کد خبر: ۴۹۷۱۹۱
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶

اولیور تویست، تمرین حرفه ای شدن بازیگران خردسال

با دیدن نمایش اولیور تویست به کارگردانی حسین پارسایی که در تالار وحدت و در ساعت18به روی صحنه می رود، بی شک خاطرات بسیاری از فیلم های سینمایی در ابتدای دوره مدرنیسم که در روند تئاتر موزیکال با الهام از تکنیک های اپرایی و باله شکل گرفته است را به یاد می آوریم.
آفتاب‌‌نیوز : مریم جعفری حصارلو* - پیش از اینکه درمورد ریشه این اجرا مطالعه و بررسی کنم؛ در نظر داشتم تا در مورد ویژگی های تلفیقی باله و اپرا و چگونگی ایجاد یک تئاتر موزیکال سخن بگویم. اما پس از اندکی تحقیق به نظرم رسید  تا از زاویه ای دیگر بر این اثر بنگرم.

با دیدن نمایش اولیور تویست به کارگردانی حسین پارسایی که در تالار وحدت و در ساعت18به روی صحنه می رود، بی شک خاطرات بسیاری از فیلم های سینمایی در ابتدای دوره مدرنیسم که در روند تئاتر موزیکال با الهام از تکنیک های اپرایی و باله شکل گرفته است را به یاد می آوریم. به دیدگاههای تئاتر انگلستان در دوره الیزابتن و.....اولیور تویست نیز طبق گروه کارگردانی بر اساس نسخه موزیکال «کارول رید» از رمان «چارلز دیکنز» است. این مسئله را یکی از کلیدی ترین مسائل برای درک این نمایش می دانم. زیرا اولین تفسیر اینکه گروه اجرایی تلاش کرده است جنبشی که در ابتدای مدرنیته و ایجاد تئاتر موزیکال پیش رفته را اجرایی کند. آنهم با یک تیم اجرایی که بخشی از پرسناژهای آن را کودکان تشکیل داده اند و همین مسئله مدیریت هنری یک کارگردان کودک و نوجوان را می طلبد و پر بی راه نیست که روش و تلاش احمد سلمیانی دستیار اول کارگردان را برای هدایت اثر بستایم. اساسا شیوه اجرایی که احمد سلمیانی پیش از این در آثاری که شخصا کارگردانی کرده ؛ در این اثر به وضوح قابل مشاهده است و به خوبی توانسته در روند اجرای نمایش موثر واقع شود. دومین مسئله تلاش گروه اجرایی برای یکبار دیگر به تصویرکشیدن اجرایی ایست که پیش از این توسط«کارول رید» به روی صحنه رفته و دقت نظر و ایجا نظم و هماهنگی بازیگران بری اجرای یک اثری که پیش از این درجهان اجرا شده، توسط بازیگران ایرانی قابل توجه است. اما حتی اگر اجرای این اثر تقلیدی از نسخه موزیکال «کارول رید» باشد، از توانایی گروه اجرایی در به تصویر کشیدن تصویر های زیبا، هدایت بازیگران بالاخص بازیگران خردسال و ساخت دکور و اجرا و نورپردازی این اثر نمی توان به سادگی گذشت. مهمترین مقوله در روند اجرایی؛ بازی بی نظیر بازیگران خرد سال است به خصوص بازیگران نقش اولیور تویست و .... که به خوبی و همچون یک بازیگر حرفه ای در روی صحنه ایفای نقش کردند.


اولیور تویست، تمرین حرفه ای شدن بازیگران خردسال

نورپردازی و ساخت دکور سبب نوعی همذات پنداری و ایجاد تصویرهای سینمایی شده. اثر دارای ویژگی برجسته ای است؛ آنهم اینکه فضای تیره و سیاه متصور ما از نوشتار چارلز دیکنز با بازی نور و رنگ تبدیل به یک اثر کودک پسند شده و در تنظیم شعر هایی که به صورت موزیکال توسط گروه ارکستر اجرا شد؛ به خوبی مفاهیم دیگری همچون تعریف یک دزد از قانون و نوعی قانون ستیزی وگریز به مباحث سیاسی نیز مطرح شد. طراحی حرکت ها بر مبنای اصول اصلی باله و اپرا است و به نوعی می توان تلفیقی از این عناصر دانست. مبحثی که در انیمیشن های به روز در بازارهای انیمیشن وجود دارد. اما مسئله ای که در روند اجرایی کمی بی توجهی شده است؛ ریتم بود. اجرا در زیرپرفورمنس های بسیار زیبا و جان دارکمی مطول شده است و باعث خستگی و گاه خواب آلودگی می شود. زیرا بی اندازه به مقوله طراحی حرکت پرداخته شده و اساس داستان اولیور تویست درسیطره پرفورمنس های مطول و بسیار جاندار و زیبا کمرنگ شده است.

اما چرا بازسازی اثر هنری که پیش از این کارگردانی شده و در ایران تقلید می شود را می توان تائید کرد؟زیرا درحال حاضر بسیاری از آثار تئاتری با ضعف های بسیار تولید شده و همچنین عوامل آن مدعی هستند که نوعی آوانگارد هستند، اما نویسنده این یادداشت معتقد است که برای آوانگارد بودن ابتدا باید روش های مختلف دنیا را به خوبی فهمید و درک کرد تا توانست شیوه ای جدید خلق کرد و یکی از این راهها، تقلید آثار برجسته هنر نمایشی و سینمایی دنیا است. بنابراین اثر اولیور تویست شاید یکی از بهترین تمرین های هنرمندان ایرانی برای درک شیوه های بسیار دشوار آثار نمایشی دنیا است که در طول زمان ممکن است سبب شود ایران نیز در آثار نمایشی، اثری آوانگارد را تولید کرد. اثری که تنها با پژوهش و اجرایی عملی قابل اجرا است. بنابراین اجرای اولیور تویست فرصتی است تا هنرمندان خردسال، در طول زمان بتوانند سبک های جدیدی را درطول دهه های آینده خلق کنند. به خصوص اینکه نادر رجب پور، احمدسلیمانی، محمد رضا کوهستانی، بابک چمن آرا، اشکان خیل نژاد، علی براتی،که هر کدام یک سکو و یکی از فعالان حرفه ای عرصه هنرهای تئاتر و موسیقی هستند در روند اجرای این اثر نقش موثر داشتند. بنابراین اثر بر تلاش بازوهای اجرایی فعالی بنا شده است که ما را به بازیگران خردسالی که آموزش می دهند، امیدوار می کند تا بتوانند در دهه های آینده روند تازه ای را در تئاتر ایران به منصحه ظهور برسانند.

اولیور تویست، تمرین حرفه ای شدن بازیگران خردسال

اما از میان بازیگران بزرگسال بازی درخشان «هوتن شکیبا» در نقش فاگین با درک موقعیت و ایجاد فضایی گروتسک وفانتزی بسیار قابل تامل بود و امیدواریم تا درسال های آتی هوتن شکیبا درصحنه تئاتر جهان بدرخشد. همچنین بازسازی نت های موسیقی «لیونل بارت» آهنگساز که به رهبری بردیا کیارس یکبار دیگر شنیده می شود؛ نشان از تلاش شبانه روزی این گروه دارد.


** عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران و جهانI.A.T.C
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین