود با تمام قدرت تلاش خواهد کرد.
وی در پاسخ به این که دولت برنامه ای برای خروج کالای پتروشیمی از بورس دارد گفت: در حال حاضر دولت چنین تصمیمی ندارد.
نوبخت در پاسخ به مناسب کردن قیمت خوراک پالایشگاه ها نیز گفت: این موضوع در وزارت نفت در حال بررسی و انجام است.

سخنگوی دولت در جواب به برخی اظهارات مبنی بر تک خوانی یکی از بانوان در ایام عاشورا نیز گفت: قطعا هیچ اقدامی خلاف فرهنگ اسلامی نخواهد شد و از طرفی با آزادی مشروع مردم هم مخالفت نخواهیم کرد.

نوبخت در پاسخ به زمان اجرای برداشتن تحریم سوئیفت بانکی گفت: این تحریم در حال حاضر ادامه دارد و از زمانی که برجام کاملا اجرایی شود و آنها همه تحریم ها را بردارند و تکالیفی که برعهده ما نیز وجود دارد انجام دهیم طبیعی است که تحریم ها برداشته خواهد شد.

نوبخت: سخنان ترکان در خصوص چهار وزیر، نظر دولت نیست

** توضیح درباره احکام دائمی برنامه ششم توسعه


وی در مورد لایحه احکام دائمی برنامه ششم گفت: این لایحه برنامه ششم نبود بلکه برخی از احکامی بود که در قوانین برنامه های گذشته همواره تکرار می شد. به جای آنکه مجددا این احکام در برنامه ششم تکرار شود ترجیح داده شد که آن ها را دائمی و جدا کنیم و یکجا برای تصویب به مجلس ارائه دهیم.

وی توضیح داد: همانگونه که هنگام ارائه لایحه بودجه سال 95 دیگر همراه آن تعداد زیادی تبصره نخواهد بود زیرا تبصره ها یکجا تصویب کرده ایم، همین کار برای برنامه ششم نیز انجام دادیم و مجلس انشالله به صورت غیر فوریتی به آن رسیدگی می کند.

وی اضافه کرد: این خواست خود مجلس بود و همواره می پرسیدند که چرا لایحه مواد دائمی را نمی آورید.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: ما برای این دوره طوری برنامه ریزی کردیم که مجلس احکام تکراری را که در 50 ماده تنظیم شده تا زمان ارائه بودجه بررسی کند. ما در آن فاصله بخش دوم لایجه برنامه ششم را که مشتمل بر اهداف، برنامه و جداول است تقدیم مجلس می کنیم.

نوبخت گفت: بنابراین این گونه نخواهد بود که حجم قابل توجهی از پیشنهادها را برای تصویب به مجلس ببریم. البته ده ها جلد اسناد پشتیبان را به مجلس ارائه می کنیم. پس می توانیم در زمان مناسب نسبت به ارائه لایحه بودجه 95 و بخش دوم برنامه ششم اقدام کنیم.
وی در عین حال افزود: ما در برنامه ششم توسعه روی چند موضوع خاص متمرکز هستیم، موضوعاتی همچون آب، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی توجه ویژه شده است.

** درگیری دزفول و بهبهان

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره درگیری در دزفول و بهبهان و اینکه چه تدابیری برای ایجاد امنیت در اجتماعات ایام انتخاباتی اتخاذ شده است گفت: این دو درگیری از دوجنس مختلف بود. درگیری دزفول امنیتی بود که همه عناصر آن دستگیر شدند و با آنها برخورد می شود. درگیری بهبهان وجه امنیتی نداشته و شرارتی بوده که با آن برخورد شده است.
نوبخت تاکید کرد: نه تنها برای ایام انتخابات بلکه همواره جامعه باید از این ناآرامی ها و شرایط مخل امنیت مردم مصون باشد.

** نامه چهار وزیر معطوف به بورس بود

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه آیا نامه چهار وزیر به رییس جمهوری به دلیل افت صنعت بوده است، گفت: آنها درباره بورس نظر داشتند و تاکید دولت نیز همواره شتاب دهی در رشد اقتصاد بوده است.

وی با اشاره به دو بسته سیاست اقصادی دولت گفت: اگر منصفانه قضاوت شود همه قبول دارند که نرخ تورم کاهش یافته و رشد منفی تا آغاز امسال به مثبت تبدیل شده است.

وی ادامه داد: هر چند که با این ارقام رشد نمی توانیم رونقی را که می خواهیم در اقتصاد داشته باشیم اما به این نکته توجه کنید که همه مراجع رسمی اقتصادی دنیا پیش بینی کرده اند که رشد اقتصادی ایران در سال 5 تا 6 درصد خواهد بود.

سخنگوی دولت با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: این مشکلات یا باقی مانده از گذشته یا مربوط به شرایط تحریمی است.
وی در ادامه گفت: که نامه چهار وزیر معطوف به بحث بورس و ضرورت توجه بیشتر به آن بود.

نوبخت در مورد صرفه جویی دولت در زمینه هزینه های جاری از جمله سفرهای خارجی کارکنان دولت گفت: ما سفرهای خارجی را کاهش دادیم، یکی از وزرا می گفت برای سرمایه گذاری و قراردادها باید به خارج از ایران بروند و لازم است این کار انجام شود. ما هم پاسخ دادیم که در این مورد مجوز می دهیم اما مخالف این هستیم که یک هواپیما از کشور خارج شود و نیمی از مسافران کارمندان دولت باشند.
خبرنگاری در خصوص اظهارات اخیر مسوولان عربستان سعودی درباره اشغال سوریه توسط ایران پرسید که نوبخت پاسخ داد: رژیم عربستان پس از رژیم اشغالگر قدس به عنوان یک رژیم کودک کش در یمن مطرح است.اکنون ایران در سطح مستشاری به دولت رسمی سوریه کمک می کند.

وی ادامه داد: همچنین گفته شد روسیه گفت و گوهایی را با ارتش آزاد مطرح کرده است، آنها گفتند ما با گروه هایی که با داعش حاضر به مقابله هستند، مذاکره می کنیم. این حرف سنجیده ای است. حمایت ایران از سوریه نیز به جز حمایت های سیاسی، به صورت مستشاری است.

**باید انبار کالاهای مصرفی با دوام خالی شود

نوبخت همچنین به چشم انداز آینده اقتصاد کشور پرداخت و با بیان اینکه برخی از اقلام پرمصرف بادوام، مشکل انبار شدن بیش از حد دارند، گفت: یعنی این کالاها تولید شده ولی به مصرف نرسیده است. ما اعلام کردیم اگر قرار است به تولید داخلی توجه کنیم، اجازه نمی دهیم با کیفیت پایین، کالا به مردم عرضه شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سپس به بحث خودرو نیز اشاره کرد و گفت: کیفیت خودرو باید حتما بهتر شود و برای ما مهمترین مساله، رضایت مصرف کننده است. وقتی جلوی واردات خودروی خارجی را می گیریم باید کالایی بهتر از آن عرضه کنیم. مردم شایسته استفاده از کالای باکیفیت هستند.

نوبخت ادامه داد: برای سرعت بخشیدن به تولید جاری باید انبارها را خالی کنیم لذا باید قدرت خرید مردم افزایش یابد. این سیاست را در همه کشورها برای تحریک تقاضا دنبال می کنند. ما برای تحریک تقاضا از دو ابزار مالی و پولی استفاده می کنیم. ما بارها تاکید کرده ایم بنگاه هایی می توانند از تسهیلات استفاده کنند که جهت افزایش کیفیت و قیمت، واقع بینانه و مناسب اقدام کنند.
وی ادامه داد: دولت روی کالاها قیمت گذاری نمی کند اما واحدهای تولیدی در اولویت دریافت تسهیلات خواهند بود که بتوانند افزایش کیفیت و کاهش قیمت را دنبال کنند. صنایعی که امکان افزایش تولید را دارند ولی رشد تولیدشان کند شده است، به شرط مناسب سازی قیمتها و افزایش کیفیت، باید تسهیلات دریافت کنند و به فروش برسانند.

نوبخت تصریح کرد: خودروسازان نیز از این امر مستثنی نیستند. هم تولیدکنندگان نیاز به تامین مالی دارند و هم مصرف کنندگان می توانند از تسهیلات خرید خودرو استفاده کنند.

** تصویب دو منطقه آزاد تجاری در کردستان و سیستان و بلوچستان

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره تصویب دو منطقه آزاد در کردستان و سیستان و بلوچستان گفت: در این زمینه کار کارشناسی انجام شده است. ما باید از ظرفیت های مناطق آزاد بیشتر و بهتر از این استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این که به جای واردات، مناطق آزاد باید سکوی صادرات باشد گفت: همه تلاش دولت افزایش کیفیت این مناطق است. این که به دلیل شرایط اقتصادی و جغرافیایی، دو ظرفیت در دو استان مرزی ایجاد کنیم نکته مثبتی است.

نوبخت ادامه داد: تا آخر هفته جاری به سیستان و بلوچستان سفر می کنم و از این مناطق هم بازدید خواهم کرد.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی دیگر درباره شکایت احمدی نژاد از معاون اول رییس جمهوری نیز گفت: این شکایت با قرار منع تعقیب مختومه شد.

** طرح جدید برای سهام عدالت


رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین درباره سهام عدالت اظهارداشت: در گذشته طرحی در این خصوص انجام شده که اکنون متوقف است. وزارت امور اقتصادی و دارایی برنامه ای را برای بهینه کردن این طرح دارد که به محض تکمیل شدن طرح، اطلاع رسانی خواهد شد.

** لایحه شفاف سازی منابع مالی کاندیداها به این مجلس نمی رسد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگر درباره لایحه شفاف سازی منابع مالی کاندیداهای مجلس، اظهارداشت: به نظر نمی رسد که این لایحه به این دوره مجلس برسد اما ما استقبال می کنیم و به دنبال تکمیل این لایحه هستیم.

**برای تغییرات مدیریتی در استانها، استعلام از دولت لازم نیست


وی در پاسخ به سوالی درباره تغییر در برخی استانداری ها همچون مدیرکل سیاسی استانداری مازندران گفت: نه تنها کارها و امور استانداران بلکه همه مدیران اجرایی ارزیابی می شوند.

نوبخت اضافه کرد: در برخی شرایط قابل تذکر، تذکر داده می شود و اگر هم لازم باشد در این شرایط سخت تغییراتی انجام شود این تغییرات صورت می گیرد. همه اینها برای بهتر شدن خدمات به مردم است. نوع نگاه دولت فراجناحی است و در کابینه ، از افرادی با خطوط مختلف استفاده می شود.

وی توضیح داد: طبیعی است که در این سطح از مدیران تغییراتی طبق تشخیص استاندار انجام شود. لزومی ندارد اگر استانداری می خواهد تغییری در استان خود انجام دهد از هیات دولت استعلام کند.

**تلاش داریم کشور را با مالیات اداره کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره افزایش مالیاتها با توجه به شرایط رکودی گفت: اگر چه در چنین شرایطی حق نداریم مالیاتها را افزایش دهیم ولی وظیفه داریم پایه مالیاتی را گسترش دهیم . در حال حاضر افراد زیادی هستند که فعالیت اقتصادی دارند ولی درآمد آنها از چشم سازمان امور مالیاتی پنهان است .

نوبخت افزود: طی دو سال گذشته اعتبارات مناسبی به سازمان امور مالیاتی داده شد تا از تکنولوژی روز استفاده کرده و این افراد را شناسایی کند. بنابراین سازمان امور مالیاتی موظف است پایه جدیدی که شناسایی نشده را شناسایی کند و تلاش داریم بودجه کشور را از نفت منقطع کنیم و از طریق مالیات، کشور را اداره نماییم .

وی اضافه کرد: در سیاست اقتصاد مقاومتی نیز این موضوع تصریح شده است و در صورتی که در فضای پساتحریم سرمایه گذاری وسیعی در کشور صورت گیرد وسعت فعالیت ها به قدری خواهد بود که دولت اجازه خواهد داشت به مالیاتها توجه کند .

سخنگوی دولت درپاسخ به نحوه خرج کرد دولت از پول های بلوکه شده نیز اظهارداشت: به عنوان مثال هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده کشور در هند است که در حال آزاد شدن می باشد و برای تولید و مسایل عمرانی در نظر گرفته شده است .

نوبخت افزود: برخی از مسئولان دستگاه های اجرایی کشور نیز ممکن است به دلیل سخت گیری در هزینه های جاری از این موضوع مکدر باشند ولی توجه به تولید و پروژه های عمرانی اولویت است .

وی ادامه داد: در حال حاضر سفرهای خارجی را نیز تقلیل داده ایم و سفرهایی را که مجاز و موجه بدانیم مجوز می دهیم ولی اینکه هواپیما پرواز کند که نصف آن کارمندان دولت باشند، باید نظارت شود .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین