کد خبر: ۳۸۲۴۹۱
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
فایننشیال تایمز خبر داد

مذاکره با زیمنس و رولزرویس/ ایران به‌دنبال جذب سرمایه در تولید پراکنده برق

ایران تلاش هایش برای جلب سرمایه خارجی در زیرساخت های انرژی این کشور را بیشتر کرده است. در تازه ترین دور از این تلاش ها مذاکرات با دو غول انرژی جهان، زیمنس و رولزرویس نشان دهنده برداشته شدن تدریجی تحریم ها و باز شدن درها به روی سرمایه خارجی است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، فایننشیال تایمز اعلام کرد حمید چیت چیان، وزیر نیرو در جریان سفر هفته گذشته خود به انگلیس، با نمایندگان ٢ شرکت بزرگ جهان در لندن دیدار کرد و مذاکراتی درباره فناوریهای تولید برق انجام شده است.

براساس این گزارش، مذاکرات دو طرف درباره تولید با روش تولید پراکنده بوده است که می تواند عرضه برق را منعطف تر و محلی تر کند و جایگزینی برای نیروگاههای بزرگ تولید برق باشد. در این مذاکرات قراردادی به امضا نرسیده، اما وزیر نیرو ایران به فایننشیال تایمز گفته که زیمنس و رولزرویس برای فعالیت «مشتاق» بوده اند و ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات زود به نتیجه برسد.

شرکت رولزرویس نیز اعلام کرده که مذاکرات هفته گذشته با چیت چیان شامل استفاده از موتورهای پیستونی تولید این شرکت در آلمان بوده است.

براساس اعلام این شرکت، وزیر نیرو خواستار جلسه ای با مدیران رولزرویس برای گفتگو درباره بازسازی و نوسازی زیرساختهای انرژی ایران و این که آیا سامانه های تولید برق دیزلی و گازی این شرکت می توانند نقشی در این اینده داشته باشند یا نه، بوده است.

شرکت زیمنس نیز اعلام کرد: ما گفتگوهای نزدیکی با دولت ایران و شرکای محلیمان در زمینه زیرساختها، انرژی و فناوری داریم. ما نزدیک به ١٥٠ سال است که در ایران به فعالیت مشغول بوده ایم و هرگز این کشور را ترک نکرده ایم.

هرگونه توافق احتمالی، به توافق پیشین این شرکت با گروه مپنا برای ساخت توربینهای کلاس اف زیمنس در ایران برای استفاده در نیروگاه های گازسوز اضافه خواهد شد.

براساس گزارش فایننشیال تایمز، لغو تحریم های بین المللی مرتبط با برنامه هسته ای ایران در ماه ژانویه، موانع زیادی را از مقابل مسیر سرمایه گذاری خارجی در ایران برداشته است و در این میان، صنعت انرژی یکی از مورد توجه ترین بخش ها برای همکاری بین المللی است.

قراردادهای نهایی با شرکت های بزرک نفتی و گازی غربی هنوز به مرحله امضا نرسیده است، اما شرکت های فعال در بخش های زیرساختی انرژی، در اقدام برای ورود به ایران سریع تر عمل کرده اند. شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه ماه گذشته توافقی ٤,٢ میلیارد دلاری با وزارت نیرو ایران امضا کرد تا هفت نیروگاه را براساس این توافق احداث کند.

وزیر نیرو ایران به فایننشیال تایمز گفته است که انتظار دارد قراردادهای بیشتری در آینده به امضا برسد.

به گفته وی، ایران پیشنهادهای مختلفی برای سرمایه گذاری خارجی دریافت کرده؛ برخی از این پیشنهادها برای ساخت نیروگاه و برخی برای ساخت تجهیزات نیروگاهی بوده است.

براساس این گزارش، باوجود پیشرفت های حاصل شده، برخی شرکتها و بانک ها هنوز در مورد ایران محتاطانه قدم برمیدارند. این درحالی است که باوجود لغو تحریم های بین المللی علیه ایران، برخی تحریم های یکجانبه آمریکا همچنان علیه ایران پابرجاست.

چیت چیان اذعان کرده است که کماکان «برخی مشکلات» به دلیل «کندی» بانکها در ازسرگیری روابط با ایران وجود دارد، اما به گفته وی، «رویکرد موجود مثبت است.»

به گفته وزیر نیرو، آن دسته از شرکتها و کشورهایی که بتوانند سریع خود را با شرایط جدید تطبیق بدهند، برنده این شرایط خواهند بود.

ایران برای مدرن سازی و توسعه شبکه برق خود به سرمایه نیاز دارد تا به این اطمینان برسد که کشور از برق کافی برای پیگیری برنامه های توسعه اقتصادی برخوردار است.

این کشور قصد دارد ظرف پنج سال آینده ٢٦ هزار و ٥٠٠ مگاوات به ظرفیت تولید برق خود بیافزاید. این درحالی است که ظرفیت تولید برق کنونی این کشور ٧٥ هزار مگاوات اعلام شده است. تقریبا یک پنجم ظرفیت تولید برقی که قرار است به ظرفیت کنونی اضافه شود از انرژیهای نو مانند توربین های بادی تامین می شود.

دالغا خاتین اوغلو، کارشناس بازار انرژی ایران اعلام کرده است که ایران برای ایجاد ظرفیت جدید تولید برق در پنج سال آینده به ١٥ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و پنج میلیارد دلار نیز برای شبکه انتقال مورد نیاز خواهد بود.

براساس این گزارش، صادرات برق ایران ظرف ٢ سال گذشته کاهش داشته است که دلیل این مسئله رشد بالای تقاضای داخلی بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین