کد خبر: ۳۴۴۹۰۷
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
نوبخت: به عدالت شورای نگهبان امیدواریم

رایزنی‎ رئیس‌جمهور با تمام افراد موثر در بررسی صلاحیت‌ها/دیدارهای منظم روحانی با رهبری

موضوع احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس، بر نشست هفتگی امروز سخنگوی دولت سنگینی می​‎کرد. نوبخت هم از رایزنی‎های انتخاباتی روحانی گفت که شاید به جلساتش با رهبری نیز کشیده شده باشد.
آفتاب‌‌نیوز : محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درباره مسأله بررسی صلاحیت‌های نمایندگان مجلس و همچنین رایزنی‌های صورت گرفته در این زمینه، اظهار کرد: آقای رئیس جمهور جلسات منظمی با مقام معظم رهبری دارند که قطعاً در آن جلسات مسائل مهمی بررسی می‌شود و این مسأله هم می‌تواند مطرح شده باشد، ولی من قطعاً نمی‌توانم درباره آن اظهار نظر کنم چون دقیقاً نمی‌دانم چه مسائلی در این جلسات مطرح می‌شود.

به گزارش آفتاب و به نقل از ایسنا، وی ادامه دا: کسانی که می‌توانستند در این زمینه تأثیرگذار باشند به صورت غیررسمی رایزنی‌هایی انجام داده‌اند. ما به عدالت شورای نگهبان امیدواریم و مطمئنیم که این مشکل را در حد قانون حل می‌کند. هیچ کس از کسانی که صلاحیت ندارند دفاع نمی‌کند، اما انتظار این است که کسانی را که مراجع چهارگانه تأیید کرده‌اند و می‌توانند خدمت کنند به جمع خدمت‌گزاران نظام بازگردانند تا بتوانند خدمت کنند.

نوبخت همچنین درباره دستور رئیس جمهور به وزرای کشور و اطلاعات و همچنین معاون اول رئیس جمهور برای رایزنی دراین زمینه، بیان کرد‌: در این‌باره فعالیت‌هایی صورت گرفته و می‌گیرد. این مأموریت آقای رئیس جمهور اجرایی شد و پیگیری می‌شود. من هم در جریان هستم که آقای جهانگیری و وزرای کشور و اطلاعات فعالیت‌هایی در این زمینه داشته‌اند.

وی در توضیح صحبت‌های مشاور فرهنگی رئیس جمهور که گفته بود اظهارات روحانی به شورای نگهبان باز نمی‌گردد بلکه مربوط به هیأت‌های نظارت است، تأکید کرد: این مسأله درست است چون در آن مقطعی که رئیس جمهور سخنرانی کردند هنوز شورای نگهبان به مسأله صلاحیت‌ها ورود پیدا نکرده بود. مساوی کردن هیأت‌های نظارت با شورای نگهبان قیاس مع‌الفارق است.

وی همچنین در واکنش به این مسأله که گفته می‌شود هیأت‌های اجرایی با تأیید صلاحیت تعداد زیادی از نامزدهای انتخابات بار رد صلاحیت‌ها را به دوش هیأت‌های نظارت انداخته‌اند، تأکید کرد: هیأت‌های اجرایی مر قانون را اجرا کردند. الان هم انتظار ما از مجریان بعدی در هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان اجرای قانون است که امیدواریم و ان‌شاءالله این اتفاق خواهد افتاد و در مواردی هم که لازم است بازبینی انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه رفع حصر و اینکه فاطمه کروبی در مصاحبه‌ای اظهار کرده دولت تاکنون در این زمینه کار خاصی انجام نداده است، خاطرنشان کرد: اگر منظور از پیگیری این است که آثارش به رفع حصر منتهی شود ما هم قبول داریم که اتفاقی نیفتاده است ، ولی ما تلاشمان را به اندازه وسعمان انجام داده ایم و در پاره‌ای از موارد بیش از وسعمان هم تلاش کرده‌ایم اما به هر حال در این زمینه تصمیم‌ گیرنده نهایی نیستیم.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف برگزاری انتخابات الکترونیک چه می‌شود، عنوان کرد: اینکه انتخابات باید مثل همه دنیا الکترونیکی برگزار شود بحثی نیست، دولت هم همین تصمیم را داشت و اعتبارات مالی را هم در نظر گرفتیم اما در بحث نرم‌افزار اختلافاتی پیش آمد و تشکیک شورای نگهبان در این بخش این بود که ممکن است انتخابات به این صورت، صحیح و ایمن انجام نشود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره بررسی لایحه بودجه سال 95 در مجلس، اظهار کرد: کمیسیون‌های تخصصی مجلس کار بررسی بودجه را آغاز کرده‌اند و تا الان در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دو جلسه با حضور خود من برگزار شده است که در جلسه اول کلیات لایحه بودجه سال 95 با آرای خوبی به تصویب رسید. در جلسه دوم هم بحث درآمدها بود. به هر حال کمیسیون‌ها کار را پیش می‌برند و امیدواریم که به گونه‌ای پیش رود که بتوانیم در آغاز سال آینده بودجه داشته باشیم.

وی همچنین در واکنش به خبری مبنی بر رد شدن کلیات برنامه ششم در کمیسیون اقتصادی مجلس، تصریح کرد: من در کمیسیون اقتصادی حضور نداشتم ضمن اینکه هنوز اسناد برنامه ششم به کمیسیون داده نشده است. من در روز تقدیم بودجه نامه‌ای به همه نمایندگان نوشتم و همه پیبوست‌ها را هم تقدیمشان کردم. دیروز هم با آقای ابوترابی صحبت کردم که اگر لازم است این چند هزار صفحه پیوست را تکثیر کنیم و به نمایندگان بدهیم و در نهایت توافق شد به کمیسیون تلفیق داده شود.

نوبخت اضافه کرد: کمیسیون تلفیق در این رابطه تشکیل خواهد شد. برنامه ششم توسعه چندهزار صفحه است و به یک باره در یک جلسه نمی‌توان آن را بررسی کرد. این یک برنامه متقن و قابل دفاع است و دوستان در کمیسون اقتصادی احتمالاً تنها همان 31 ماده به دستشان رسیده و روی آن تصمیم گرفته‌اند اما در این زمینه کمیسیون تلفیق قطعاً تشکیل خواهد شد و سندها هم اگر به دستشان نرسیده به دستشان خواهد رسید.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا دولت پرداخت یارانه‌ها را مصیبت عظمی می‌داند یا خیر، تأکید کرد: تمهید مقدمات برای پرداخت 3 هزار و 400 میلیارد تومان در ماه کار آسانی نیست. ضمن اینکه پرداخت‌های عمرانی و حقوق‌ها هم با توجه به محدودیت منابع کار دشواری است. اما ما از اینکه به مردم پول بدهیم و مردم خوشحال شوند غصه نمی‌خوریم ولی به هر حال کار سختی است.

نوبخت با بیان اینکه در هیأت دولت هیچ تصمیمی مبنی بر پرواز مستقیم به آمریکا گرفته نشده است،‌ یادآور شد: این مسأله در حوزه کار دولت نیست. بلکه شرکت هوایی بر اساس برنامه‌هایش می‌تواند هر پروازی را تنظیم کند. ما قبل از اجرای برجام امکان سوخت‌گیری در اغلب کشورها را نداشتیم اما با اجرایی شدن برجام این مسائل حل شده است و به همین دلیل هم هر از گاهی صحبت‌هایی درباره پرواز مستقیم مطرح می‌شود.

سخنگوی دولت در ادامه به سفر رئیس جمهور به فرانسه و ایتالیا و همچنین سفر رئیس جمهور چین به ایران اشاره کرد و گفت: این یکی از مهمترین مسائل ما در پسابرجام است. پول‌هایی که بعد از رفع تحریم ها دولت می‌تواند به آنها دست پیدا کند در جهت رشد و رونق اقتصادی می‌تواند موثر باشد، اما آنچه اقتصاد ایران را شکوفا خواهد کرد سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. الان هیأت‌های بلندپایه خارجی مرتباً به ایران می‌آیند و باب مذاکره را درباره سرمایه‌گذاری خارجی باز می‌کنند. از اینکه بازار خارجی‌ها شویم باید اجتناب کنیم.

وی افزود: راهبردهایمان را که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بر پایه دانش و آخرین تکنولوژی‌های روز باشد و اینکه از آن طریق بتوانیم محصولاتمان را صادر کنیم، بارها اعلام کرده‌ایم. ما می‌توانیم از بازار کشورهای خارجی برای محصولات بازار خودمان استفاده کنیم. در بین تعدد شرکت‌ها ما هیچ انحصاری را قبول نمی‌کنیم و بین کشورهای مختلف انتخاب می‌کنیم. علاوه بر ایتالیا و فرانسه، چین و سایر هیأت‌ها که سفرهایی به ایران داشته‌اند یا از ایران سفرهایی به آنجا انجام شده ومقامات بلندپایه ژاپن هم ابراز تمایل کرده‌اند سریعاً به ایران بیایند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در بحث تخصیص بودجه به روستاها، خاطرنشان کرد: در سال جاری 1500 میلیارد تومان فقط برای آبرسانی به روستاها و 600 میلیارد تومان برای راه‌هایی روستایی اختصاص داده شده است. روستاها از اعتبارات استانی برای پروژه‌های عمرانی استفاده می‌کنند و بهترین کار را سازمان‌های مدیریت برنامه‌ریزی هر استان نیز می‌توانند انجام دهند.

وی درباره برنامه دولت برای بازنشستگان،‌ عنوان کرد: برای سال آینده طی یک اقدام کلی برای همه شاغلین و بازنشستگان 12 درصد اضافه حقوق در نظر گرفته می‌شود. بیش از 1 میلیون نفر از 1 میلیون و 260 هزار بازنشسته کشوری حقوقشان بین 750 هزار تومان تا یک میلیون تومان است که به طور متوسط حقوق این افراد 20 درصد اضافه کرده‌ایم. پس حداقل حقوق سال آینده آنها حداقل 750 هزار تومان نخواهد بود. پاداش‌هایی هم که طلب دارند خواهیم داد که رقم آن حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان است.

سخنگوی دولت همچنین درباره قراردادهای نفتی و ورود سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه‌، گفت: ما باید روی منابع نفتی به عنوان یکی مزیت نسبی کار کنیم و در این زمینه سرمایه‌گذاری کافی داشته باشیم چون این یک عرصه رقابتی است و عموماً منابع آن را شرکت‌های بزرگ نفتی سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این‌باره از کارشناسان خواسته شده نظراتشان را در مورد ایده‌های وزارت نفت ارائه دهند تا تصمیم‌گیری شود. این چارچوب‌های کلی است و هنوز قراردادی بسته نشده و از نظرات دستگاه‌های نظارتی هم حتماً استفاده خواهد شد.

وی در واکنش به صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا، تصریح کرد: این از مواردی نیست که دولت اظهارنظر کند یا کرده باشد و از تحلیل‌های کارشناسی وزیر محترم صنعت است.

نوبخت در ادامه با اشاره به اینکه برجام نقطه عطفی در کشور به وجود آورده است، اضافه کرد«: ناامید کردن مردم در چارچوب نظام مفید نیست. یکی از چالش‌های بزرگ ما این است که مطالبه بزرگی پس از برجام صورت گرفته که البته به اصل مطالبه احترام می‌گذاریم. چالش بعدی تعدد و تنوع پیشنهادها برای سرمایه‌گذاری و تعدد نیازهای ماست. پس باید این تقاضا و عرضه را متناسب کنیم و ببینیم کدام سرمایه‌گذاری در کجا اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: هیچ یک از مصادیق برجام بر اساس اعتماد متقابل انجام نشد، اما معتقدیم که دیگر امکان ندارد غربی‌ها مثل گذشته رفتار کنند. چون جامعه جهانی دیگر با آمریکا در این زمینه همراهی نمی‌کند. ما هم از طرف خودمان مطمئن هستیم. بیشتر بی‌اعتمادی‌ها به آمریکا بازمی‌گردد و سایر کشورها نشان داده‌اند که آمادگی همکاری با ایران را دارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره نرخ رشد بیکاری ،‌ گفت: گزارش آمارگیری فصلی نیروی کار که هر سه ماه یک بار انجام می‌شود نشان داد که جمعیت فعال پاییز 94 نسبت به پاییز 93 تقریباً 750 هزار نفر اضافه شده‌اند که از این مجموعه چیزی حدود 620 تا 630 هزار نفر توانستند شغل پیدا کنند و نرخ بیکاری نسبت به تابستان دو دهم واحد درصد کاهش پیدا کرد.

وی اضافه کرد: در کشاورزی و خدمات ما با افزایش نیروی انسانی مواجه بودیم و رشد مثبت یک درصد را این دو بخش فراهم کردند. متغیرهای پیش‌نگر نیز نشانگر این است که در این دو بخش با رشد مثبت مواجه‌ایم اما هنوز نه من و نه رئیس مرکز آمار تا وقتی که گزارش مرکز بیرون بیاید خبر نداریم که نتیجه دقیق آن چیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاریخ دقیق برداشته شدن تحریم‌های بانکی، بیان کرد: گزارش بانک مرکزی حاکی از این است که با لغو تحریم‌ها، تحریم‌های بانکی هم برداشته شده که ممکن است از نظر اداری زمان کوتاهی را نیاز داشته باشد. دیروز هم که پیگیری می‌کردیم تنها یک بانک مشکلاتی داشت که به مسأله هسته‌ای هم باز نمی‌گشت که در حال پیگیری است. سرمایه‌گذاری نیاز به همراهی نظام بانکی دارد و این تسهیل حاصل شده است.

نوبخت اضافه کرد: گزارشی که بانک مرکزی به ما داده این است که با لغو تحریم‌ها همه منابعی که درباره مسأله هسته‌ای بلوکه شده بودند ‌آزاد شده‌اند. در جلسه قبلی هم در ستاد اقتصادی با آقای سیف به این جمع‌بندی رسیدیم که چه استفاده بهینه‌ای در این رابطه بکنیم.

نوبخت همچنین درباره پرونده کرسنت و متهم شدن برخی افراد، اظهار کرد: این پرونده مال امروز و دیروز نیست و بیش از 10 سال است که مراجع قضایی در حال بررسی آن هستند. ما هم مطیع دستگاه قضایی هستیم و اگر کسی در این زمینه محکوم شده حتی اگر مسئولیتی هم داشته باشد باید محکومیتش اجرا شود.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت اصراری برای مکتوم ماندن مذاکرات هسته‌ای ندارد، یادآور شد: انتظاراین است که افکار عمومی مطلع باشند چه مباحثی به صورت کلی رد و بدل شده و نتیجه چه بوده، این اطلاع رسانی‌ها هم بارها صورت گرفته است، اما شاید تفسیر برخی جزئیات خیلی طلب افکار عمومی نباشد ولی به هر حال در جلساتی که در دانشگاه‌ها و رسانه ملی برگزار شده و الحمدلله کم هم نبوده است، همه جزئیات مطرح شده است.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره به روز کردن ناوگان حمل و نقل ایران، تأکید کرد: دولت بر سر پیمانش با مردم است و با برطرف شدن محدودیت‌ها گام به گام به سمت قول‌هایی که داده و اهداف توسعه حرکت خواهد کرد. در آینده شاهد نو شدن ناوگان هوایی، ریلی و وسایل نقلیه عمومی خواهیم شد. کمااینکه در همین هفته از نوسازی 90 هزار دستگاه خودرو تاکسی رونمایی کردیم.

وی ادامه داد: در جلسه گذشته هیأت وزیران، وزیر محترم راه و شهرسازی گزارشی درباره نیازهای شرکت‌های هواپیمایی ما ارائه کرد و عدد 114 هم مطرح شد. البته ممکن است در قرارداد اعداد بالا و پایین شود یا اینکه فقط ایرباس نباشد و بتوانیم بوئینگ هم بخریم. دولت با امکانات شرکت های دولتی برای نوسازی ناوگان هوایی تلاش می‌کند.

سخنگوی دولت در پایان درباره پیش‌بینی‌اش از نرخ تورم در سال 95، اعلام کرد: مدل‌هایمان تورم حدود 11.3 درصد را نشان می‌دهد. کمااینکه تورم نقطه به نقطه ماهانه و سالانه باز هم تقلیل پیدا کرد و روند کاهنده نرخ تورم همچنان ادامه دارد. امیدواریم افزایش بیشتر رشد را که بال دیگر توسعه است در کنار مهار تورم داشته باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین