کد خبر: ۴۶۰۵۱۱
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
اختلافات امریکا و اروپا بر سر ایران عیان‌تر و جدی‌تر می شوند

دو سالگی توافق هسته‌ای/اختلاف اروپا و آمریکا درباره برجام/واشنگتن‌پست: اروپایی‌ها در برابر ترامپ می‌ایستند

قرارداد اخیر توتال نشان داد که رهبران اروپایی مایل به همکاری با ایران و سرمایه‌گذاری در دوران پساتحریم هستند در حالی که دولت ترامپ تهران را یک تهدید جهانی می‌داند و خواستار تحریم و انزوای بیشتر آن کشور است. این موضوع باعث ایجاد یک شکاف عمیق بین امریکا و اتحادیه اروپا بر سر ایران شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی به اختلاف بین امریکا و اتحادیه اروپا در قابل نحوه رویکرد در قبال ایران اشاره کرده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه اشاره می کند که قرارداد اخیر توتال نشان داد که رهبران اروپایی مایل به همکاری با ایران و سرمایه‌گذاری در دوران پساتحریم هستند در حالی که دولت ترامپ تهران را یک تهدید جهانی می‌داند و خواستار تحریم و انزوای بیشتر آن کشور است. این موضوع باعث ایجاد یک شکاف عمیق بین امریکا و اتحادیه اروپا بر سر ایران شده است.

اختلاف اروپا و آمریکا درباره برجام/واشنگتن‌پست: اروپایی‌ها قاطعانه در برابر ترامپ می‌ایستند

از زمان به قدرت رسیدن ترامپ تردید درباره آینده توافق هسته‌ای افزایش یافته است. برای اروپایی‌ها توافق هسته‌ای بازدارنده مشکل در خاورمیانه و بازکننده بازار انرژی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی بوده است. بسیاری از بانک‌های اروپایی هنوز از کار با ایران از ترس مجازات‌های امریکا اجتناب می‌کنند اما شرکت‌های ایتالیایی، آلمانی و فرانسوی در حوزه‌هایی چون انرژی و ساخت هتل‌های لوکس و تولید خودرو خواستار سرمایه‌گذاری در ایران هستند. روز پنج شنبه گذشته شرکت فرانسوی خوروسازی پژو سیتروئن از فروش سه برابری در خاورمیانه وافریقا خبر داد. 

«فابین دانی» مشاور در حوزه مشاوره شرکت‌ها در بازار بورس تهران می‌گوید که اروپایی‌ها در حال بازگشت هستند، چینی‌ها در حال بازگشت هستند و روس‌ها و اکراینی‌ها را هم همه جا می‌شود دید. شرکت‌های بسیار بزرگ با اشتها به دنبال سرمایه‌گذاری  در ایران هستند.

واشنگتن پست اما اشاره می کند که کاخ سفید و ترامپ خواستار تشدید فشار علیه ایران به دلیل نقش منطقه‌ای آن کشور و برنامه‌های موشکی‌اش هستند. 

این روزنامه با اشاره به این که دولت ترامپ بزودی باید گزارش دیگری را درباره میزان تعهد ایران به برجام تقدیم مجلس نمایندگان کند، می‌نویسد هنوز مشخص نیست در صورتی که این گزارش منفی باشد وزارت خزانه‌داری اجازه همکاری شرکت‌هایی نظیر بوئینگ با ایران را خواهد داد یا خیر.

این روزنامه در ادامه به نقل از «الی گرانمایه» کارشناس شورای روابط خارجی اروپا اشاره می‌کند که شکاف و اختلاف بین اروپایی‌ها و امریکایی‌ها در قبال ایران بوجود دارد. اروپایی‌ها خواستار گسترش روابط هستند و امریکا به دنبال سیاست انزواطلبی و مهار است. اروپایی‌ها اکنون می‌گویند که به ایران با سرمایه‌گذاری شرکت‌های‌شان این پیام را می دهند که سیاست خارجی اتحادیه اروپا متفاوت از واشنگتن است و اروپا دنباله‌روی محض امریکا نیست. 

منتقدان رویکرد اروپا می‌گویند که این نگرش صرفا اقتصادی است و طرفدار تجارت اما چشم‌اش را بر روی فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و احتمال نقض برجام از سوی تهران می‌بندد. 

نظر می‌رسد اروپایی‌ها قاطعانه در برابر ترامپ می‌ایستند. «ریچارد نفیو» معاون سابق هماهنگ‌کننده سیاست تحریم‌ها در وزارت امور خارجه امریکا می‌گوید که کشورهای اروپایی کاملا به تعهدات خود طبق برجام پایبند هستند و آمادگی هرگونه مقابله‌ای با امریکا را دارند. گرانمایه می‌گوید که اروپایی‌ها در میانه زمین هستند و سعی می‌کنند تا امریکایی‌ها را در حاشیه نگه دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین