کد خبر: ۴۱۵۸۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
نگرانی و خطر قدرت‌گرفتن افراطیون در سراسر جهان

سال ۲۰۱۶ بد بود اما چرا سال ۲۰۱۷ می‌تواند بدترین باشد؟‌

اگر سال ۱۹۸۹ میلادی سال سقوط دیوار برلین، نقطه عطفی در جهانی‌شدن و دموکراسی لیبرال و دیدگاه غربی از مدرنیته بود، سال ۲۰۱۶ قطعا سال اضمحلال این ارزش‌ها بود. برگزیت یا همان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و پیروزی دونالد ترامپ در امریکا همگی نمونه‌هایی هستند که نشان می‌‌دهند چقدر در جهانی از هم‌پاشیده زندگی می‌کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که ممکن است سال پیش‌روی میلادی بدتر از سال ۲۰۱۶  باشد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این خبرگزاری می‌نویسد: «کشته‌شدن سفیر روسیه در ترکیه در روز دوشنبه ممکن است شما را به یاد ترور فرانسیس فردیناند ارشیدوک اتریش در سال ۱۹۱۴ میلادی بیندازد اما مطمئنا این اقدام جرقه جنگ جهانی دیگری را نخواهد زد. حمله مرگبار کامیون در برلین چند ساعت پس از آن به مرگ چندین نفر انجامید و نشان داد که باید منتظر شوک‌های بیشتر در اروپا بود. اگر سال ۱۹۸۹ میلادی سال سقوط دیوار برلین، نقطه عطفی در جهانی‌شدن و دموکراسی  لیبرال و دیدگاه غربی از مدرنیته بود، سال ۲۰۱۶ قطعا سال اضمحلال این ارزش‌ها بود. برگزیت یا همان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و پیروزی دونالد ترامپ در امریکا همگی نمونه‌هایی هستند که نشان می‌‌دهند چقدر در جهانی از هم‌پاشیده زندگی می‌کنیم. حمله در بازار کریسمس در پایتخت آلمان می‌تواند زمینه قدرت‌گیری راست افراطی را در آلمان فراهم کند؛ حتی اگر پیروزی آنان در انتخابات ملی سال آینده نامحتمل باشد.

سال ۲۰۱۶ بد بود اما چرا سال ۲۰۱۷ می‌تواند بدترین باشد؟‌

همچنین کشته‌های برلین این شانس را برای مارین لوپن رهبر جبهه ملی جریان راست افراطی فرانسه جهت پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۷ میلادی هموارتر می‌سازد. البته امکان آن نیز وجود دارد که نیروهای معتدل در سال آینده با یکدیگر متحد شوند و مانند انتخابات ریاست جمهوری اتریش یک راست افراطی پیروز نشود.

این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند که ترامپ هنوز در قدرت قرار نگرفته، در توئیتر، پیام‌های خصمانه‌ای را منتشر می‌کند که می‌توان طبق آن پیش‌بینی کرد که با امریکا و رییس‌جمهوری متفاوت در آن مواجه خواهیم بود. 

این خبرگزاری اشاره می‌کند که دولت تحت رهبری ترامپ در مقابل همکاری با روسیه به احتمال زیاد خود را در تقابل جدی با چین خواهد دید آن هم پس از تنش در روابط میان دو کشور به دنبال توقیف و ضبط یک زیردریایی امریکایی در دریای چین جنوبی توسط دولت چین. این خبرگزاری می‌نویسد: «پکن در طول دو دهه گذشته از سیستم تجارت آزاد بین‌المللی بهره برده است. ترامپ اما علیه این موضوع، موضع‌گیری کرده است. در سوی دیگر، در صورتی که ترزا می به گفته‌های خود عمل کند و بریتانیا در سال ۲۰۱۷ میلادی روند خروجش از اتحادیه اروپا تکمیل شود معلوم نیست که چه اتفاقی می‌افتد». 

این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند که بعید به نظر می‌رسد جریان راست افراطی الترناتیو برای المان بتواند در ایالت‌های مهمآن کشور رای لازم را برای سرنگون کردن مرکل بدست آورد اما می‌تواند به اندازه کافی چهره‌های نزدیک به خود را جایگزین چهره‌های معتدل‌تر کند. 

سال ۲۰۱۶ بد بود اما چرا سال ۲۰۱۷ می‌تواند بدترین باشد؟‌

رویترز اشاره می‌کند که حرکت اروپا به سمت راست افراطی احتناب‌ناپذیر نیست و انتخابات اتریش  این موضوع را نشان داد با این حال، چشم انداز در المان و فرانسه بسیار نگران کننده است و این احزاب در حال قدرت کیری در آن کشورهای اصلی اروپایی هستند.

 این خبرگزاری می‌نویسد: «مجموعه حوادث اخیر نشان می‌دهند که باید منتظر یک فشار بزرگ در برابر اروپا و تا حد زیادی در برابر ایده‌آل‌های لیبرالی چون مرزهای باز و تجارت آزاد باشیم. اتحادیه اروپا به خودی خود امکان بقا نخواهد داشت. همه‌پرسی ایتالیا در اوایل این ماه نیز باعث ایجاد بی‌ثباتی سیاسی در ایتالیا شده است و مسیر به قدرت رسیدن را برای جنبش «پنج ستاره» ضد یورو هموارتر کرده است. خروج  احتمالی ایتالیا از یورو را می‌توان پایانی برای واحد پولی اتحادیه اروپا دانست. 

در شرق اروپا نیز شاهد حضور روسیه و دخالت‌های گاه و بیگاه آن کشور هستیم. این موضوع  پس از پیروزی ترامپ نیز تشدید شده است و تمایل او به نزدیکی به پوتین چشم‌انداز ناتو را در ابهامی جدی قرار داده است.»

رویتر در پایان با ابراز نگرانی درباره آینده ترکیه می‌نویسد: «نشست میان وزرای امور خارجه ترکیه، روسیه و ایران درباره بحران سوریه نشان داد که اگرچه ترکیه هنوز هم عضوی از ناتو است اما در زمان ریاست‌جمهوری اردوغان ممکن است به سوی پوتین نزدیکتر شود. سال پیش‌رو سالی پیچیده است . نمی‌توان براحتی برای پایان سال ۲۰۱۶ میلادی شمارش معکوس انجام داد.»

سال ۲۰۱۶ بد بود اما چرا سال ۲۰۱۷ می‌تواند بدترین باشد؟‌
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
0
0
هی دنیا ....قدرت با آدم چها که نمیکنه.. نمیدونم جنگ میشه یا نه ولی قطعا اونموقع من جزو تلفات جانبی حساب میشم بهرحال دنیا بدون منم میچرخه ولی به عنوان یه حرف حساب واسه کسی که از بین میلیونها سایت میاد اینجا و از بین این همه خبر کامنت منو میخونه میگم :دائما یکسان نباشد حال دوران، غم مخور (حافظ)
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین