کد خبر: ۳۳۴۳۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران/ موضوع "پی‌ام‌دی" پشت سر گذاشته شد

واکنش عراقچی به گزارش آژانس: اکنون نوبت 1+5 است/آمریکا: پرونده ابهامات ایران را می‌بندیم

گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مسائل گذشته و حال ایران یا ابعاد نظامی احتمالی ( پی.ام.دی) منتشر شد.این گزارش محرمانه است و صرفا در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- اعضای شورای حکام باید در جلسه 15 دسامبر- 24 آذر - خود درباره بسته شدن پرونده مسائل گذشته وحال ایران یا همان پی.ام.دی. تصمیم بگیرند.

به گزارش آفتاب، طبق توافق ایران وکشورهای 1+5 شش کشور طرف مذاکره با ایران متعهد شده اند پیش نویس قطعنامه ای را به شورای حکام بدهند که به موجب آن پرونده پی.ام.دی که سالها ایران را با آژانس درگیر کرده ، بسته شود.

نشانه‌ای از فعالیت هسته‌ای مشکوک در ایران پس از 2009 وجود ندارد

در همین حال، خبرگزاری فرانسه با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته است که "هیچ نشانه‌ای از فعالیت هسته‌ای مشکوک در ایران پس از سال 2009 وجود ندارد.

واکنش عراقچی: پی‌ام‌دی" پشت سر گذاشته شد

سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نیز در واکنش به این گزارش گفته است که: آژانس در گزارش خود ضمن اشاره به همکاری‌های کامل ایران با آژانس بر طبق نقشه راه اذعان کرده است که این همکاری‌ها آژانس را قادر ساخته تا ارزیابی نهایی خود را از موضوع "پی ام دی" ارائه کند. بنابراین می‌توان گفت که همه اقدامات در زمینه مسایل گذشته به طور کامل به سرانجام رسیده و موضوع "پی ام دی" پشت سر گذاشته شده است.

وی در ادامه با بیان این‌که "در گزارش آژانس هیچ عبارتی مبنی بر پایبند نبودن ایران به تعهداتش طبق ان پی تی وجود ندارد" تصریح کرد: آژانس تایید کرده که هیچ علامتی مبنی بر انحراف مواد هسته‌ای در ایران پیدا نشده است. بدین ترتیب این گزارش بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران صحه گذارده و راه را بسته شدن موضوع در شورای حکام همواره می‌کند. بنابراین اکنون کشورهای عضو گروه 1+5 باید بر طبق بند 14 برجام قطعنامه‌ای را با هدف بستن موضوع به شورای حکام ارائه کنند و شورای حکام نیز نسبت به تصویب این قطعنامه و بستن پرونده مبادرت کند.

رییس ستاد پیگیری برجام در وزارت امور خارجه، اعلام کرد: اقدام برای ارایه قطعنامه مذکور به شورای حکام از سوی 1+5 ظرف دو هفته آینده صورت خواهد گرفت. شاید مهم‌ترین نکته این گزارش آن است که ارزیابی نهایی آژانس بسیاری از ادعاهای گذشته را رد کرده یا مورد تردید قرار داده است.

فعالیت‌های گذشته ایران مربوط به مطالعات علمی بوده است

‌خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در همین‌باره اعلام کرد: گزارش آژانس ادعا می‌کند که ایران در گذشته فعالیت‌هایی را در راستای دستیابی به سلاح هسته‌ای انجام داده اما این اقدامات تنها در حد برنامه‌ریزی و آزمایش‌های پایه‌ای ترکیبات هسته‌ای بوده است.

همچنین خبرگزاری رویترز نوشته است: آژانس مدعی شده است که ایران اقداماتی را در خصوص توسعه چاشنی‌های انفجاری هسته‌ای تا پیش از سال 2003 انجام داده است. در گزارش آژانس آمده است، این فعالیت‌ها تنها در سطح مطالعات پایه‌ای و علمی و هم‌چنین دستیابی به تکنیک‌ها و قابلیت‌های فنی مرتبط بوده است.

لغو تحریم‌های ایران با مشکل روبه‌رو نمی‌شود

همچنین روزنامه وال استریت‌ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی تاکید کرد که هرگونه یافته‌های آژانس لغو تحریم‌ها علیه ایران را با مشکل رو‌به‌رو نمی‌کند.

آمریکا: گزارش آژانس کافی است، پرونده ابهامات فعالیت‌های اتمی ایران را می‌بندیم

همچنین دولت آمریکا در واکنش به این گزارش اعلام کرده است که با توجه به گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آماده است که پرونده ابهامات فعالیت هسته‌ای ایران یا پرونده "جنبه‌های نظامی احتمالی" این برنامه را ببندد. مارک تونر، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که گزارش آژانس، ابهامات و سئوالات باقی مانده در مورد برنامه اتمی ایران را به خوبی پاسخ داده است. آقای تونر گفت که گزارش آژانس با ارزیابی اطلاعاتی آمریکا که برنامه تسلیحات اتمی ایران در سال ۲۰۰۳ متوقف شده بود، همخوانی دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
مجيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
0
20
اگر تندروهاي دو طرف بزارن به اميد خدا و تلاش هاي تيم مذاكره كننده داره ختم به خير ميشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین