کد خبر: ۴۹۷۳۰۳
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
نیکی هیلی به خصومت با ایران دامن می‌زند

عضو خطرناک دولت آمریکا در رویای حمله به ایران؟/نیشن: ترامپ مسیر جنگ را هموار می‌کند

هیلی همانند پاور تبدیل به نمادی از سیاست‌های دوگانه در عرصه سیاست خارجی امریکا و ریاکاری موجود در آن تبدیل شده است. هیلی این موضوع را درباره جنگ در یمن نادیده گرفته است که عربستان سعودی متحد امریکا با بستن مرزها به سوی یمن و مسدود کردن مسیرها باعث ایجاد بحران گرسنگی دسته جمعی و بیماری همه گیر وبا در میان مردمان یمن شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- نشریه چپگرای آمریکایی «نیشن» با اشاره به سخنان اخیر «نیکی هیلی» علیه ایران اشاره می‌کند که این سخنرانی به شدت یادآور سخنرانی مشابه «کالین پاول» وزیر امور خارجه وقت امریکا در دوران ریاست جمهوری جورج دابلیو بوش در سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۳ میلادی بود که در آن به دروغ مدعی شد که عراق برنامه تسلیحات کشتار جمعی را پیگیری می کند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، این نشریه می‌نویسد: هیلی مدعی شده که موشک‌های شلیک شده توسط انصارالله به سوی عربستان سعودی ساخته ایران است. او گفته است که ایران قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است. قعطنامه‌ای که در آن ایران از فروش، عرضه یا انتقال تسلیحات منع شده است. این قعطنامه همچنین ایران را از عرضه یا فروش تسلیحاتی که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای باشند منع می‌کند. هیلی بدون ارائه هیچ مدرکی مبنی بر این که موشک‌ها چه زمانی عرضه شده‌اند یا چه زمانی و توسط چه فرد یا نهادی فروخته شده‌اند، مدعی شده است که موشک‌های شلیک شده انصارالله به فرودگاه ریاض از سوی ایران تامین شده بودند. هیلی گفت این وحشتناک است، فقط تصور کنید این موشک‌ها در فرودگاه دالاس یا جان اف کندی یا فرودگاه‌های پاریس، لندن یا برلین فرود می‌آمدند. 

عضو خطرناک دولت ترامپ در رویای حمله به ایران؟/نیشن: ترامپ مسیر جنگ با ایران را هموار می‌کند/ لوب لاگ: سیاست ترامپ علیه ایران با شکست مواجه شده

سخنان هیلی به شدت یادآور حرف‌های مشابه کالین پاول در سال ۲۰۰۳ میلادی است که اطلاعات جعلی و سیاسی را به اسم اطلاعات نهادهای امنیتی آمریکایی ارائه کرد. او به دروغ عراق را به تعقیب برنامه تسلیحات کشتار جمعی متهم کرد.

هیلی همچنین مشابه سامانتا پاور، سلف خود در سازمان ملل متحد است. او نیز عادت داشت سریالی از ادعاهای نادرست را در مورد بحران اوکراین، سوریه و یمن بیان کند. 

هیلی همانند پاور تبدیل به نمادی از سیاست‌های دوگانه در عرصه سیاست خارجی امریکا و ریاکاری موجود در آن تبدیل شده است. هیلی این موضوع را درباره جنگ در یمن نادیده گرفته است که عربستان سعودی متحد امریکا با بستن مرزها به سوی یمن و مسدود کردن مسیرها باعث ایجاد بحران گرسنگی دسته‌جمعی و بیماری همه‌گیر وبا در میان مردمان یمن شده است. 

واکنش‌ها به اظهارات هیلی غم‌انگیز و سریع بود. «تریتا پارسی» رییس شورای ایرانی - امریکایی اظهار داشت که هیلی دچار غفلت عمدی و اشتباه شده است. او گفت که این محدود به هیلی نمی‌شود و ترامپ نیز اشتباهات این‌چنینی داشته است. 

گروه مشاوره‌ای اقدام برای دیپلماسی که جان کری وزیر امور خارجه سابق امریکا نیز در آن عضویت دارد این اظهارات هیلی را محکوم کرد. این گروه در بیانیه خود گفته است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داده که ایران مفاد برجام را نقض نکرده است. 

«پائول پیلار» مقام بلندپایه سابق سیا نیز گفته است که هیلی به طرزی گزینشی و دلبخواهانه مواردی را انتخاب کرده است تا به خصومت با ایران دامن بزند این هدفی است که دولت ترامپ آن را دنبال می‌کند. 

«نیشن» در ادامه اشاره می کند که هیلی روابط نزدیکی با «شلدون ادلسون» سرمایه دار یهودی - امریکایی و طرفدار اسرائیل دارد. «جیم لوب» روزنامه‌نگار تحقیقی پیشتر گفته بود که در فاصله ماه‌های مه و ژوئن ۲۰۱۶ شلدون ادلسون ۲۵۰ هزار دلار به سازمان‌های سیاسی تحت نظر هیلی کمک کرده است. 

این نشریه در ادامه می‌نویسد: سخنرانی هیلی تنها بخشی از تلاش دولت ترامپ برای افزایش تنش با ایران است و سیاست خاورمیانه‌ای امریکا با خواسته‌های تل اویو و ریاض مطابقت دارد. اقدام ترامپ در برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت امریکا از تل اویو به آن شهر نیز نشانه‌ای از این موضوع بود. هیلی می‌دانست که تظاهرات اعتراضی و واکنش منفی جهانی نسبت به تصمیم ترامپ در قبال قدس چگونه خواهد بود با این حال، در گفت‌و‌گو با «فاکس نیوز» گفت که باید آن شهر را به عنوان پایتخت اسارئیل برسمیت شناخت و این موضوعی طبیعی است. 

هیلی با نادیده گرفتن دغدغه‌های جهانی و دروغگویی‌های مداوم‌اش باید لقب اولین عضو خطرناک در دولت ترامپ را دریافت کند. او در کنار ترامپ خطرناک‌ترین افراد هستند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین