کد خبر: ۵۱۶۶۴۷
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷

۹ نکته درباره مصاحبه بن سلمان با مجله آتلانتیک/ از اعتراف به حق یهودیان تا عصبانیت از پرسیدن سوال‌های شخصی

روزنامه‌نگار مشهور عرب در سرمقاله خود به ۹ نکته درباره مصاحبه اخیر ولیعهد عربستان سعودی اشاره کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «الرای الیوم» در سرمقاله امروز خود به تحلیل مصاحبه اخیر ولیعهد عربستان سعودی با مجله مشهور «آتلانتیک» پرداخته و در این باره می‌نویسد:

روشن است که امیربن سلمان کلمات اظهاراتش در این مصاحبه را با دقت تمام انتخاب کرده است و می‌دانست که چه می‌خواهد بگوید و از چه چیزی جلوگیری کند. جهت یا جهات هدفش را نیز مشخص کرده بود و در حال ارائه اعتمادش به متحد بزرگ و تشریح برنامه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود بود.

مسائلی وجود دارد که می‌توان از میان پرسش و پاسخ‌های این گفت‌وگو یا از میان مقدمه طولانی و مهم «جفری گلدبرگ» روزنامه‌نگار دریافت که این مسائل را در نکته‌های زیر خلاصه کرده‌ایم:

نخست: شاهزاده بن سلمان برای نخستین بار از زمان آغاز درگیری‌های اعراب و اسرائیل، به اعتقادش نسبت به حقوق یهودی‌ها برای تشکیل دولت در سرزمین‌های اجدادی خود اعتراف کرد. «دنیس راس» مسئول این پرونده در چند دولت آمریکا و همچنین مسئول مذاکراتی که در این زمینه میان اعراب و اسرائیل برگزار شد، معتقد است که این برای نخستین بار است که این چنین به حقوق تاریخی یهود اعتراف می‌شود، رهبران معتدل عرب در گذشته از حقیقت وجود اسرائیل گفته بودند اما هیچ‌گاه هیچ کدام از آنها از این خط قرمز عبور نکرده بودند.

دوم: به گفته گلدبرگ، شاهزاده بن‌سلمان در طول این مصاحبه یا در حاشیه آن هیچ کلمه نامناسب و بدی خطاب به اسرائیل نگفت بلکه به طور غیرمستقیم با بیان اینکه اسرائیل اقتصادی بزرگ‌تر از خود دارد، اقدام به تحسین این رژیم کرد.

سوم: بن سلمان در طول این مصاحبه طولانی به هیچ‌وجه از کلمه دولت فلسطین استفاده نکرد و به قدس به عنوان پایتخت آن اشاره نکرد و تنها از اعتقادش به این موضوع که اسرائیلی‌ها و فلسطینیان حق دارند سرزمین‌های خود را داشته باشند، گفت.

چهارم: شاهزاده بن سلمان در حالی از نگرانی مذهبی خود نسبت به آینده مسجد الاقصی در قدس و حق مردم فلسطین گفت که از حقوق آنها چیزی به زبان نیاورد و تاکید کرد که نمی‌تواند نسبت به مذهبی دیگر اعتراض مذهبی داشته باشد .

پنجم: منطقه خاورمیانه را همانند اسامه بن لادن رهبر القاعده به دو جبهه تقسیم‌بندی کرد، محور شر شامل ایران، حزب‌الله و جنبش اخوان المسلمین و محور اعتدال شامل اردن، مصر، امارات، بحرین، عمان، کویت، یمن و عربستان.

ششم: ولیعهد سعودی تاکید کرد که کشورش از جنبش اخوان‌المسلمین به عنوان برگه‌ای برای مبارزه علیه کمونیسم که اروپا و آمریکا و سعودی را در دوران جنگ سرد تهدید می‌کرد، استفاده کرده است و حکومت جمال عبدالناصر را حکومتی کمونیستی خواند.

هفتم: بن سلمان به صورت قطعی وجود وهابیت در عربستان سعودی را نفی کرد و تاکید کرد که چهار مذهب سنی در عربستان وجود دارد. وی بر عدم وجود هرگونه تفاوتی میان سنی‌ها و شیعیان در این کشور تاکید کرد.

هشتم: بن سلمان منکر هرگونه حمایت مالی سعودی از تروریست‌ها و گروه‌های افراطی شد اما اعتراف کرد که برخی از شخصیت‌های سعودی در این کشور از برخی از این گروه‌ها حمایت کرده‌اند.

نهم: وی به شدت پاسخ به پرسش‌هایی درباره پرونده اخیر فساد برخی از شاهزاده‌ها در این کشور یا صحبت درباره ثروت و خرید یک کاخ به قیمت نیم میلارد دلار را رد کرد و در واکنش به این پرسش‌ها با عصبانیت خواستار محافظت از مسائل مربوط به زندگی شخصی خود شد و تاکید کرد که وی مردی ثروتمند است و ماندلا و گاندی نیست.
ایلنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین