کد خبر: ۴۳۱۳۵۷
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
آیا ترامپ از جلسات و مذاکرات مقام‌های دولتش با روس‌ها آگاه بوده؟

داستان افشای ارتباط جنجالی اطرافیان دونالد ترامپ با روس‌ها/آن‌چه می‌دانیم و ‌آن‌چه نمی‌دانیم

دیدارها به سشنز و فلین محدود نمی‌شوند. برای نخستین‌بار نیویورک‌تایمز گزارش داده بود که جارد کوشنر، داماد ترامپ نیز همراه فلین با سفیر روسیه در واشنگتن در برج ترامپ در ماه دسامبر ملاقات کرده بودند. علاوه بر آن گزارش شده بود که ولید فارس مشارو امنیت ملی کارزار انتخاباتی ترامپ نیز با کسلیاک ملاقات کرده بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- شش هفته از دوره ریاست‌جمهوری ترامپ می‌گذرد و جنجال بر سر ارتباط میان حلقه نزدیکان ترامپ با روسیه و سفرا و دیپلمات‌های آن کشور ادامه دارد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در طول ۴۸ ساعت گذشته تمام رسانه‌های آمریکایی به صحبت‌های نامعلوم میان سرگئی کیسلیاک سفیر روسیه در واشنگتن با مقام‌های دولت ترامپ پرداخته‌اند. کاخ سفید اما این اتهام را کرده و آن را کار رسانه‌ها دانسته است. 

داستان ارتباط جنجالی اطرافیان ترامپ با روس‌ها/آن‌چه می‌دانیم و  آن‌چه نمی‌دانیم

در اینجا به طور مختصر و مفید به نقل از شبکه خبری «سی ان ان» آن‌چه تاکنون درباره این موضوع می‌دانیم ذکر می‌شود: 

۱-پس از ماه‌ها بررسی، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که دولت روسیه به دنبال ایجاد اختلال در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ امریکا از طریق هک کردن و انتشار هزاران ایمیل به سرقت‌رفته از کارزار کمیته حزب دموکرات و کلینتون بوده است. 

۲- آنان باور دارند که هدف عمده از این اقدام آسیب‌رساندن به کلینتون بوده و روس‌ها خواستار پیروزی ترامپ بوده‌اند. این نتیجه‌گیری از یک ارزیابی اطلاعاتی آمریکا که در ماه ژانویه از حالت محرمانه خارج شد صورت گرفته است. 

۳-بر اساس این گزارش؛ اهداف دیگر روس‌ها تضعیف نهادهای سیاسی مانند حزب دموکرات آمریکا و به طور گسترده‌تر سیستم انتخاباتی آمریکا بوده است. 

۴-در طول انتخابات ۲۰۱۶ میلادی مقام‌هایی از دولت فعلی آمریکا در تماس مداوم با مقام‌های روس بوده‌اند. 

۵-دستکم در دو مورد مقام‌های دولت ترامپ یا حقیقت را مخفی کرده‌اند یا دروغ گفته‌اند و یا مقام‌های رسیدگی‌کننده به پرونده را درباره میزان و ماهیت گفت‌و‌گوهای صورت‌گرفته با روس‌ها گمراه کرده‌اند. به همین‌خاطر بود که ژنرال مایکل فلین، مشاور ارشد امنیت ملی ترامپ از مقام خود استعفا داد. زیرا اعتراف کرد که مایک پنیس معاون ترامپ را درباره مذاکراتش با روس‌ها گمراه کرده بود. اکنون نیز پرونده جف سنشنز دادستان کل دولت ترامپ در زمینه دیدارش با سفیر روسیه در واشنگتن در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری در حال بررسی است. 

۵-دیدارها به سشنز و فلین محدود نمی‌شوند. برای نخستین‌بار نیویورک‌تایمز گزارش داده بود که جارد کوشنر، داماد ترامپ نیز همراه فلین با سفیر روسیه در واشنگتن در برج ترامپ در ماه دسامبر ملاقات کرده بودند. علاوه بر آن گزارش شده بود که ولید فارس مشارو امنیت ملی کارزار انتخاباتی ترامپ نیز با کسلیاک ملاقات کرده بود. 

۶-پائول مانافورت رییس کارزار انتخابات ترامپ در زمان برگزاری کنوانسیون حزبی در اواخر ماه آگوست گذشته از مقام خود استعفا داد؛ آن هم بدلیل مواجه‌شدن با پرسش‌هایی درباره روابطش با روسیه؛ به‌خصوص در رابطه با ویکتور یانوکوویچ رهبر مخلوع اوکراین که مورد حمایت روسیه بود. اف بی ای و وزارت دادگستری پس از آن تحقیقاتی را درباره اتهام وارده بر او درباره ارتباط با حزب سیاسی یانووکویچ از طریق شرکت‌های آمریکایی انجام دادند. 

و اما آن‌چه درباره جنجال ارتباط اطرافیان ترامپ با روسیه نمی‌دانیم: 

داستان ارتباط جنجالی اطرافیان ترامپ با روس‌ها/آن‌چه می‌دانیم و  آن‌چه نمی‌دانیم

۱-آیا ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات مقدماتی عمومی و یا در زمانی که به عنوان نامزد نهایی حزب در انتخابات سراسری معرفی شد بحثی درباره هک‌ها با هرگونه ‌عاملی از روسیه و یا مقامی رسمی از آن کشور داشته است؟ 

۲-اگر چنین است آیا او روس‌ها را تشویق به این کار کرده و یا به دنبال اطلاعاتی درباره مبارزات انتخاباتی دموکرات‌ها و کلینتون بوده است؟ ترامپ هرگونه اتهام تماسی را رد کرده است اما تحقیقات در حال انجام هستند و به احتمال زیاد این پرسش مطرح خواهد شد. 

۳-چه شواهد خاصی از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا جود دارد که نشان می‌دهد فراتر از تلاش برای صدمه زدن به کلینیتون، روس ها فعالانه به دنبال کمک به ترامپ بوده‌اند؟ اگر چنین است آیا شواهدی وجود دارند که نشان دهند فردی از کارزار ترامپ در طول رقابت‌های انتخاباتی با روسیه در تماس بوده است؟ باید دانست که تاکنون شواهدی در این‌باره در دسترس عموم قرار داده نشده است. جامعه اطلاعاتی آمریکا ارزیابی عمومی خود را انجام می‌دهد اما داده‌هایی را درباره حقیقت اصلی ماجرا اعلام نکرده است. 

۴-آیا ترامپ از جلسات متعدد و مذاکرات مقام‌های دولتش با روس‌ها آگاه بوده است؟ 

۵-پس از افشاگری صورت‌گرفته درباره دیدار سشنز با سفیر روسیه در واشنگتن او اعلام کرد که هرگز دیداری با هیچ مقام روسی نداشته که در آن درباره کارزار انتخاباتی بحث کند. پرسش این است که آیا دیدار جداگانه‌ای برای بحث درباره مسائل دیگری میان او و روس‌ها صورت گرفته است؟ آن مسائل چه بوده‌اند؟ 

۶- در نهایت سوال اساسی آن است که مقام‌های دولتی چرا به‌طور مداوم سعی در گمراه‌کردن افکار عمومی، گل‌آلود‌کردن آب و یا طفره رفتن از پاسخگویی درباره نوع تعاملات خود با روس‌ها دارند؟ 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین