کد خبر: ۴۰۴۷۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
پیام گسترش همکاری‌های ایران و چین برای غرب در دوران پسا‌برجام

اقتصاد ایران در حال‌بهبود/آیا ایران و چین متحدان‌همیشگی باقی خواهند ماند؟

در ماه ژانویه گذشته شی رییس جمهوری چین به تهران سفر کرد. در آن سفر ۱۷ توفاق‌نامه تجاری و صنعتی میان دو کشور امضا شد. رییس‌جمهوری چین متعهد به افزایش تجارت دوجانبه به میزان بیش از ده برابر در طول یک دهه آینده به ارزش ۶۰۰ میلیارد دلار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- نشریه «فارین افیرز» با انتشار گزارشی به قلم «ایلان برمن» و «جاناتان شانزر» به گسترش همکاری‌های ایران و چین اشاره می‌کند و در این‌باره می‌نویسد: «اواخر ماه سپتامبر گذشته در در ارومچی چین نمایشگاه عظیم چین ‌اوراسیا برگزار شد که در آن بازرگانان فرش دستبافت ایرانی نیز حضور داشتند و اجناس خود را ارائه کردند. آنان فروش زیادی نداشتند اما نگران نبودند.»

به گزارش آفتاب‌نیوز، در ادامه این گزارش آمده است: «بازرگانان ایرانی مانند دولت آن کشور نگاه رو به جو دارند؛ آنان می‌دانند که اکنون فرصت‌های زیادی برای فروش محصولات‌شان به خصوص در چین دارند. این نمایشگاه از سال ۲۰۱۱ میلادی دایر می‌شود، آن هم با ابتکار عمل شی جین پینگ رییس‌جمهوری چین. او از زمان به قدرت رسیدن در تلاش بوده است که سیاست خارجی فعال‌تر چین را برای همکاری با کشورهای مشارکت‌کننده در طرح جاده ابریشم از جمله ایران دنبال کند. توجه چین به گسترش همکاری‌های اقتصادی و در نهایت سیاسی با کشورهای قرار گرفته در غرب چین است. ایران یکی از این کشورهاست. زمانی که آن کشور مورد انزوای بین‌المللی قرار گرفته بود چین شریک اصلی اقتصادی‌اش بود. اکنون اما به مدد لغو تحریم‌های دوران پسا‌برجام بسیاری از محدودیت‌های اقتصادی وضع شده علیه ایران لغو شده‌اند. ایران توافق‌های صد‌ها میلیارد‌دلاری با کشورهای غربی‌ امضا کرده است. در جریان مذاکرات هسته‌ای نقش چین برای حل و فصل دیپلماتیک مورد ستایش طرفین مذاکره‌کننده قرار گرفت. جان کری در سال ۲۰۱۴ میلادی اظهار کرد که چین مشارکتی مثبت در مذاکرات داشت و نقش آن کشور را مورد تحسین قرار داد.» 

اقتصاد ایران در حال بهبود/آیا ایران و چین متحدان‌همیشگی یکدیگر باقی خواهند ماند؟

این نشریه در ادامه می‌افزاید: «در گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول آمده است که به لطف توافق هسته‌ای شرایط اقتصادی در ایران در حال بهبود است و رشدی ۴.۵ درصدی را برای سال آینده ایران پیش‌بینی کرده است. در ماه ژانویه گذشته شی رییس جمهوری چین به تهران سفر کرد. در آن سفر ۱۷ توفاق‌نامه تجاری و صنعتی میان دو کشور امضا شد. رییس‌جمهوری چین متعهد به افزایش تجارت دوجانبه به میزان بیش از ده برابر در طول یک دهه آینده به ارزش ۶۰۰ میلیارد دلار شد.»

این نشریه اشاره می‌کند که چینی‌ها معتقدند که اکنون ایران تجارت خوبی با آن کشور دارد و در تابستان یک شرکت نامعلوم چینی در پایانه نفتی جدید ایران در تنگه هرمز سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری کرده است. در هفته‌های اخیر نیز سینوپک غول نفتی انرژی در چین نیز قرادادی ۱.۲ میلیادرد دلاری را با وزارت نفت ایران برای مشارکت در ساخت پالایشگاه آبادان امضا کرده است.»

این نشریه اشاره می‌کند که مصرف کالاهای چینی در ایران هم‌چنان رو به افزایش است و در این‌باره می‌نویسد: «گزارش رسانه‌ها نشان می‌دهد که واردات نفت چین از ایران نیز امسال در مقایسه با سال گذشته افزایشی ۲۰ درصدی داشته است. اما کاخ سفید در این‌باره چه فکر می‌کند؟ نگرانی‌هایی‌ در واشنگتن درباره همکاری‌های موشکی پکن با تهران بیان شده‌اند. در جریان سفر اخیر ما به چین مقام‌های چینی گفتند که در صورت نقض بخش‌هایی از برجام توسط ایران، آنان نمی‌خواهند تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع شود. سرمایه‌گذاران چینی حضوری عمیق در ایران دارد. افزایش سرمایه‌گذاری چین در ایران، اهرم‌های در دست ایران را سنگین‌تر می‌کند. نگرش چین به ایران معاملاتی است. این موضوع واشنگتن و پایتخت‌های غربی را نگران کرده است. اکنون ایران می‌تواند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
0
0
دارندگان خودروی چینی ، افزایش خدمات پشتیبانی ارزان ادامه دارد . چون همچنان در آینده بدهکار ی را به
ایران ادامه می دهد .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین