کد خبر: ۴۰۷۵۳۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۵

پیروزی ترامپ؛ آمریکا در بهت

انتخاب «دونالد ترامپ» نامزد جنجالی جمهوریخواهان به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا که به رغم بسیاری از گمانه زنی ها و نظرسنجی ها رخ داد، موجی از شگفتی را برانگیخت و نگرانی هایی را درون و بیرون مرزهای این کشور ایجاد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برخلاف بسیاری از پیش بینی ها و نظرسنجی ها ترامپِ بی تجربه در عرصه پیروزی ترامپ؛ آمریکا در بهتسیاست توانست «هیلاری کلینتون» سیاستمدار کهنه کار دموکرات را شکست دهد. این رخداد مهم موجی از شگفتی را در سراسر جهان برانگیخت و بسیاری از حامیان و طرفداران نامزد دموکرات ها را در بهت فروبرد.

بسیاری از رسانه های جریان ساز آمریکا که تابحال تمام قد از نامزد حزب دموکرات دفاع می کردند، انتخاب ترامپ را شوکی برای آمریکا توصیف کردند. این گزارش بخش هایی از تحلیل های رسانه ای درباره نتیجه انتخابات آمریکا را پوشش می دهد. 

*** بهت آمریکا از انتخاب ترامپ
از جمله شعارهایی که ترامپ در دوره رقابت های انتخاباتی بر آن تاکید داشت نیاز آمریکا به دگرگونی های مدیریتی بود. «نیویورک تایمز» در یکی از چند گزارش و تحلیل خود، پیروزی ترامپ را موفقیتی شوک آور برای وی توصیف کرد. 

«فرانک برنی» تحلیلگر نیویورک تایمز عنوان کرد که چند روز پیش از انتخابات به ایالت اوهایو سفر کرد و با تعجب شاهد بود که گویا ترامپ رقابت انتخاباتی را کنار گذاشته است زیرا هیچ کارزار واقعی از جانب وی در آن ایالت وجود نداشت. هیچ فعالیتی برای جمع آوری رای یا اقدام عملی دیده نمی شد که از حضور یک نامزد جدی جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری حکایت داشته باشد. اما سرانجام این جمهوریخواهان بودند که در این ایالت پیروز شدند در برخی ایالت های دیگر نیز کسی فکر نمی کرد که آن ها بتوانند پیروزی را کسب کند؛ حتی تصور نمی شد که وی به کلینتون نزدیک شود اما این اتفاق افتاد و کار تمام شد. 

به نوشته این روزنامه شناخته شده آمریکایی، درحالی که کلینتون بهترین متخصصان را با پول به خدمت گرفته بود و اطلاعات عملیات بسیار دقیق و پیشرفته ای را در خدمت داشت و لشگر وظیفه شناس همراه وی خانه به خانه شعار «در کنار هم، قوی تر» را تبلیغ می کردند اما ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهوری ایالات متحده انتخاب شد. 

نیویورک تایمز اقدام های ترامپ حتی در روز انتخابات را فراواقعی (سوررئال) خواند و آورد: در جبهه هیلاری کلینتون همچون بسیاری از دیگر رهبران دموکرات، نوعی تکبر و خودخواهی وجود داشت. کلینتون رویه خود را در مسیری به پیش برد که جب بوش طراحی کرده بود. وی نتوانست با رای دهندگان ارتباط بنیانی را برقرار کند و همیشه در محاصره انبوه مردم، رسانه های خبری و رای دهندگانی هیجان زده قرار داشت. او هیچگاه نتوانست پیامی صریح، مختصر و مفید را ارایه کند. در اوهایو طرفداران وی چندین بار جزوه های انبوهی را به منزل افراد می دادند که پر شده بود از منطق نامزدی وی و سیاست ها و وعده های او. 
در پایان این تحلیل آمده است: اما مفاهیم و تحولات تیره تری وجود دارد. (ترامپ) پس از همه دروغ هایی که گفت، تمام نقشه های خیالی که ترسیم کرد، همه نفرت هایی که آفرید و همه شکاف هایی که عمیق تر کرد، جایزه ریاست جمهوری مهم ترین کشور جهان را هم دریافت کرد. اینکه مفهوم سیاست در چند سال آینده چه خواهد بود پرسشی در ذهن خواهد ماند تا انتخابات کنگره در سال 2018 و ریاست جمهوری در 2020؟ 

*** تفاوت فرهنگی ترامپ با رقیبان 
تارنمای مجله آمریکایی «تایم» پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات آمریکا با شوک برانگیز توصیف کردن انتخاب ترامپ چنین نگاشت: در یکی از عجیب ترین انتخابات تاریخ سیاسی مدرن، ترامپ توانست هیلاری کلینتون را شکست دهد. 
تایم نوشت: به گفته مجری شبکه «سی.ان.ان» ترامپ تقریبا در مقابل همه کارشناسان قرار داشت اما در نهایت مشخص شد حق با ترامپ بود. همچنین این ستاره تلویزیونی که در امر سیاست تازه کار است توانست همه قاعده ها را برای رسیدن به پیروزی به هم بریزد. او 15 نامزد دیگر از حزب جمهوریخواه را در مرحله مقدماتی شکست داد. این درحالی بود که بسیاری از آن ها فرماندار، سناتور و چهره های مطرحی بودند. به نقل از یک کارشناس دیگر، دلیل اصلی پیروزی ترامپ، تنها جنگیدن وی با نخبه ها نبود بلکه دلیل این بود که وی با 16 نامزد دیگر (15 جمهوریخواه بعلاوه کلینتون) از لحاظ فرهنگی متفاوت بود. 

تایم افزود: وی کارزار انتخاباتی خود را همچون پیشینیان و به شکل سنتی دنبال نکرد. میزان هزینه های انتخاباتی وی بسیار کمتر از کلینتون بود. ترامپ در زمین بازی هم گروه کاری کوچک و بی برنامه ای را در مقابل کلینتون به کار گرفت و نامزدی بی قید با گفتار تند و انفجاری که میل شدید برای جدل های توییتری دارد در این انتخابات پیروز شد. 

این نشریه متمایل به کلینتون، رفتارهای ترامپ را مردم فریبانه دانست و نوشت: ترامپ در دوره مبارزه های انتخاباتی خود، آشکارا کنوانسیون (حزبی) را به سخره گرفت و مسیر پیروزی خود را با شیوه ای پوپولیستی تبلیغ کرد. این رویه ای بود که هیچ نامزد دیگری تاکنون موفق به اجرای آن نشد. ترامپ به طرفدارانش گفت «این یک جنبش است». بیشتر افرادی که وی را برگزیدند یا از وی پشتیبانی کردند به علت خشم شان بود. آن ها کشورشان را نیازمند یک تغییر بزرگ می دانند زیرا فکر می کنند ریلی که دولت روی آن حرکت می کند معیوب است. 
در گزارش تحلیلی تایم می خوانیم: در روزهای پایانی رقابت های انتخاباتی، ترامپ از اصطلاح «تخلیه سیفون» در مقر اداره کشور(کاخ سفید) استفاده می کرد. این سخنی بود که توده ها آن را دوست داشتند. پیروزی ترامپ نمایش شکاف و گسل تازه در آمریکا است. ترامپ جمهوریخواه قابل اعتمادی شد که توانست نظر مثبت انبوهی از سفیدپوستان غیردانشگاهی را جلب کند. همچنین مبارزه میان نخستین زن نامزد حزب بزرگ دموکرات و یک نامزد متهم به آزار جنسی زنان، این رخداد را به یک همه پرسی جنسیتی تبدیل کرد. 

*** ترامپ و چارچوب های نظام سیاسی آمریکا 
تارنمای روزنامه «واشنگتن پست» امروز در گزارشی با عنوان «رییس جمهور ترامپ» نوشت: «دونالد ترامپ چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا شد» این ها کلماتی هستند که امیدوار بودم هیچ گاه ننویسم اما آقای ترامپ همه موسسه های نظرسنجی را در حیرت فرو برد و سوار بر موجی شد که به خاطر رای دهندگان روستایی و غیرپیشرفته، تشکیلات سیاسی را برهم خواهد زد. 

در ادامه آمده است: این انتخاب اما درعمل چه معنایی خواهد داشت؟ نخست باید امیدوار باشیم که ترامپ رییس جمهوری بهتر از آن چیزی باشد که ما از آن هراس داریم. به زودی ترامپ دستورهایی اداری صادر می کند، قوانین کشور و سازمان های اطلاعاتی را به اجرا در می آورد و بر قدرتمندترین ارتش دنیا حاکم می شود. ما همه آرزو داریم که او سیستم دولتی ایالات متحده را درک کند. او به تنهایی نمی تواند این کار را به سرانجام برساند. رییس جمهوری جدید از روز نخست با چالش های بسیار زیاد و پیوسته ای روبرو خواهد شد. او وارث جهانی است که در آن لیبرال دموکراسی در حال عقب نشینی است و رهبری ایالات متحده در جهان مورد تردید قرار گرفته است. خاورمیانه در آشوب و زرادخانه هسته ای کره شمالی روبه توسعه است و روسیه و چین خود را قدرتمندتر می کنند. 

واشنگتن پست در پایان نوشت: آمریکایی ها هیچگاه انسجام خونی و عقیدتی نداشته اند اما در آن ها وفاداری به یک نظام دموکراتیک دولتی را که بر پایه مشارکت در قدرت، حکومت قانون و احترام به منزلت افراد بوده، پذیرفته اند. امیدواریم رییس جمهور تازه انتخاب شده ما، احترام به نظام آمریکا را نشان دهد. آمریکایی ها هم باید آماده باشند اگر ترامپ این کار را کرد از وی حمایت کند و اگر نکرد از سیستم حمایت کنند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین