آفتابنیوز : ظاهرش خوب است و گرچه مثل برادران اخمو رنو چهره تهاجمی و جذابی ندارد اما ظاهر اروپاییاش را میشود از صد فرسخی تشخیص داد که این برای خریدار ایرانی یک امتیاز است. سی4 سیتروئن حدود 2 سالی هست که در ردیف ماشینهای مدنظر سیتروئن برای تولید در کاشان قرار گرفته و گویا به لطف موتور و گیربکس مشترک با پژو 2008، احتمالا محصولی اسپورت و جوانپسند خواهد بود که گروهبان فرانسوی را قادر میسازد بر محصولاتی نظیر کیا سراتو مونتاژ سایپا، چری آریزو توربو، هیوندای اکسنت و پژو 301 به راحتی غلبه کند.
این اتومبیل که در رده سدانهای سایز سی شهری و کوچک قرار دارد، اخیرا توسط یک وب سایت روسی مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته که چکیدهای از آن را اینجا آوردهایم. سی4 سدان به نظر میرسد اتومبیل موفقی از کار درآید و به عنوان جانشین موفق سیتروئن زانتیا، اقبال مردم ایران را متوجه برند سیتروئن نماید.
این اتومبیل فرانسوی اگر بتواند با قیمتی حدودا 100 میلیونی در ایران به دست مشتریان برسد، شانس موفقیت بالایی دارد چه اینکه پشتیبانی فنی پژو سیتروئن و زنجیره تامین گسترده این کنسرسیوم صنعتی در ایران اخیرا رو به گسترش نهاده و گویا قرار است به زودی خط تولید موتور تیاچپی 165 و نیز جعبهدنده اتوماتیک 6سرعته پژوسیتروئن در ایران راهاندازی شود. بر این مبنا، سی4 خواد توانست شرایط بسیار خوبی همانند سیتروئن زانتیا در ایران پیدا کند و فروشی چشمگیر را در یک بازه زمانی 4ساله تجربه کند. خوشبختانه سی4 جدید شماری از ویژگیهای لازم برای موفقیت اینچنینی را دارد و به رغم ظاهر نه چندان پیشرو، در بررسی آن نقاط قوت بسیاری به چشم میخورد.
سی4 جدید سه ویژگی خوب دارد که سیتروئن برای موفقیت این مدلش روی آنها حساب ویژهای باز کرده است. نخستین مورد موتور و گیربکس هماهنگ و پرقدرتی است که سی4 را بر تمامی خودروهای همرده حتی بر میتسوبیشی لنسر، مزدا3 گروه بهمن، هیوندای الانترا، کیا سراتو ، تویوتا کورولا و حتی رنو مگان برتری خواهد داد. موتور 165 اسب بخاری سی4 با مصرف سوت کمتر از 6 لیتر هم گشتاور خوبی دارد و هم با جعبهدنده به خوبی چفت شده و هم بنا بر گزارش رسانههای اروپایی از دوام بالا و استهلاک پایین برخوردار است.
دومین مورد به سواری نرم و اتاق بزرگ آن مربوط میشود که به لطف تجربه بالای سیتروئن در زمینه ساخت سیستم تعلیق به دست آمده است. در عین حال به لطف قرارگیری چرخها در 4گوشه بدنه، فاصله بین دو محور سی4 سدان بسیار خوب و معادل 2.71 متر است که بالاترین میزان ممکن در این کلاس بین همه رقبایش میباشد. گنجایش صندوق بار هم مناسب و بیش از 400 لیتر است تا سی4 برای خانواده ها حکم اتومبیل خرید را هم داشته باشد.
ایمنی خودرو هم خوب است و سی4 توانسته 4 ستاره کانون امنیت و تصادف اروپا را به دست آورد که در نوع خود مناسب و قابل توجه است. آپشنهای سی4 هم بد نبوده و تعدد و کیفیت مناسبی دارند به طوری که این خودرو از رینگهای آلومینیومی 16 اینچی، آینههای تاشوبرقی، سانروف برقی، کروزکنترل، استارت دکمهای، کامپیوترسفری، چراغهای ال ای دی جلو،سیستم صوتی قدرتمند قادر به پشتیبانی از USB و اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم تهویه مطبوع دوگانه باقابلیت یونیزه کردن هوای کابین، شش کیسه هوا، سیستمهای ترمزABS، EBD، ESPو EBA در کنار سنسور پارک عقب از جمله مواردی است که باعث میگردد سی4 به محصولی محبوب بدل گردد که هم جدید، هم ایمن، هم قدرتمند و هم نسبت به سطح امکانات و رقبایش ارزان است.
در نهایت اینکه وبسایت دویژوک با اعطای نمره 7.8 از 10 به این خودرو ، درباره سی4 سدان نوشته است : سی4 به عنوان خودرویی شهری و ارزان قیمت، محصولی ایده ال است که اگر طراحی بهتری داشت میتوانست به مراتب نمره بالاتر و فروشی بیشتر را در بازار تجربه کند. با این حال این موضوع نباید باعث ناامیدی خریداران سی4 سدان شود چرا که این فرانسوی جسور در اغلب بخشها نمرهای بالاتر از میانگین کلی گروه خود کسب میکند.
مشخصات کلی
طول: 4.64متر
عرض: 1.78متر
ارتفاع: 1.51متر
فاصله بین دو محور: 2.71متر
وزن: 1350کیلوگرم
قیمت جهانی مدل پایه: 17هزار دلار
قیمت احتمالی در ایران: 90- 110میلیون تومان
حجم موتور: 1.6لیتری توربوشارژردار
حداکثر سرعت: 219 کیلومتر
قدرت: 165 اسب بخار
منبع: فرادید