کد خبر: ۴۰۸۱۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹

گزارش «فایننشال تایمز» درباره هشدار ایران به ترامپ درباره برجام

پیشنهاد سفیر سابق ایران در فرانسه به ترامپ تاجر مسلک: اگر حاضر به مشارکت باشید در مسائل منطقه ای می توانیم همکاری داشته باشیم.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی اشاره می کندکه ایران اعلام کرده که هیچ گونه تغییری در مفاد توافق هسته ای را قبول نمی کند اگر ترامپ به کارزار تحقق وعده خود درباره برهم زدن مسیر برجام عمل کند. 

این روزنامه با اشاره به نظرات «صادق خرازی» بینانگذار حزب اصلاح طلب ندای آزادی در گفت و گو با فایننشال تایمز می گوید که علیرغم نگرانی های ایجاد شده تهران آماده همکاری استراتژیک با امریکا در زمینه خاورمیانه است و باب بحث در این باره می تواند باز باشد. خرازی در این گفت و گو گفته است:«حمایت بین المللی از توافق هسته ای را نمی توان با تغییر یک فرد تغییر داد و بازسازی کرد ایران هیچ گونه تغییری را تحت هیچ شرایطی قبول نمی کند. این سیاست ایران است و  از آن عدول نخواهد شد». 

البته او در این گفت و گو اشاره کرده است که از جانب جمهوری اسلامی ایران سخن نمی گوید با این حال، به عنوان یکی از اعضای حلقه درونی قدرت در ایران هشدار ها و پیشنهاداتی را ارائه می دهد که به احتمال زیاد بازتاب دهنده نظر کلی هیئت حاکمه سیاسی در ایران پس از پیروزی ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهروی اخیر امریکا است. 

روزنامه فایننشال تایمز در ادامه اشاره می کند که ترامپ پیش از انتخابات در مناظره ها توافق هسته ای با ایران را بدترین توافق دوران توصیف کرد و اظهار داشت که در صورتی پیروزی در انتخابات خواستار مذاکره مجدد برای توافقی بهتر خواهد شد. 

خرازی معتقد است که حرف های ترامپ برای پیروزی در انتخابات بوده است  لزوما بازتاب دهنده برنامه ها و سیاستگذاری های او در زمان در دست گیری قدرت نخواهند بود. او می گوید:«در صورتی که ترامپ با ما همکاری کند و حسن نیت نشان دهد ما نیز همکاری متقابلی خواهیم داشت و در جهت کاستن از نگرانی های مشترک در منطقه از جمله داعش، طالبان و تنش با عربستان سعودی بر سر یمن کار خواهیم کرد. بدون شک این به یک اتحاد و ائتلاف استراتژیک منجر نخواهد شد اما می تواند به استراتژی همکاری در منطقه بیانجامد». 

فایننشال تایمز اشاره می کند که دیدگاه این سیاستمدار میانه رو بازتاب دهنده نوعی رویکرد عملگرایانه است که به ترامپ تاجر مسلک ارائه می شود. 

فایننشال تایمز اما اشاره می کند که با این حال، روحانی و اطرافیان او به احتمال زیاد نگران هستند که دستاوردشان یعنی برجام در معرض خطر قرار گیرد به خصوص آن که پس از برجام قرار است قرارداد میلیارد دلاری ایران و با توتال فرانسه و سایر کشورهای اروپایی در حوزه گاز و نفت منعقد شود. 

صادق خرازی باور دارد که ترامپ می تواند عاقلانه به ایران به دیده یک فرصت نگاه کند همان گونه که روسیه به لطف موقعیت استثنایی ایران توانسته در منطقه از مزایای استراتژیکی بهره مند شود. 

این روزنامه اما اشاره می کند که برخی از تحلیلگران اصلاح طلب باور دارند که تندروها در ایران به طور پنهانی امیدوارند که ترامپ توافق هسته ای را برهم زند. این موضوع می تواند ایران را وادار به واکنش در منطقه در مقابل امریکا کند. این روزنامه در پایان به نقل از سفیر سابق ایران در فرانسه در سال ۲۰۰۳ میلادی اشاره می کند که باید منتظر ماند و دید که دکترین امنیت امریکا در دروان ترامپ و نظر مشاوران سیاست خارجی او چه خواهد بود. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
0
1
حاضر به مشارکت باشید در مسائل منطقه ای می توانیم همکاری داشته باشیم.

به سابقه دولت های قبل نگاه نکنید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین