کد خبر: ۴۱۷۴۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
از نمایندگی سندرز به‌عنوان مصدق امریکایی‌ها تا ترامپ به مثابه محمدرضا پهلوی

۲۰۱۶؛ سالی که روح مصدق به‌زمانه ما بازگشت/ تکرار ۲۸ مرداد در انتخابات امریکا

بخش اعظمی از امریکایی ها نگرانی مشروعی دارند آنان از این موضوع می ترسند که ترامپ قصد برهم زدن نهادهای دموکراتیک در آن کشور را داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل-شبکه خبری «الجزیره» با انتشار یاداشتی ضمن اشاره به تحولات ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ خورشیدی می نویسد:«در کودتایی بریتانیایی امریکایی در برابر دولت محمد مصدق نخست وزیر ایران که به صورت دموکراتیک انتخاب شده بود این دو قدرت جهانی دولت او را سرنگون کردند و بار دیگر دیکتاتور فراری محمدرضا پهلوی را به قدرت رساندند. این موضوع سبب شد تا تمام جنبه‌های دموکراتیک باقی‌مانده در ایران به یغما رود. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ اکنون ۶۳ سال از آن رویداد می‌گذرد و اکنون در امریکا وضعیت مشابه ۲۸ مرداد ایجاد شده است. این‌بار این امریکایی‌ها هستند که می‌ترسند ترامپ رییس‌جمهوری تازه انتخاب‌شده، خط مشی دیکتاتوری در پیش گیرد و آزادی‌های ریشه‌دار در امریکا و نهادهای دموکراتیک در آن کشور را به خطر اندازد. 

از نمایندگی سندرز به عنوان مصدق امریکایی ها تا ترامپ به مثابه محمدرضا پهلوی

در مقابل می‌توان به وضعیت مشابه در برتیانیا نیز اشاره کرد؛ کشوری که روزگاری دولت دموکراتیک در ایران را سرنگون کرد و اکنون خود با رای مثبت اکثریت رای‌دهندگان به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) به نوعی پایه‌های لیبرال دموکراسی اروپایی را به لرزه دراورده است. این موارد رویدادهای سرنوشت‌ساز در تاریخ دموکراسی غربی محسوب می‌شوند. 

الجزیره در ادامه می‌افزاید: بیش از نیم قرن پس از طرح توطئه سیا علیه دولت مصدق، امروز شاهد آن هستیم که همان سازمان سیا که مصدق را سرنگون کرد، روس‌ها را متهم به مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا می‌کند و آن کشور را متهم به دستکاری ارای رای‌دهندگان و به قدرت رساندن یک تاجر شارلاتان در کاخ سفید می‌کند.

اگر بگوییم که برنی‌سندرز مصدق امریکایی‌ها و ترامپ مشابه محمدرضا پهلوی بوده، بیراه نگفته‌ایم. سیا در حالی روس‌ها را  به مداخله در امور داخلی متهم می‌کند که از دهه ۴۰ به این سو، خود نقش پنهان در انتخابات سایر کشورها و کمک‌رسانی یا تحریم کردن احزاب سیاسی در کشورهای دیگر داشته است. 

می‌دانیم که بین سال‌های ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۱ میلادی سازمان سیا تحت ریاس الن دالس دولت گواتمالا را سرنگون کرد، به کوبا حمله کرد و پاتریس لومومبا اولین رهبر منتخب کنگو را به قتل رساند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
0
3
گزارش های عالی ای دارید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین