کد خبر: ۴۰۳۲۴۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
احتمال رویارویی نظامی آمریکا با ایران ضعیف است

مشاورپیشین اوباما: امریکا باید مانورهای‌نظامی با اسرائیل و کشورهای عرب را با هماهنگی ایران انجام دهد/توصیه‌ به رئیس‌جمهور بعدی

پنتاگون باید مانورهای نظامی امریکا با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اسرائیل را ادامه دهد اما واشنگتن باید این کار را با اطلاع قبلی ایران انجام دهد تا گفت‌وگو میان مقام‌های دفاعی هر دو کشور نیز صورت گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌‌الملل- سایت لوب لاگ با انتشار مطلبی به گزارش مهم اخیر اندیشکده شورای اتلانتیک تحت عنوان «مخاطرات بیشتر برای مشاورپیشین اوباما: امریکا باید مانورهای‌نظامی با اسرائیل و کشورهای عرب را با هماهنگی ایران انجام دهد/توصیه‌ به رئیس‌جمهور بعدییافتن زمینه‌های مشترک با ایران اشاره کرده است که در تاریخ ۱۹ اکتبر منتشر شده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت با اشاره به نویسنده این گزارش که اهمیت آن را دو چندان می‌کند می‌نویسد: «هر کس که در ژانویه آینده در کاخ سفید قرار گیرد باید این گزارش را بخواند. در این گزارش رییس‌جمهوری بعدی امریکا یعنی جانشین اوباما به تعامل فعال‌تر تشویق شده است. این گزارش اشاره می‌کند که لزوم اتخاذ استراتژی جدیدی برای روابط و امریکا در شرایط گذار وجود دارد و استدلال می‌کند که تقاضا برای منطقه‌ای با ثبات‌تر می‌تواند زمینه را برای کار سازنده‌تر با ایران فراهم کند. این گزارش اشاره می‌کند که برجام در سال گذشته باعث بازشدن کانال‌های دیپلماتیک میان دو کشور شده است و می‌تواند مسیر گسترش تبادلات در این حوزه را بیشتر سازد. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «همان‌گونه که رهبران و جامعه ایران مسیر مسئولیت پذیری را انتخاب کرده‌اند، اکنون زمان برای آماده‌شدن ایالات متحده جهت عادی‌سازی روابط است».

این گزارش که بخش‌هایی از آن ذکرشد، نوشته «الن لیپسون» است که مشاور سابق امنیت ملی دولت اوباما بوده است. او همچنین رییس و مدیر اجرایی مرکز مطالعاتی «استیمسن» است. فعالیت در وزارت امورخارجه آمریکا، عضویت در شورای روابط خارجی، همکاری با شورای شیکاگو در امور بین‌الملل، مؤسسه مطالعات دیپلماسی دانشگاه «جورج تاون»، بنیاد «آسیا» (٢٠١٥-٢٠٠٣) و عضویت در حلقه مشاوران اطلاعات دولت اوباما در فاصله سال‌های ٢٠١٣ -٢٠٠٩ میلادی تنها بخشی از فعالیت‌های مهم «الن لیپسن» بوده‌اند.»

لوب لاگ در ادامه این مطلب به بخش‌های دیگری از به گزارش تهیه‌شده توسط معاون رییس شورای امنیت ملی در دولت بیل کلینتون اشاره کرده است. لیپسن در ادامه می‌نویسد: «همان‌طوری که در مورد اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد و یا در مراحل اولیه تعامل ایالات متحده و چین روی داد، می‌توان برای ارتباط با ایران نیز استراتژی‌ای برای تغییر بلندمدت در رابطه تاریخی فراهم کرد و در این میان اقدامات امنیتی معنادار را برای اطمینان‌بخشی به متحدان سنتی و مدیریت تنش‌های منطقه‌ای در طول دوران گذار انجام داد.»

در ادامه این مطلب آمده است که این گزارش نشانه‌ای از تضاد کامل با توصیه‌هایی است که مرکز امنیت جدید امریکا در ماه مه گذشته به نامزدهای انتخاباتی امریکا داشته است. در آن گزارش اشاره شده بود که دولت بعدی امریکا باید با همکاری با عربستان سعودی و اسرائیل تلاش کند تا هژمونی ایران برای تسلط با خاورمیانه را درهم بکشند. نکته جالب اما آن بود که میشل فلورنوی، جولیان اسمیت و جیمز اشتاین برگ از نویسندگان این گزارش مشاوره‌ای به احتمال زیاد موقعیت‌های بالایی را در دولت کلینتون بدست می‌آورند. خصومت آشکار آنان در این گزارش در قبال تهران می‌تواند بر سیاست دولت کلینتون در قبال تهران تاثیرگذار باشد. لیسن اما معتقد است که علیرغم آن که مهار ایران باید یکی از اجزای مرکزی از استراتژی جدید برای چند سال نخست دهه بعدی باشد اما باید با تعامل فعال سیاست متوازن‌کننده‌ای را در پیش گرفت. 

لوب لاگ اشاره می‌کند که اهداف این استراتژی جدید روشن هستند: کاهش چشم‌انداز برای رویارویی نظامی با ایران، بهبود امنیت منطقه از طریق همکاری با شرکای مورد اعتماد ایران و در نهایت آن‌که ایران و امریکا قادر به همکاری در زمینه‌های متنوعی از نگرانی‌های مشترک باشند. 

او در این گزارش می‌نویسد: «محدوده بحران‌های منطقه‌ای از سوریه و افغانستان تا تهدید متوجه از جانب داعش به عنوان چالشی فراملی تا تغییرات آب و هوایی، ناامنی غذایی، بهداشت عمومی و مواد مخدر و راه‌های پیشگیری از آن، همگی مواردی هستند که ایران و امریکا می‌توانند بر سر آن با یکدیگر همکاری داشته باشند.»

لیپسن اشاره می‌کند که هیچ تغییر اساسی و رادیکالی در حاکمیت سیاسی ایران در طول سال‌های آینده قابل پیش‌بینی و تصور نیست. او در این باره می‌نویسد: «محتمل‌ترین نتیجه ادامه تدریجی روند فعلی و افزایش تاثیرگذاری اصلاح‌طلبان بر مرکز قدرت می‌باشد.»لیپسن همچنین اشاره می‌کند که واشنگتن باید واقع‌بینانه به سیاست امریکا نگاه کند و نباید توهمی در این باره داشته باشد که ایران بخواهد شبکه‌های سیاسی و مذهبی تاریخی خود در منطقه را کنار گذارد. 

او می‌افزاید: «اگرچه پنتاگون باید به نقش کلیدی خود در مهار و بازدارندگی ایران از هرگونه فعالیت ‌شبه‌نظامی علیه منافع امریکا ادامه دهد اما باید فرصت باز شدن کانال به همتایان ایرانی را نیز برای اعتمادسازی داد و حتی اقدامات برای جنگ پیشگیرانه نیز انجام شوند و مانورهای نظامی امریکا با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اسرائیل باید ادامه دهند اما واشنگتن باید این کار را با اطلاع قبلی ایران انجام دهد تا گفت‌وگو میان مقام‌های دفاعی هر دو کشور نیز صورت گیرد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
3
4
حکومت امپریالیستی آمریکا در مقابل ایران عددی هم نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
خندم می گیره به خدا
عزیز دل ما داریم دقیقا برنامه اجرا می کنیم
تازه من خوشحالم که.....
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
2
1
دمش گرم این اگه مشاور بشه خوبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
2
0
چقدر باج به این لیپسون دزد داده اید تا از این مشاوره های برایتان بدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
1
1
كلا بهتره كه سر هر موضوعى بيشتر با ايران مشورت كنيد!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین