کد خبر: ۴۷۰۷۱۷
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳

نجفی چگونه به شهرداری رسید؟

محمد سالاری، عضو شورای شهر چهارم و پنجم تهران نحوه رسیدن به نام محمد نجفی برای تصدی کرسی شهرداری تهران را در گفت‌وگو با نشریه مثلث تشریح کرد. او صریحا اعلام کرد در انتخاب شهردار گرایش حزبی لحاظ نشده است و این انتخاب بر اساس معیارهایی بود که منتخبان دوره پنجم شورای شهر تهران احصا کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، گزیده گفت‌وگوی هفته‌نامه اصولگرای مثلث با این عضو شورای شهر پنجم تهران را با هم می‌خوانیم.

- رسانه‌های سیاسی همه می‌دانند که ترکیب شورای شهر پنجم تهران برآمده از جریان اصلاحات، یکی از جریانات سیاسی اصلی کشور است و این گفتمان سیاسی را نمایندگی می‌کند. آقای دکتر نجفی هم دارای کارنامه بسیار روشن، هم در حوزه مدیریت‌ عالی کشور و هم در حوزه اعتدال است.

- ما تصمیمات خودمان را به اطلاع مردم عزیز کشور و شهروندان عزیز تهرانی می‌رسانیم.

- جدا از بحث توانمندی و این که باید شهردار تهران در تراز ملی از قبیل وزرا و معاون رئیس‌جمهور و نمایندگان شاخص مجلس باشد، اعضای شورای شهر پنجم ۱۷ مورد مشخصات و ویژگی‌های عمومی شهردار تهران را احصا کردند که از جمله آنها موضوعاتی مثل اصلاح‌طلب بودن، پاکدستی، برنامه‌محوری، اعتقاد به خرد جمعی و اعتقاد به اجرای مصوبات شورا بود.

- چرا شهردار تهران باید اصلاح‌طلب باشد؟ چون اساسا مردم تهران در انتخابات گذشته با انتخاب‌شان این پیام را دادند که نمایندگان اصلاح‌طلب می‌توانند در پارلمان شهری در عرصه تصمیم‌گیری‌ها کنشگری کنند. ما هم باید برای تحقق این پیام شهروندان تهرانی، شهرداری را انتخاب می‌کردیم که ضمن داشتن مشخصات و شاخص‌های لازم برای مدیریت بهینه، رویکرد اصلاح‌طلبی نیز داشته باشد و از کارنامه مشخصی در این زمینه برخوردار باشد. بنابراین دقیقا ما به انتخاب‌ آقای نجفی اقدام کردیم.

- منتخبان شورای شهر پنجم در ابتدا ۲۴ نفر را پیشنهاد دادند و در بین این افراد رای‌گیری شد و منتخبین شورای پنجم بر اساس شاخص‌ها افراد را تطبیق دادند و ۷ نفر به مرحله دوم راه پیدا کردند که دو نفرشان در ترکیب کابینه قرار گرفتند. آقایان مهرعلیزاده و نجفی هم جزو آن پنج کاندیدا بودند که به مرحله پایانی راه یافتند. نهایتا ضمن این که اعتقاد داشتیم آقای مهندس مهرعلیزاده یکی از مدیران بسیار ممتاز و برجسته کشور است و سوابق بسیاری خوبی هم در گذشته در کارنامه خود دارد، برآیند نظر منتخبین شورای شهر پنجم این بود که آقای دکتر نجفی گزینه ایده‌آل‌تری برای نحوه اداره شهر تهران است.

- منتخبین شورای پنجم در حوزه سیاسی اعتقاد به کار تخصصی و کارشناسی دارند و به هیچ عنوان برای‌مان موضوع حزبی و گروهی در اولویت نیست. بنابراین ما همه کاندیداهای شهرداری تهران از جمله ‌آقایان مهرعلیزاده، مرعشی و نجفی و خانم کولایی را فراتر از نگاه حزبی مورد‌ بررسی قرار دادیم.

- کاندیداهای شهرداری تهران از گروه‌های مختلفی بودند و ممکن است برخی هم به لحاظ دیدگاه نزدیک به یک حزبی باشند. هم دوستان کارگزاران و آقای نجفی خودش اعلام کرد که او یک زمانی عضو حزب کارگزاران بوده و الان ارتباط تشکیلاتی با این حزب ندارد.

- ما آقای نجفی را به‌ عنوان شهردار تهران انتخاب کرده‌ایم. ایشان هم در مصاحبه‌شان در حضور خبرنگاران اعلام کرد که چهار سال آخر دوره مدیریتم است و تمام سعی و تلاشم این است که در راستای حل مشکلات و اداره شهر تهران بتوانم با کمک شورا و مردم تهران موفق شوم. من فکر نمی‌کنم که آقای نجفی در برنامه‌های‌شان چشم‌اندازی برای انتخابات ریاست‌جمهوری تعریف کرده باشد. به‌ ویژه این که این بحث‌ها الان اولویت ما نیست. اولویت ما همین است که شهردار منتخب و همه ذینفعان این شهر در راستای حل مشکلات شهر گام بردارند.

- دوستانی که در کارگزاران حضور دارند، اساسا فی ما هو خودشان، یعنی فرد فرد آنها و تعداد قابل‌ توجهی از اعضای حزب کارگزاران که البته به دهه‌های گذشته برمی‌گردد، جزو مدیران بنام و ارشد کشور بوده و هستند. بنابراین نمی‌توان گفت که صرفا حضور آنها در حزب کارگزاران باعث شده که امروز آقای دکتر جهانگیری در قامت معاون اول قرار بگیرد و آقای دکتر نجفی به‌ عنوان شهردار تهران یا آقای محسن هاشمی در شورای شهر تهران.

- من عضو حزب کارگزاران نیستم و عضو یک حزب اصلاح‌طلب دیگری هستم ولی اعتقادم بر این است که همکاران ما فراتر از بحث حزبی بودن و حضورشان در حزب می‌خواهند در اداره شهر تهران موفق شوند.

- آقای محسن هاشمی هم اخیرا عضو کارگزاران شده و رئیس شورای مرکزی کارگزاران است ولی آقای محسن هاشمی بالاخره فردی است که جدا از این که عضو حزب کارگزاران است یک شخصیت ملی و فراملی در کشور محسوب می‌شود. او در مجموعه مسئولیت‌هایی که در گذشته داشته، اساسا نگاه و دیدگاهش صرفا حزبی نبوده، هر چند که کار حزبی هم انجام می‌دهد. بنابراین نمی‌توان شخصیت آقای محسن هاشمی را به حضورش در حزب سیاسی کارگزاران محدود کرد.

- اساسا در خصوص انتصاب مدیران شهرداری تهران این جزو اختیارات شهردار تهران طبق قانون است و اعضای شورای شهر تهران حق دخالت ندارند.

- اگر مدیرانی باشند که در حوزه تحقق استراتژی و رویکرد شورای پنجم که منطبق بر قوانین است، مشکل داشته باشند، به‌ عنوان استفاده از اختیارات نظارتی قطعا در این خصوص ورود خواهیم کرد ولی این که این ورود به مفهوم انتصاب یا معرفی یک فرد باشد، خیر این اتفاق نمی‌افتد.

- به منظور موفقیت شهردار منتخب خودمان تلاش می‌کنیم و در عین حال هیچ‌گونه رودربایستی نداریم چون جایگاه شورا اعم از جایگاه قانونگذاری و جایگاه نظارت بر عملکرد مدیریت شهری و مدیران شهرداری تهران خط قرمز است ولی تاکید بر این خطوط قرمز به مفهوم معرفی افرادی برای انتصاب توسط شهردار تهران نخواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین