کد خبر: ۴۷۷۷۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
بارزانی عراق را متهم کرد که کردها را از حقوقشان محروم کرده است

رفراندوم جدایی اقلیم از عراق برگزار می‌شود/بارزانی: مشارکت با بغداد تجربه‌ای ناکام بود

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که همه‌پرسی جدایی اقلیم از عراق طبق برنامه تعیین شده فردا دوشنبه 25 سپتامبر (سوم مهر) برگزار می‌شود. آقای بارزانی در این نشست دولت مرکزی عراق را متهم کرد که کردها را از حقوقشان محروم و آنها را تحقیر می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
مسعود بارزانی با دعوت از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای، تاکید کرد رفراندوم جدایی اقلیم از عراق فردا برگزار خواهد شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از اسکای نیوز عربی، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در این کنفرانس خبری در اربیل در حالی که در پشت سرش پرچم‌های عراق و اقلیم کردستان قرار داشت، بر انجام این همه پرسی تاکید کرد.

بارزانی در این کنفرانس خبری اظهار کرد: دولت‌های عراق قانون اساسی را نقض کردند و ما امید داشتیم پس از تصویب قانون اساسی شراکت و برابری در عراق برقرار شود و قدرت تقسیم گردد. با مشارکت پیشمرگ‌ها برای آنکه بخشی از نیروهای مدافع عراق باشند مخالفت شد و ما امید خود را برای آنکه بخشی از عراق باشیم از دست دادیم.

رفراندوم جدایی اقلیم از عراق برگزار می‌شود/بارزانی: مشارکت با بغداد تجربه‌ای ناکام بود

رئیس اقلیم کردستان افزود: شراکت به پایان رسید و بغداد کاری کرد که مردم با کردستان خصومت داشته باشند. این بغداد بود که ما را مجبور به همه‌پرسی استقلال کرد.

بارزانی گفت: عراق در حال حاضر یک کشور طایفه‌ای است و احزاب در بغداد به جای اینکه از خود بپرسند چرا ما گزینه همه‌پرسی را انتخاب کردیم از زبان تهدید استفاده می‌کنند. ما چرا باید از حق دموکراتیک خود محروم شویم؟ ما فقط با استقلال آینده خود را تضمین می‌کنیم. 

وی تاکید کرد: همه پرسی گام اول در نقشه راه استقلال و جدایی از عراق است و مردم مشخص می‌کنند که کجا می‌خواهند زندگی کنند. پس از آن مرحله طولانی‌ای را آغاز خواهیم کرد. این همه‌پرسی برای ترسیم مرزهای کردستان نیست. پس از همه‌پرسی مذاکراتی با بغداد ظرف یک یا دو سال خواهیم داشت و اگر ببینیم که این مذاکرات ثمر بخش است آن را ادامه می‌دهیم. اما برای بررسی مساله شراکت به بغداد باز نخواهیم گشت. درخصوص مرزهای کردستان هم به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذاریم. در کشور مستقل کردستان به اصول شهروندی، دموکراسی و عقاید اقشار و گروه‌های مختلف احترام خواهیم گذاشت.

بارزانی ادامه داد: ما می‌خواهیم همسایه‌های خوبی برای بغداد باشیم. دوست دارم تاکید کنم که روابط خوبی میان پیشمرگ‌ها و ارتش عراق وجود دارد و این روابط ادامه خواهد داشت.

رئیس اقلیم افزود: پیش‌بینی می‌کنم که واکنش‌هایی از طرف‌های مختلف درخصوص همه پرسی صورت گیرد اما هر واکنشی بهتر از آینده‌ای نانمعلوم است. به هر حال سرانجام همه این سرنوشت برای ما را می‌پذیرند و آنهایی که فکر می‌کنند ما عامل ضربه زدن به امنیت ملی آنها هستیم، نگران نباشند. در واکنش‌های بین‌المللی به همه پرسی هم کسی مخالف اصل برگزاری این همه‌پرسی نبود و مخالفت‌ها تنها به زمان آن اشاره داشت.

رفراندوم جدایی اقلیم از عراق برگزار می‌شود/بارزانی: مشارکت با بغداد تجربه‌ای ناکام بود

وی درباره آوارگان مستقر در اقلیم هم گفت: اینجا سرزمین آنهاست و با کرامت با آنها برخورد می‌شود.

بارزانی هم‌چنین اظهار امیدواری کرد که مرزهای کشورهای همسایه به روی اقلیم کردستان بسته نشود: "بستن مرزهای ترکیه به روی کردستان به نفع هیچ یک از دو طرف نخواهد بود."

رئیس اقلیم همچنین تاکید کرد گمان نمی‌کند بر سر همه‌پرسی، درگیری‌ نظامی‌ای با بغداد صورت گیرد و کسی بخواهد به اقلیم حمله کند.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، بارزانی گفت: نمی‌خواهیم اوضاع با ایران یا ترکیه وخیم شود. ما به دنبال خشونت نیستم و معتقدیم مشکلات با گفت‌وگو حل شدنی است.

العبادی: گام‌هایی برای حفظ وحدت عراق اتخاذ خواهیم کرد/ خواهان تشکیل "کشور نژادی" نیستیم

به گزارش اسکای نیوز، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز امروز (یکشنبه) در کنفرانس خبری اعلام کرد: ما مخالف تشکیل یک کشور نژادی هستیم. وی نسبت به بازگشت به "دوره تاریکی" نیز هشدار داد.

العبادی تصریح کرد: بیشتر مشکلات اقلیم کردستان داخلی است و ارتباطی با بغداد ندارد. مشکلات کردستان به دلیل گسترش فساد و مدیریت نادرست است.ما دست به گام‌هایی برای حفظ وحدت عراق خواهیم زد که این کشور برای تمامی عراقی‌ها باشد.

العبادی تصریح کرد: همه‌پرسی به امنیت تمام منطقه لطمه وارد می‌کند. همه پرسی کردستان به منزله تقسیم عراق است.

نخست وزیر عراق مسئولان کرد را به سیطره بر حدود یک چهارم نفت عراق متهم کرد.

وی گفت: نقشه عراق در معرض تلاشی جهت تقسیم کشور بر اساس قومی و نژادی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
1
0
خدا کنه 10 سال دیگه نیایید التماس کنید که ما رو از شر صهیونیست ها نجات بدید
نگید خونه هامون رو به زور تصاحب کردن
مردم فلسطین نمیدونستن و یهودی های صهیونیست رو راه دادن اما شما دانسته دارید تیشه به ریشه خودتون میزنید و ما اجازه نمیدیم مردم غیور کرد ایرانی بازیچه تفکرات جاه طلبانه بارزانی بشه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین