کد خبر: ۵۱۳۰۶۸
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸

عربستان ۴۸ فروند جنگنده تایفون می‌خرد

در جریان سفر ولیعهد عربستان به انگلیس، لندن اعلام کرد با عربستان برای فروش ۴۸ هواپیمای جنگی تایفون به توافق رسیده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از یورونیوز، توافق اولیه خرید هواپیماهای تایفون در جریان دیدار محمد بن سلمان از انگلیس بدست آمده است. قرارداد نهایی هم بین عربستان و شرکت بریتانیایی «ب آ ای سیستم» که در بخش هوافضا و تجهیزات دفاعی فعالیت دارد امضاء خواهد شد. شرکت «ب آ ای سیستم» این توافق را "قدمی مثبت در جهت واقعیت بخشیدن به روابط با عربستان" خوانده است.

شرکت «ب آ ای سیستم» در سال گذشته به‌دلیل کاهش تولید هواپیماهای جنگی اعلام کرده بود با خطر از بین رفتن ۱۴۰۰ فرصت شغلی در بخش هوافضا مواجه است. اکنون به نظر می‌رسد این قرارداد به ساختار این شرکت جانی تازه خواهد بخشید.

عربستان تنها مشتری این شرکت بریتانیایی نیست. قطر نیز در حال مذاکره برای خرید ۲۴ فروند هواپیمای جنگی به ارزش ۸ میلیارد دلار است.

این نخستین بار نیست که عربستان از انگلیس تجهیزات جنگی خریداری می کند. ۱۰ سال پیش، عربستان از این کشور ۲۷ فروند هواپیمای جنگی خریداری کرده بود.

قرارداد خرید جنگنده از سوی عربستان در حالی مطرح می شود که این کشور رهبری ائتلاف علیه یمن را بر عهده دارد و با انتقادهای حقوق بشری بسیاری چه در انگلیس و چه در دیگر نقاط جهان مواجه است.

انگلیس با صدور مجوزهای عادی برای صادرات تسلیحات، از زمان آغاز جنگ یمن در سال ۲۰۱۵، بیش از ۶.۴ میلیارد دلار اسلحه، از جمله جنگنده‌های پیشرفته و مهمات به عربستان فروخته است. این صادرات تاکنون رشد ۷۵ درصدی داشته است. در میان تسلیحات صادر شده، قطعات مهم برای جنگنده‌هایی که در یمن عملیات بمباران انجام می دهند نیز موجود است.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس دولت این کشور را به همدستی با حمله‌های ائتلاف تحت رهبری عربستان علیه یمن متهم کرده‌ است.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین