کد خبر: ۳۲۸۲۴۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵

در ۵ دقیقه سرحال شوید

اگر می‌‌خواهید سرحال شوید، راهکارهای مختلفی وجود دارند. از کشیدن چند نفس عمیق و صحیح گرفته تا تعریف و تمجید کردن از دیگران.
آفتاب‌‌نیوز :
یکی از موثرترین راه‌‌های رفع ناراحتی این است که بنشینید و راجع به تمام خوبی‌های زندگی خود فکر کنید و یک لیست از نکات مثبت و نعمت‌های موجود در زندگی‌تان تهیه کنید. ابتدا بهتر است از امور کلی‌تر شروع کنید. مثل اینکه آفتاب هر روز طلوع می‌‌کند و یا اینکه شما قادر به نفس کشیدن هستید. به محض اینکه شروع می‌‌کنید به اینکار و چند مورد را یادداشت می‌‌کنید، موارد دیگر خود به خود به ذهن شما خطور می‌‌کنند. تحقیقات نشان می‌‌دهند که داشتن دو حس ناراحتی و شکرگزاری همزمان با یکدیگر تقریبا غیر ممکن است. به همین دلیل است که این روش خیلی زود شما را به نتیجه می‌‌رساند! 

سعی کنید در حال زندگی کنید

گاه علت ناراحت بودن این است که فرد مدام به گذشته فکر می‌‌کند یا اینکه نگران آینده است. در هر دو حالت، افکار شما بیهوده خواهند بود. به جای اینکار، به اموری که در جریان هستند فکر کنید و سعی کنید راجع به مسائل مختلف زود قضاوت نکنید. مثلا هنگام غذا خوردن، سعی کنید 5 دقیقه به رنگ، بو و طعم غذا فکر کرده و هر لقمه را قبل از بلعیدن خوب مزه مزه کنید. یا به یک پارک در نزدیکی خانه خود بروید و چند دقیقه‌ای، در حالیکه به همه چیز از جمله مناظر، دمای هوا و صداها توجه می‌‌کنید، پیاده‌روی کنید. با توجه کردن به اموری که در حال حاضر در جریان است، شما کمتر به نکات منفی زندگی فکر خواهید کرد. 

ورزش کنید

این نوع ورزش مربوط به جسم شما نیست. مربوط به مغز شماست. بلند تلفظ کردن كلمات در تغییر حال و هوای شما بسیار موثر خواهد بود. یک نفس عمیق بکشید، سپس هنگام بازدم یکی از حرف‌ها را با صدای بلند بگویید. مثلا بگویید " آآآآآآآآآ " یا " اییییییی". مانند کارهایی که در کلاس‌‌های یوگا صورت می‌‌گیرد. با اینکار گوش میانی را تحریک و مخچه را تقویت کرده که نهایتاً باعث ایجاد تعادل در نیمکره راست و چپ مغز می‌‌شود. حالا شاید بپرسید که این چه ربطی به سرحالی و نشاط دارد؟ به گفته یکی از متخصصان، علت اصلی ناراحتی ممکن است نیمکره راست مغز باشد که عمدتا افکار منفی در آن شکل می‌‌گیرد. وقتی شما مخچه را تقویت می‌‌کند، مخچه در هر دو نیمکره مغز شما تعادل ایجاد می‌‌کند که در نتیجه این امر، نیمکره چپ مغز که انرژی‌‌های مثبت را ایجاد و شما را با نشاط می‌‌کند نیز فعال می‌‌شود. 

به دیگران محبت کنید

هر چند وقت یکبار به نوعی به دیگران محبت کنید؛ نیکی کردن به دیگران باعث می‌‌شود شما احساس خوبی نسبت به خود پیدا کنید. مثلا می‌‌توانید در مکان‌‌های عمومی، بعد از وارد شدن به ساختمان، در را برای فردی که پشت سر شماست باز نگه دارید یا اگر می‌‌بینید یک غریبه به شما نگاه می‌‌کند، به او لبخند بزنید. این رفتارهای ساده اما خوب باعث می‌‌شود دید شما نسبت به خودتان مثبت شود و در عین حال حس قدردانی اطرافیان را بر می‌‌انگیزد که همین نکته لبخند را بر چهره شما می‌‌نشاند. 

یک لیوان قهوه برای خود بریزید

این روزها افراد بیش از حد نیازشان کافئین مصرف می‌‌کنند، اما خوردن یک نصف لیوان قهوه نه تنها اشکالی ندارد بلکه در سرحال شدن شما نیز بسیار موثر است. نکته‌‌ی کلیدی که باید در این رابطه مد نظر داشته باشید این است که سعی کنید به همان نصف لیوان بسنده کنید تا دچار افزایش و کاهش ناگهانی انرژی نشوید. 

بخندید

فیلم‌‌های کوتاه و کمدی مورد علاقه خود را ضبط کنید. در طول روز هرگاه احساس ناراحتی کردید، یکی از این فیلم‌‌های کوتاه را ببینید تا دوباره سرحال شوید. خنده‌‌های از ته دل باعث می‌‌شوند اندورفین‌‌ها خیلی سریع در خون شما آزاد شوند. علاوه بر این، چند دقیقه استراحت و فاصله گرفتن از مسائل روزمره در روحیه شما تاثیرات مثبتی می‌‌گذارد.

فیلم‌‌های کوتاه و کمدی مورد علاقه خود را ضبط کنید. در طول روز هرگاه احساس ناراحتی کردید، یکی از این فیلم‌‌های کوتاه را ببینید تا دوباره سرحال شوید. خنده‌‌های از ته دل باعث می‌‌شوند اندورفین‌‌ها خیلی سریع در خون شما آزاد شوند. علاوه بر این، چند دقیقه استراحت و فاصله گرفتن از مسائل روزمره در روحیه شما تاثیرات مثبتی می‌‌گذارد. 

یک پرتقال بخورید

مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند مرکبات، فلفل سبز و کلم بروکلی شما را شاد و سرحال می‌‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند بیمارانی که در بیمارستان بستری بوده‌اند و ویتامین C مصرف کرده‌اند، نسبت به سایرین روحیه‌‌ی بهتری داشته‌اند. این نوع مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان نیز هستند. آنتی اکسیدان‌‌ها با رادیکال‌‌های آزاد مبارزه می‌‌کنند. رادیکال‌‌های آزاد باعث افزایش احتمال به بیماری‌‌های قلبی و سرطان شده و روند پیری را تسریع می‌‌بخشد. وقتی با این رادیکال‌‌ها در بدن مبارزه شود، تخریب سلول‌‌ها نیز کاهش یافته و در نتیجه این امر، خلق و خوی افراد نیز بهتر می‌‌شود. 

خوب نفس بکشید

بله، همه‌‌ ما از صبح تا شب در حال نفس کشیدن هستیم، اما فقط نوع خاصی از نفس کشیدن می‌‌تواند باعث آرامش ما شود. از همین حالا تمرین کنید. طوری نفس بکشید که دم 5 ثانیه و بازدم نیز 5 ثانیه طول بکشید. سعی کنید ریتم تنفس‌تان را کنترل کنید به جای اینکه توسط آن کنترل شوید. وقتی شما از طریق دیافراگم نفس می‌‌کشید، اکسیژن بیشتری به بدن و مغز شما می‌‌رسد. هر چه اکسیژن بیشتری به مغز شما برسد، نشاط و انرژی شما نیز بیشتر خواهد بود.

منبع: زندگی‌آنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین