کد خبر: ۳۲۷۳۲۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷

نوبخت در مجلس: لایحه احکام دائمی تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت پاسخی به مطالبات مجلس است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور لایحه احکام دائمی تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را پاسخ به مطالبات مجلس دانست و گفت: تبصره های تکراری بودجه در این لایحه نخواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز : محمدباقر نوبخت در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس در هنگام ارایه لایحه احکام دایمی تنظیمی بخشی از مقررات مالی دولت (3) افزود: اصلاح نظام برنامه و بودجه، مطالبه و انتظاری بود که نمایندگان همواره در جلساتی که بین دولت و مجلس تشکیل می شد، مطرح می کردند.

نوبخت اضافه کرد: این موضوع درباره بودجه نیز انجام گرفت و نه تنها بودجه به دقت ارائه شد بلکه تلاش کردیم در روش بودجه ریزی بر مبنای عملکرد از امسال همه تبصره های تکراری را در لایحه نیاوریم.

وی گفت: بنابراین از امسال همه تبصره های تکراری بودجه در لایحه نخواهد آمد و در قالب قانون، در قانون بودجه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اضافه کرد: در برنامه میان مدتی که از سوی دولت به مجلس تقدیم می شود، تعداد قابل توجهی ماده قانونی و حکم با آن همراه است.

نوبخت با یادآوری این که قانون برنامه پنجم با 235 ماده تقدیم مجلس شده بود، اظهار داشت: برخی از این مواد احکام مربوط به برنامه های سوم و برخی مربوط به برنامه چهارم بودند.

وی ادامه داد: آنچه به عنوان قانون برنامه پنجم در دستور کار دولت است تجمیع و تکراری از احکام و موادی است که در قوانین قبلی آمده بود و ما برای این که در برنامه ششم آسیب هایی که در برنامه های قبل وجود داشت تکرار نشود، تلاش کردیم و در نظر گرفتیم که برای برنامه ششم چه تعداد از این احکام لازم است تا به صورت دائمی استفاده شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: این تکرار مواد قانونی باعث شد که یک هزار و 114 حکم در قانون برنامه پنجم توسعه وجود داشته باشد که تکرار برنامه های گذشته بود به همین دلیل دولت و مجلس نمی توانستند این میزان حکم را بررسی و اجرا کنند.

نوبخت با ارائه موادی از قوانین توسعه در پیش و پس از انقلاب اظهار داشت: پیش از انقلاب در قانون اول 10 ماده، قانون دوم 21 ماده، قانون سوم 37 ماده، قانون چهارم 38 و قانون پنجم 9 ماده وجود داشت و پس از انقلاب نیز در قانون اول 52 ماده، قانون دوم 101 ماده، قانون سوم 199 ماده، قانون چهارم 234 ماده، قانون پنجم 235 ماده داشتیم که در برنامه چهارم 161 ماده آن تکراری بوده که از برنامه های قبل دوباره نگاشته شده است.

وی اضافه کرد: با این حساب 10 برنامه تا کنون پیش و پس از انقلاب اسلامی در کشور اجرا شده که نباید در برنامه ششم توسعه آسیب ها و مشکلات آن دوباره تکرار شود؛ به همین دلیل کارگروهی تشکیل شد و همه این احکام مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که نیاز نیست در برنامه ششم احکام دوباره تکرار شود و حتی لازم نیست که قانون شود پس 50 ماده وجود دارد که می تواند به برنامه های توسعه کشور کمک کند که تقدیم مجلس می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: 15 آذر قرار است که دولت لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس کند و مجلس نیز باید این 50 ماده را بررسی و در لایحه بودجه مورد توجه قرار دهد که این لایحه تقدیمی مشتمل بر منابع و بندها نیست و در لایحه دیگری این موارد ذکر خواهد شد که تا پایان سال جاری تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود.

نوبخت اظهار داشت: زمانی نیز مجلس برای انتخابات تعطیل خواهد بود و در آن زمان نمایندگان می توانند برنامه ششم، بودجه و جداول را بررسی کنند. این لایحه تقدیمی براساس سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نگاشته شده و پیشنهاد می شود که با قید فوریت مجلس آن را رسیدگی کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین