آفتابنیوز : بتازگی شرکت آلمانی فولکس واگن اعتراف کرد نرم افزاری را روی میلیون خودروی ساخت خود نصب کرده است که هنگام آزمایشهای دولتی، سامانه کنترل آلودگی را فعال و در زمان استفاده در جادهها، این سامانه را خاموش میکند.
در آغاز، به نظر می رسید این تقلب، تنها به خودروهای کوچک و چهارسیلندری با موتور دیزلی و نام تجاری «فولکس» محدود است. اما هفته گذشته، دولت ایالات متحده، شرکت آلمانی را متهم کرد که همین تقلب را روی خودروهای شش سیلندر فولکس و خودروهای آودی، پورشه و نیز خودروهای شاسی بلند انجام داده است.
سه شنبه گذشته هم فولکس واگن اعلام کرد مشکلاتی را در زمینه میزان آلوده سازیِ خودروهای بنزین سوز خود نیز کشف کرده است.
این رخداد، اندک اندک به رسوایی بزرگی برای فولکس واگن و حتی برای صنعت آلمان تبدیل شد و کار را به جایی رساند که «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور نیز از مدیران فولکس خواستار شفافیت عملکرد شد و حتی در اظهارات هفتگی خود از ضرورت تغییراتِ سازمانی در این شرکت برای جلوگیری از تکرار رخدادهای مشابه سخن گفت.
خبرگزاری آسوشیتدپرس، نگاهی به آغاز، جزئیات و پیامدهای رسواییِ فولکس واگن انداخته است:
** سرآغاز رسوایی
رسوایی از 18 سپتامبر (27 شهریور) و زمانی آغاز شد که سازمان های نظارتی در ایالات متحده اعلام کردند فولکس واگن نرم افزار تقلبی روی 482 هزار خودروی دیزلی و چهار سیلندر صادراتی به آمریکا نصب کرده است. نرم افزار یادشده بدین صورت عمل می کرد که وقتی خودرو روی «تردمیل» (دستگاه حرکت درجا) روشن بود، سامانه جلوگیری از انتشار دود را فعال می کرد و وقتی خودرو به جاده ها می رفت، این سامانه خاموش می شد و در نتیجه، خودرو تا 40 برابر حالت قبلی، آلودگی ایجاد می کرد.
تنها چند روز پس از این رسوایی، فولکس واگن اعتراف کرد که این نرم افزار روی 11 میلیون خودرو در سراسر جهان نصب شده است. هفته گذشته، سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا اعلام کرد همین نرم افزار، روی 10 هزار خودروی شش سیلندر در آمریکا، از جمله خودروهای پورشه و آودی (که در تملک فولکس واگن هستند) نیز نصب شده است.
** تاثیر بر فولکس واگن
رسوایی آلودگی، به نام فولکس ضربه سختی وارد کرد و خشم کسانی که گمان می کردند خودروهای دیزلی این شرکت پاک هستند را برانگیخت.
این اتفاق، سرمایه های فولکس واگن را نیز دستخوش سقوط کرد. «فولکس» 9.6 میلیارد دلار برای هزینه فراخوان خودروها و پرداخت غرامت کنار گذاشته است، اما احتمالا این مبلغ با توجه به افزایش دادخواست های حقوقی، بیشتر خواهد شد. فولکس واگن در سه ماهه سوم امسال، بیشتر به دلیل هزینه فراخوان خودروهایش، 1.83 میلیارد دلار از دست داد.
سهام فولکس واگن از زمان انتشار خبر یادشده، 23 درصد کاهش یافته و ارزش کل شرکت 26 میلیارد و 300 میلیون دلار سقوط کرده است.
** حقوق مشتریان
در آمریکا، مشتریانِ فولکس واگن دادخواست هایی مبنی بر کاهش ارزش خودروهایشان علیه این شرکت تنظیم کرده اند. فولکس واگن احتمالا غرامت پرداخت خواهد کرد و شاید در مواردی، خودروها را از مشتریان بخرد.
در اروپا، این شرکت آلمانی قرار است برای 8.5 میلیون خودرو فراخوان اصلاح رایگان بدهد و این فرآیند از ژانویه (دی ماه) آغاز خواهد شد. اصلاح سوخت، شامل نصب یک مخزن و مواد شیمیایی بهبود دهنده خواهد بود. مدیرعامل فولکس واگن اعتراف کرده است که اصلاح مورد نظر، روی قدرت موتور خودرو اثر منفی خواهد گذاشت.
** پیامدها
به گزارش ایرنا، سالها طول خواهد کشید تا نه تنها فولکس واگن، بلکه سازمان های نظارتی در کشورهای مختلف، اعتبار از دست رفته را باز گردانند. شرکت آلمانی احتمالا با جریمه هایی سنگین رو به رو خواهد شد و احتمال کیفرخواست علیه کارکنان فولکس واگن نیز زیاد است.
هزاران خودروی مدل 2016 فولکس واگن اکنون پشت مرزهای گمرکی در آمریکا متوقف شده اند تا سازمان حفاظت از محیط زیست، هماهنگی آنها با استانداردهای جهانی را تایید کند. شرکت فولکس همچنین فروش خودروهای شش سیلندر دیزلی اش در ایالات متحده را لغو کرده است و بالاخره، شرکت حقوقی «جونز دی» (Jones Day) از سوی فولکس واگن برای انجام تحقیق و تفحص داخلی مامور شده است و فولکس باید نتیجه این تحقیق و تفحص را اعلان کند.