کد خبر: ۳۳۵۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵

تولید موز جهان در خطر/ موردی از آلودگی در ایران مشاهده نشد

معاون فنی سازمان حفظ نباتات گفت: نمی‌توان پیش بینی کرد شیوع بیماری قارچی منجر به انقراض میوه موز خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز : یحیی ابطالی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه نسبت به گسترده شدن شیوع نوعی قارچ درختان موز هشدار داده شده و رخی رسانه‌ها این مسئله را به عنوان انقراض موز تعبیر کرده و حتی گفته‌اند که باید مردم جهان از این میوه خداحافظی کنند، اظهارداشت: اصلا نمی‌توان پیش بینی کرد که این اتفاق حتما رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه قطعا متخصصین در این زمینه فکر می‌کنند و نژاد مقاومی را بوجود می‌آورند، گفت: طی ۲ تا ۳ سال اخیری که این بیماری در جهان شدت یافته، همه محققان دنیا در حال فعالیت هستند که ارقام و نژادهای مقاوم به این بیماری را تولید کنند.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه بیماری قارچی fusarium oxysporum cubense tropical race ۴ حدود ۶۵ سال پیش در دنیا گزارش شده است، اظهارداشت: این نوعی قارچ خاک زی است که حدود ۶۵ سال قبل در استرالیا و سپس در آفریقا گزارش شده و خسارت سنگینی به محصول موز در این دو منطقه وارد کرده است.

ابطالی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون این بیماری در کشور ما مشاهده نشده است، افزود: ما از حدود ۱۰ سال قبل که این بحث به صورت جدی در دنیا مطرح شد، در حال رصد و مراقبت هستیم تا آثاری از آن در استان‌های جنوب شرقی کشور ظاهر نشود.

این مقام مسئول در سازمان حفط نباتات با اشاره به اینکه آلودگی درختان موز به این بیماری در اکثر کشورهای آسیای جنوب و کشور پاکستان مشاهده و گزارش شده است، تاکید کرد: به همین دلیل ما به شدت رصد می‌کنیم که بیماری مذکور وارد ایران نشود ضمن اینکه انتقال آن از طریق میوه موز صورت نمی‌گیرد و تنها توسط خاک و اندام‌های گیاهی درخت موز امکان‌پذیر است.

ابطالی اقدامات سازمان حفظ نباتات را در زمینه جلوگیری از ورود این بیماری به کشور مورد اشاره قرار داد و گفت: ما محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌ایم و ‌اجازه واردات خاک از مناطق آلوده به هیچ وجه داده نمی شود ضمن اینکه اعلام کرده‌ایم اندام‌های گیاهی درخت موز نیز نباید از این مناطق وارد شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، ما اطلاع رسانی کرده‌ایم در استان‌های جنوب شرقی بویژه از مسیر سیستان و بلوچستان دقت زیادی شود که مورد آلوده‌ای به کشور وارد نشود.

این مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات در پاسخ به این پرسش که آیا خطر شیوع این بیماری در میان درخت‌های موز کشور وجود دارد؟ گفت: تا زمانی که ما دقت زیادی داشته باشیم و مسائل قرنطینه‌ای را رعایت کنیم، خطری تهدیدمان نمی‌کند اما اگر خاک یا اندام‌های گیاهی آلوده وارد شود ممکن است ما را هم درگیر کند.

ابطالی تصریح کرد: گرچه در کشور ما، میزان تولید موز عدد خیلی بزرگی نیست اما با این حال نباید اجازه داد این بیماری حتی یک درخت را آلوده کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین