کد خبر: ۴۱۶۶۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
اگر سد موصل نابود شود میلیون‌هانفر جان خود را ازدست می‌دهند

رویدادی که می‌تواند بدتر از انفجار بمب هسته‌ای باشد+تصاویر

یکی از مخاطرات اصلی رویارویی با داعش در موصل، آن است که سد موصل شکسته شود. این موضوع می‌تواند موجی سیل‌آسا و ۴۵ فوتی را ایجاد کند که سبب کشته شدن ۱.۵ میلیون نفر از مردم عراق در آن منطقه خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- یکی از مخاطرات اصلی رویارویی با داعش در آن شهر آن است که سد موصل شکسته شود. این موضوع می‌تواند موجی سیل‌آسا و ۴۵ فوتی را ایجاد کند که سبب کشته‌شدن ۱.۵ میلیون نفر از مردم عراق در آن منطقه خواهد شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نیروهای ائتلاف تحت رهبری امریکا و ارتش عراق در حال نبرد برای آزادسازی موصل در چند هفته اخیر بوده‌اند. با این حال، یکی از مخاطرات اصلی رویارویی با داعش در آن شهر، آن است که سد موصل شکسته شود. این موضوع می‌تواند موجی سیل‌آسا و ۴۵ فوتی را ایجاد کند که سبب کشته شدن ۱.۵ میلیون نفر از مردم عراق در آن منطقه خواهد شد. 

سد موصل ذخیره اب ۱۱ تریلیون لیتری را در خود جای داده است. این سد بر روی بستری ناپایدار قرار دارد که به طور مداوم با فرسایش مواجه بوده است. هراس از فروریختن این سد جدی است چرا که می‌تواند سبب جاری‌شدن سیل در بغداد شود. در سال‌های گذشته مهندسانی از یک شرکت ایتالیایی بر روی تثبیت پایه‌های سد موصل برای جلوگیری از فروپاشی آن کار می‌کردند. 

کارشناسان هشدار می‌دهند که در صورت شکسته شدن سد و ایجاد سیل، دست‌کم ۱.۵ میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد و این موضوع بدتر از حمله با بمب هسته‌ای خواهد بود.

 موضوع نگران‌کننده آنجاست که تصاویر ماهواره‌ای از سد موصل در فوریه سال ۲۰۰۷ میلادی نشان می‌داد که در آن زمان نیز سد در خطر سقوط قرار گرفته بود. 

سد موصل در رودخانه دجله در حدود ۵۰ کیلومتری شمال شهر موصل قرار دارد. با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که بازسازی پایه‌های سد موصل نیز تنها زمان وقوع فاجعه فروپاشی آن را به تاخیر می‌اندازد چرا که سد‌ها عمر خاص و معینی دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین