کد خبر: ۴۴۵۵۳۰
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶

سرمایه‌گذاری برزیلی‌ها در صنعت قطعه‌سازی

بازار خودرویی ایران و صنایع وابسته به این صنعت همچون قطعه‌سازان پس از توافق برجام، بسیار مورد توجه کشورها و شرکت‌های مختلف بوده است، در این راستا نیز قراردادهای مختلفی در بخش قطعه‌سازی و خودروسازی امضا شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
در آخرين روز هفته گذشته برزيلي‌ها به‌عنوان ديگر متقاضي سرمايه‌گذاري و همكاري با ايراني‌ها به هتل پارسيان آمدند تا در مورد همكاري‌هاي جدي‌تر با يكديگر به تفاهم برسند؛  تفاهمي كه به نظر مي‌رسد در حالي پاي برزيلي‌ها را به صنعت قطعه‌سازي ايران باز مي‌كند كه بنا به گفته هيات برزيلي، در اين كشور تمايل به خريد خودروهاي دست دوم بيشتر از خودروهاي نو است و شايد خدمات پس از فروش و تعمير خودروهاي قديمي بازار گرمتري نسبت به توليدات جديد دارد.

برزيلي‌ها به همين جهت براي اينكه وارد بازار خودرويي ايران شوند ابتدا به سراغ معاون وزير صنعت، معدن وتجارت رفتند تا اين معاونت را كه در آستانه قرارداد با رنو فرانسه است را مجاب به همكاري با خود كنند و سپس در جمع بخش خصوصي رفتند تا همكاري‌هاي‌شان را محكم كنند.

منصور معظمي معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران كه سازمان متبوعش خود را براي انعقاد رسمي قرارداد با رنو آماده مي‌كند در جمع هيات برزيلي از گردش مالي صنعت خودرو ايران صحبت كرد و گفت: «گردش مالي ۲۶ ميليارد دلاري صنعت خودرو در ايران است كه ۱۶ ميليارد دلار از اين رقم مربوط به توليد خودرو در داخل كشور، شش ميليارد دلار مربوط به قطعات داخلي و خارجي و چهار ميليارد دلار مربوط به واردات مواد و قطعات خودروست.

ايران ظرفيت توليد دو ميليون دستگاه خودرو در سال را دارد، سال گذشته در ايران يك ميليون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو توليد شد و در سال جاري طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده يك ميليون و ۶۰۰ هزار دستگاه در ايران توليد خواهد شد. كشورهاي همسايه براي ايران بازار بسيار خوبي در صنعت خودرو هستند و ما فكر مي‌كنيم با مشاركت‌هاي انجام شده توسط صاحبان برند و فعالان اين صنعت بتوانيم بازار مطلوب‌تري را فراهم كنيم.»

وي با اشاره به اينكه صنعت اتومبيل‌سازي و قطعه‌سازي برزيل صنعت بسيار خوبي است، خاطرنشان كرد: «بايد بدانيم كه ظرفيت صنعت قطعه‌سازي در ايران نيز بسيار بالاست و پس از مذاكرات ١+٥ فرصت‌هاي بسيار خوبي براي مشاركت در ايران با شركت‌هاي خارجي فراهم شده كه در اين راستا شش قرارداد خودرويي در زمينه ساخت اتومبيل در ايران مدنظر قرار گرفته است و به اين نتيجه رسيده‌ايم كه مي‌توان خودروهاي ارزان‌تر و با كيفيت بالاتر توليد كرد.»

معظمي همچنين با تاكيد بر اينكه جمعيت جوان ايران بازار بسيار مناسبي را براي رشد صنعت خودروسازي ايجاد كرده است، يادآور شد: «بايد بدانيم كه جمعيت ۸۰ ميليون نفري در ايران و نيز جمعيت جوان داخلي بازار مناسبي را براي صنعت خودرو شكل داده و علاوه بر اين مدنظر قرار دادن بازارهاي موجود در كشورهاي همسايه مي‌تواند به رشد اين صنعت كمك شاياني كند. حدود ۱۲۰۰ شركت قطعه‌سازي در

ايران وجود دارد كه مربوط به بخش خصوصي هستند و سياستگذاري‌هاي كلان اين شركت‌ها مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.»

هيات برزيلي سپس به هتل پارسيان رفتند تا در جمع بخش خصوصي فعال در صنعت خودرو شرايط همكاري فني خود را بررسي كنند. در اين نشست فني هم بيوك عليمرادلو مشاور وزير صنعت برگزاري اين نشست را از ثمرات برجام دانست و خطاب به شركت‌كنندگان گفت: شما به بازاري وارد مي‌شويد كه تنها با گذشت ۱ ساعت از معرفي خودرو آمار فروش آن به ۱۰۰ هزار دستگاه مي‌رسد كه اين استقبال در كنار كاهش ارزش ريال مزيت‌هاي بسياري براي سرمايه‌گذاران خارجي به وجود مي‌آورد.

بيوك عليمرادلو موقعيت مكاني استراتژيك ايران و دسترسي به درياهاي آزاد را از مزاياي ايران برشمرد و افزود: همسايگان شمالي ايران براي حمل و نقل مجبور به عبور از ايران هستند.

وي با اشاره به تحريم‌هاي ظالمانه و شكاف‌هايي كه در اثر تحريم‌ها به وجود آمد، گفت: براي رفع شكاف‌ها مجبور به استفاده از قطعات كم كيفيت چيني شديم ولي هم‌اكنون برنامه دولت جايگزيني استانداردهاي اروپايي به جاي استاندارد چيني است كه اين اقدام با جلوگيري از ورود كالاهاي كم كيفيت چيني در حال انجام است.

مشاور وزير صنعت واردات ٦٠ درصدي قطعات به ايران را موقعيت خوبي براي حضور شركت‌هاي برزيلي در صنعت خودروي ايران دانست و با معرفي شركت‌هاي ساپكو، سازه گستر و بهمن به عنوان بازيگران عمده صنعت قطعه‌سازي ايران ادامه داد: تجربه ناموفق واردات موردي نشان مي‌دهد كه حضور شركت‌هاي برزيلي بايد همراه با سرمايه‌گذاري مشترك و جوينت‌ونچر باشد تا همكاري‌هاي مشترك ادامه‌دار باشد.

عليمرادلو در پايان جمعيت ٤٠٠ ميليوني اطراف ايران را كه فاقد صنعت خودرو هستند از فرصت‌هاي خاص بازار ايران براي فعالان و سرمايه‌گذاران صنعت خودروي برزيل دانست و پيشنهاد كرد: شركت‌هاي برزيلي با انتخاب شريكي مناسب به سرمايه‌گذاري مستقيم و ادغام شركت‌ها اقدام كنند.

 مشاركت با عمق زياد ساخت داخل

همچنين ساسان قرباني، دبيركل همايش بين‌المللي صنعت خودرو در نشست فني و تجاري توليدكنندگان قطعات كشور برزيل با برشمردن برخي از مزيت‌هاي بازار ايران نسبت به ساير بازار‌هاي منطقه‌اي و جهاني گفت: انرژي ارزان‌قيمت، نيروي كار جوان، كم بودن آمار خودرو‌ها نسبت به جمعيت موجود، حمايت‌هاي دولتي از سرمايه‌گذاران خارجي و نيروي انساني متخصص ايران را تبديل به بازاري مناسب براي سرمايه‌گذاران و شركت‌هاي خارجي كرده است. نقاط قوت صنعت قطعه‌سازي ايران ظرفيت مناسب توليد، تجربه كار با شركت‌هاي جهاني و توليد انبوه است.

وي با ذكر نقاط ضعف اين صنعت همچون قديمي بودن محصولات، فرسودگي تجهيزات كارخانجات، عدم برنامه‌ريزي اقتصادي و عقب ماندن از طراحي همزمان با برندهاي مطرح، خطاب به شركت‌هاي برزيلي افزود: فعالان اقتصادي صنعت خودرو و قطعه برزيلي مي‌توانند با سرمايه‌گذاري مشترك و رفع نقاط ضعف صنعت خودروي ايران بازار مناسبي را به دست آورند. مهم‌ترين نيازهاي صنعت قطعه‌سازي ايران نياز به طراحي و توسعه R&D، سيستم‌هاي پيشرفته در توليد قطعه و قيمت‌هاي رقابتي است. مشاركت با عمق زياد ساخت داخل و توجه به قوانين محيط زيستي براي حضور در ايران و سرمايه‌گذاري مشترك اهميت زيادي دارد.

برزيلي‌ها به دنبال بازار ايران

رودريگو دوسانتوس، سفير برزيل در تهران كه تجربه حضور ۱۰ ساله در ايران دارد با حضور در نشست فني و تجاري قطعه‌سازان برزيل، ايران را بازاري بزرگ همراه با شركايي مهم توصيف كرد كه ظرفيت همكاري و مشاركت‌هاي دو جانبه را دارد. ايران پيشرفت‌هاي زيادي داشته است، نگاه ما به ايران نه به عنوان يك بازار بلكه به عنوان يك شريك بالقوه است.

اين ديپلمات برزيلي با ذكر اين نكته كه برزيل دهمين توليد‌كننده بزرگ خودروي جهان است گفت: صنعت خودروي برزيل رشد خوبي داشته كه اين رشد مرهون حمايت‌هاي دولتي از اين صنعت است.

همچنين كارن فرناندزجونز، مدير ارشد اجرايي اپكس در خاورميانه و آفريقاي شمالي با معرفي آژانس تجارت و توسعه سرمايه‌گذاري برزيل (اپكس) مهم‌ترين فعاليت اپكس را ارتقاي صنعت برزيل معرفي كرد و افزود: اپكس صنعت برزيل را با هدف دستيابي به ٢٠٠ بازار هدف و با ١٠ دفتر در سراسر جهان حمايت مي‌كند.

ايلين كلناگو، مشاور توسعه صادرات انجمن توليدكنندگان قطعات خودروي برزيل نيز با ارايه آماري مختصر از گذشته صنعت خودرو برزيل به چشم‌انداز آينده اين صنعت پرداخت و گفت: برآورد ما از بازار ايران مثبت است و عقيده داريم كه مي‌توان با حمايت‌هاي انجمن در اين بازار به فعاليت پرداخت.
وي حضور نمايندگان برزيلي را استارت همكاري و سرمايه‌گذاري مشترك دانست و افزود: در برزيل با چالش‌هايي چون افزايش تعمير خودرو به جاي خريد روبه‌رو هستيم كه با سرمايه‌گذاري در بازارهاي جديد به دنبال رفع اين چالش‌ها هستيم. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین