کد خبر: ۴۹۹۸۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶

راه‌اندازی کمپین ملی پیشگیری از چاقی از نیمه دوم دی‌ماه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نیمه دوم دی ماه امسال، کمپین ملی پیشگیری از چاقی با تغذیه سالم، راه‌اندازی خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
 «محسن مقدمی» چهارشنبه 13 دی در جمع خبرنگاران روند چاقی در جامعه را هشداردهنده و رو به گسترش اعلام و اضافه کرد: اضافه وزن و چاقی و بیماری‌های غیرواگیر مرتبط و پیامدهای زیانبار آن، از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی عمومی در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه است.

او با اشاره به آمارهای سازمان جهانی بهداشت، افزود: در سال 2016، بیش از یک و 9 دهم میلیارد نفر از جمعیت 18 سال و بالاتر جهان، دارای اضافه وزن بوده‌اند که از این تعداد، بیش از 650 میلیون نفر بزرگسال هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، چاقی و اضافه وزن را یکی از عوامل مهم و موثر در بروز بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با تغذیه عنوان و خاطرنشان کرد: تغییر در الگوی مصرف غذایی، مصرف بی‌رویه مواد قندی و چربی‌ها، غذاهای چرب و سرخ شده، فست فودها و کم تحرکی، منجر به اضافه وزن و چاقی شده و خطر بروز بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی – عروقی، دیابت، سرطان، فشار خون بالا، دیس لیپیدمی و مواردی از این قبیل را افزایش می‌دهد.

او روند بیماری‌های غیرواگیر در دنیا و به تبع آن در ایران را خطرناک دانست و گفت: روزانه 800 تا 850 مورد مرگ در کشور به وقوع می‌پیوندد که علت حدود 46 درصد از آن بیماری‌های قلبی عروقی و 14 درصد نیز سرطان‌هاست.

مقدمی با بیان این‌که بررسی‌ها در خصوص علت‌های زمینه‌ای موثر در بروز و شیوع بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت و سرطان‌ها نشان می‌دهد که چاقی از عوامل بسیار مهم و جدی در بروز این مشکلات به شمار می‌آید، اضافه وزن و چاقی را پنجمین عامل خطر مرگ و میر در دنیا و سومین عامل خطر در کشور معرفی کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه به آماری دیگر از سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد که بر این اساس، 44 درصد بار دیابت، 23 درصد بار نارسایی قلبی و بین هفت تا 41 درصد بار سرطان‌های مرتبط را می‌توان به اضافه وزن و چاقی نسبت داد.

او همچنین چاقی را به بروز مشکلاتی نظیر همچون افزایش فشارخون، بیماری‌های قلبی، دیابت، سنگ‌های صفراوی، واریس، بواسیر، افزایش چربی خون، نقرس، آرتروز، کمردرد، تنگی نفس، بیماری‌های کبد و کیسه صفرا، سرطان‌های کولون و رکتوم، پروستات در مردان و سرطان سینه و تخمدان و مشکلات باروری در زنان و در نهایت کاهش عمر انسان مرتبط دانست.

مقدمی یادآور شد: در چارچوب سند ملی تغذیه و امنیت غذایی، با هدف توقف روند افزایشی شیوع چاقی، بسیج ملی تغذیه با عنوان پیشگیری و کنترل چاقی با تغذیه سالم، از پانرده تا 30 دی همزمان در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین