کد خبر: ۴۷۶۲۰۶
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
سایت «المانیتور» مطرح کرد؛ناکام در برجام امید ها بهانه در سوریه

گمانه زنی درباره اظهارات احتمالی نتانیاهو و ترامپ علیه ایران در سخنرانی سازمان ملل متحد

امسال در نیویورک نتانیاهو دیگر نمی تواند با ترسیم بمب مدعی تلاش ایران برای ساخت بمب اتمی شود
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-رهبران امریکا و به خصوص اسرائیل ممکن است فراتر از موضوع هسته ای ایران به سبب دشواری موفقیت در ایجاد اجماع بین المللی علیه تهران درباره مسائلی چون نقش ایران در سوریه سخنرانی کنند تا از آن طریق بتوانند به اهداف خود دست یابند. 

به گزارش آفتاب نیوز، سایت «المانیتور» با گمانه زنی درباره موضع احتمالی نتانیاهو ترامپ در قبال ایران در سخنرانی نشست مجمع عمومی سازمان ملل می نویسد:«انتظار می رود که دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در روزهای جاری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی ای برای حمایت از خط مشی تندتر علیه ایران داشته باشند اما ممکن است در جریان اقدام علیه توافق هسته ای ناکام باشند و نتوانند حمایت جامعه بین المللی را کسب کنند. «اکیوا الدار» تحلیلگر مسائل سیاسی اسرائیل معتقد است که با توافق هسته ای ایران مسئله احتمال ساخت بمب اتمی از سوی تهران از دستور کار بین المللی خارج شده است. 

نتانیاهو دیگر نمی توانند بر روی کاغذ یک بمب را ترسیم کند و بگوید که ایران درصدد دستیابی به آن است». 

«بن کسپیت» از دیگر تحلیلگران المانیتور اشاره می کند که اختلاف میان رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل در مورد چگونگی برخورد با ایران وجود دارد. او معتقد است:«حتی رهبران ارشد نظامی و امنیتی و موساد اسرائیل نیز می دانند که ایران قصد دارد که به یک قدرت هسته ای تبدیل شود و ارزوی آن را دارد. تفاوت و اختلاف نظر در آن است که نهادهای نظامی اسرائیل پذیرفته اند که توافق هسته ای به عنوان یک واقعیت فرصت مثبتی را فراهم آورده است. 

اطلاعات ارتش اسرائیل نیز براساس وضعیت جدید خود را دوباره سازماندهی کرده است و با این وضعیت انطباق یافته است. برنامه «گیدئون» ارتش اسرائیل نیز با این فرض و مبنا تنظیم شده است که تهدید هسته ای ایران دست کم برای یک دهه به حالت منجمد شده درآمده است. مقام های ارشد نظامی اسرائیلی تاکید کرده اند که این فرصتی برای اسرائیل است تا سایر مشکلات اش را حل کرده و بر سر ان مذاکره کند. رهبری سیاسی اسرائیل از جمله نتانیاهو و کاتز وزیر اطلاع رسانی او مسئله را از زاویه متفاوتی می بینند. نتانیاهو سابقه هشدار دادن را دارد و در این زمینه باتجربه است. به نظر می رسد که اویگدور لیبرمن به این نتیجه رسیده که وزارت دفاع اسرائیل گزینه ای ندارد جز متعهد ماندن به رهبری سیاسی اسرائیل که در نهایت قدرت تصمیم گیری در این روند را دارد». 

الدار معتقد است که نتانیاهو احتمالا ممکن است موضوعی را در مورد کره شمالی مطرح سازد تا از طریق آن توجه عمومی را به ایران جلب کند. او می گوید:«نخست وزیر اسرائیل می تواند موضوع همکاری نزدیک بین حکومت ایران و حکومت کمونیستی پیونگ یانگ را مطرح کند. به عنوان مثال، او شاید به اسناد وزارت خارجه امریکا اشاره کند که بخشی از اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس بوده و نشان می دادند ایران و کره شمالی از پروازهای باربری شرکت های هواپیمایی ملی خود برای حمل و نقل قطعات، فناوری و مواد مورد کاربرد در برنامه هسته ای استفاده کرده بودند. به گفته منابع اطلاعاتی اسرائیلی تعدادی موشک با سوخت مایع و پرتابگرهای  مرتبط با آن نیز که براساس فناوری کره شمالی ساخته شده اند از سوی ایران عملیاتی شدند». 

المانیتور در ادامه می نویسد نتانیاهو می تواند در مجمع عمویم سازمان ملل متحد برای به اشتراک گذاشتن نگرانی های اسرائیل در مورد نقش ایران در سوریه صحبت کند. این سایت می نویسد:«هواپیماهای اسرائیلی در ۸ سپتامبر گزارش دادند که یک تاسیسات ساخت موشک در سوریه را منهدم کرده اند. البته اسرائیل مسئولیت این حمله را به طور رسمی برعهده نگرفته است. اسرائیل تلاش های ایران برای انتقال فناوری موشکی به حزب الله را یک خطر اسراتژیک برای خود می داند. اگر این تلاش ها مفوقیت آمیز باشند در جنگ احتمالی بعدی دشمن اسرائیل قابلیت مهار حملات هوایی اسرائیل را پیدا می کنند». 

این سایت در ادامه اشاره می کند که به همین خاطر است که اسرائیل خواستار همراه کردن روسیه با خود علیه ایران است. المانیتور اما اشاره می کند که کماکان ایران و روسیه با یکدیگر تعامل دارند و می افزاید:«علیرغم دیدار اخیر نتانیاهو و پوتین رییس جمهوری روسیه اظهار کرد که ایران شریک روسیه است و آن کشور را در سیاست های خاورمیانه در کنار خود نگه می دارد. پوتین یکی از طرفینی بود که رژیم اسد را نجات داده است. از سوی دیگر، پوتین نگرانی های اسرائیل را درک می کند. اما آیا او حاضر به درگیر شدن نیروهایش در روسیه بخاطر منافع اسرائیل خواهد شد؟ اسرائیل تنها می تواند امیدوار باشد و دعا کند که روزی روس ها سپر روسی و دفاع موشکی مستقر در سوریه را به مسکو بازگردانند. در این مرحله این رویایی دور و تحقق نیافتنی برای اسرائیل است». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین