کد خبر: ۴۳۰۱۳۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲

رییس اتحادیه املاک:می گویند برو تلویزیون بگو مسکن گران می‌شود!

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بعضی افراد فئودال و ملاکان به من می گویند برو تلویزیون و اعلام کن مسکن گران می شود تا این بازار رونق بگیرد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، حسام عقبایی در نشست خبری در چهارمین نمایشگاه املاک و مستغلات اظهار کرد: بعضی ها به من می گویند برو در تلویزین بگو مسکن گران می شود. اگر این را بگویی بازار مسکن راه می‌افتد. ولی من نمی توانم این کار را بکنم بلکه باید آنچه در کف بازار اتفاق می‌افتد را بگویم. از طرف دیگر وقتی بازار مسکن رو به رشد است نباید بگویم راکد است.

وی افزود: هرچقدر بتوانیم در شاخص قیمت، نهادهای علمی، تکنیکال با رویکردهای مجازی داشته باشیم خودش به عنوان کنترل کننده افسارگسیختگی افزایش قیمت مسکن عمل می کند. مثلا شاخص قیمتی که سایتهای املاک ارایه می کنند ممکن است قابلیت اجرا نداشته باشد اما می تواند در افکار عمومی بسیار موثر باشد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک خاطرنشان کرد: قیمت مسکن با رشد نامتعارف بین سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۴ بیش ازهزار درصد یعنی بیش از ۱۰۴ برابر افزایش یافته است که یکی از عوامل آن نبود اطلاعات شفاف از قیمت بوده است. با توجه به اینکه هیچکس به اندازه روسای اصناف از شرایط بازار بخش مربوطه اطلاعات کافی ندارد در بخش مسکن نیز از بین بردن فضای سوداگری مرهون دقت و هماهنگی با مشاوران املاک است.

عقبایی با بیان اینکه خود مردم باید خودشان را در حوزه اقتصاد کنترل کنند گفت: در گذشته وقتی کسی قیمت یک ملک را بالاتر از حد متعارف خودش فایل می کرد مشاوران املاک آن را پس می زدند. لذا کسانی که در حوزه شاخص قیمت و سطح قیمت می خواهند رونمایی کنند باید یک شاخص واقع بینانه، شفاف و مطابق با بازار ارایه دهند.

وی درخصوص اعلام بانک مرکزی مبنی بر اینکه مسکن ۶.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قیمت داشته، در این نشست خبری که در محل سامانه آلونک برگزار شد، اظهار کرد: درخصوص افزایش حجم معاملات در دی ماه و بهمن ماه نسبت به آذر سال جاری این اتفاق افتاده است. در اسفندماه نیز در ۱۰ روز اخیر شاهد افزایش معاملات در شهر تهران نسبت به سال گذشته بودیم ولی اینکه قیمت مسکن در سالهای اخیر رشد داشته، نظر بانک مرکزی را رد نمی کنیم و در مناقشات اقتصادی هم کار قشنگی نیست. اما همانطور که گفتم آنقدر که نهادهای تخصصی می توانند در حوزه کاری خودشان اظهارنظر کنند مراجع دولتی آن اشراف راندارند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: از طرف دیگر نقیصه ای در بخش خصوصی وجوددارد که بعضا به آمار دسترسی ندارد. لذا نهادهایی مثل مرکز آمار و بانک مرکزی بررسی و آمار ارایهمی کنند. افزایش قیمت در بهمن و اسفند را انکار نمی کنم ولی حداکثر با توجه به سامانه رشد املاک در شهر تهران حداکثر رشد قیمت ۴ درصد بوده است.

عقبایی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه در پایان سال ۹۴ اعلام کرده بود در نیمه اول سال ۹۵ شاهد پیش رونق و نیمه دوم سال ۹۵ شاهد دوران رونق مسکن باشیم گفت: این امر محقق نشده است؛ زیرا پیش بینی ما این بود در سال ۹۴ با توجه به شکل گیری مجلس که همه شعارشان عبور و از رکود بود انجام شد. اما رکود مسکن بخشی نیست بلکه وابسته به اقتصاد کلان کشور است. اقتصاد کلان وقتی به حرکت در بیاید اقتصاد مسکن هم رشد می کند. ما نه تنها در اقتصاد مسکن بلکه در اقتصاد کلان هم دچار رونق نشدیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از توقعات خود من از دولت اصلاح نظام پولی و بانکی کشور بود و انتظار داشتیم در شش ماه ابتدای سال ۹۵ سیاستهای پولی و بانکی کشور که می تواند یکی از عوامل اصلی خروج از رکود در هر بخش باشد اصلاح شود. اما دولت و مجلس هنوز در آستانه یک سالگی مجلس دهم زورشان به مافیای پولی و بانکی نرسیده که بتوانند اصلاحی در سیاستهای پولی و بانکی انجام دهند و بانکها را از حالت دکانداری و بنگاهداری خارج کند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک  اظهار کرد: سال ۹۵ پایان دوران رکود مسکن است و سال ۹۶ مسکن رونق می گیرد؛ زیرا سررسید تسهیلات فرا می رسد. همچنین دولت نرخ سود بانکی را کنترل کند و نظام پولی اصلاح شود. اگر این اتفاقات رخ دهد بازار مسکن در ابتدای تابستان به رونق می رسد. در غیر این صورت اوایل تابستان وارد دوران پیش رونق خواهیم شد.

عقبایی با بیان اینکه چهارمین نمایشگاه املاک و مستغلات در چند بعد قابل بررسی است گفت: اولین بعد اینکه مهمانان خارجی در این نمایشگاه حضور دارند و  مشاوران املاک، صاحبان پروژه ها، انبوه سازان و استارتاپها نیز در این نمایشگاه حضور دارند. یکی از خروجی ها این است که روشهای نوین معاملات مسکن که در دنیا متداول است در ایران توسعه پیدا کند و بتوانیم از آخرین متدها مطابق با قوانین، فرهنگ ایرانی و ضوابط  سیاسی در کشور خودمان بومی سازی کنیم.

وی افزود: انبوه سازان، شرکتها و مجموعه هایی در حوزه ی داخلی به منظور فروش پروژه های خوشان نیز حضور دارند. همچنین حضور پررنگ وب سایتها، اپلیکیشنها و استارتاپها در این نمایشگاه قابل توجه است. رویکرد اتحادیه مشاوران املاک نسبت به سایتهای مجازی مثبت است و به اعتقاد ما می توانند در رونق و مدرنیته کردن شغل مشاوران املاک قدم بردارند، لذا هیچ مقابله و جدلی با این مجموعه ها نداریم.

عقبایی ادامه داد: بعضی از مجموعه های فعال در حوزه مجازی خودشان مشاور املاک هستند که قاعدتا در زمینه تبلیغات محدودیت ندارند. گروه دوم مجموعه شرکتهایی هستند که مشاور املاک نیستند و پروانه کسب مشاور املاک ندارند بلکه پروانه در زمینه فضای مجازی دارند و به نوعی به توسعه سبک و متد کار مشاوران املاک کمک می کنند و خدمات نوین ارایه می دهند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه نسبت به معاملات حساسیت داریم گفت: باید مراقبت کنیم که فعالیت سایتها خارج از ریل قانونی نباشد و تحت نظارت صنف مشاوران املاک قرار بگیرند. خوشبختانه افکار عمنومی نیز فضا را به سمت واقع گرایی پیش برده تا جوانان بتوانند با تلاش خود در زمینه املاک مجازی به مردم خدمت رسانی کنند و مردم نیز رضایت داشته باشند.

علیرضا اشکان مدیرعامل سامانه آلونک نیز اظهار  کرد: چشم انداز شرکت ما اعتمادسازی است که در این راستا رویدادهایی را برگزار کرده ایم و ابزارهای خود را توسعه داده ایم. امروز اپلیکیشنی رونماییمی شود که شاخص گذاری قیمتها در بازار مسکن تهران است. روند قیمتی هر محله را در دو سال گذشته عرضه  می کنیم. همچنین شاخص قیمت فروش و قیمت رهن یک واحد مسکونی در هر محله را مشخص می کنیم.

وی ادامه داد: بافت محله، مساجد، مدارس، فضای سبز و سایر امکانات را در سایت به تصویر کشیدیم و از طرفی با رویکرد مصرفی و سرمایه گذاری، شاخص گذاری را برای کسانی که قصد سرمایه گذاری کنند رونمایی کردیم. همچنین ابزارهایی برای مشاوران املاک در نظر گرفته ایم که با اضافه کردن اطلاعات بتوانیم خدمات بیشتری ارایه کنیم تا کمکی به خروج از رکود مسکن داشته باشیم.

میلاد بازدار عضو هیات مدیره سامانه آلونک نیز گفت: معضلی که در جامعه داشتیم این بود که فرد می گفت من با توجه به پولی که دارم کجا می توانم خانه بخرم. هدف ما این است که این مشکل مردم را مرتفع کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
0
0
کدام تلویزیون ؟ و به کدام پول؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
0
0
رکود مسکن بخشی نیست بلکه وابسته به اقتصاد کلان کشور است. اقتصاد کلان وقتی به حرکت در بیاید اقتصاد مسکن هم رشد می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
0
0
رکود مسکن بخشی نیست بلکه وابسته به اقتصاد کلان کشور است. اقتصاد کلان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
0
0
ای خالی بند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین