کد خبر: ۵۱۸۹۱۴
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱

هزینه سفر با تاکسی‌های اینترنتی چگونه محاسبه می‌شود؟

امروزه تاکسی‌های آنلاین به یکی از انتخاب‌های اصلی مردم برای انجام سفرهای درون شهری تبدیل شده است. از جمله مزیت‌های این تاکسی‌ها قیمت ارزان سفر و دردسترس بودن آن‌ها است، اما همواره نحوه تعیین هزینه سفر با این تاکسی‌ها برای مردم سوال بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
از هنگامی که فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در مشهد آغاز شد، اغلب مردم از قیمت این تاکسی‌ها راضی بودند تا اینکه افزایش قیمت‌ برخی از تاکسی‌های آنلاین در ایام عید نوروز نارضایتی‌هایی را در برخی از مسافران ایجاد کرد. همین مساله موجب شد تا در خصوص نحوه محاسبه قیمت تاکسی‌های آنلاین با برخی از مدیران این شرکت‌ها گفت‌وگوهایی را انجام دهیم.

فرید شهابی، مدیر بخش تجاری اسنپ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قیمت‌های اسنپ بر اساس ساعت سفر، حجم ترافیک و مدت‌زمان انجام هر سفر متغیر است. گاهی اوقات مبدا سفر نیز باعث تغییر قیمت می‌شود. بعضی از فرودگاه‌ها ورودی دارند؛ اگر مبدا سفر از این فرودگاه‌ها باشد، راننده باید مسافتی را در قسمت ورودی طی کند که هزینه این مسافت به هزینه کلی سفر اضافه می‌شود. 
 

مبدا، اهمیت زیادی در تعیین هزینه سفر دارد


وی افزود: دو مسیر متفاوت با مسافت یکسان نمی‌تواند قیمت یکسان داشته باشد، چراکه ٰمبدا سفر اهمیت بسیار زیادی در تعیین هزینه سفر دارد. شما اگر از مناطق توریستی مانند طرقبه و شاندیز درخواست سفر بدهید و یا اطراف حرم و فرودگاه باشید قیمت‌های بالاتری را نسبت به مکان‌های کم رفت‌وآمدتر شهر باید بپردازید. دلیل هم ساده است در این مناطق تعداد مسافر بیشتر از راننده است و با اهرم قیمت می‌توان راننده‌های بیشتری را به فعالیت در ساعات و مناطق شلوغ تشویق کرد. 

مدیر بخش تجاری اسنپ خاطر نشان کرد: علاوه بر مبدا، ساعت سفر، میزان ترافیک، ایام خاص سال (مانند روز اول عید، چهارشنبه‌سوری) و شرایط آب‌وهوایی نیز در تعیین هزینه سفر موثر است. 

شهابی در خصوص ساعات اوج گفت: به طور معمول در روزهای عادی سال در همه شهرها یک نوبت صبح و یک نوبت بعدازظهر افزایش قیمت داریم. این ساعت بر اساس فصل و ایام خاص سال تغییر می‌کند. صبح‌ها عموما از ساعت ۶ تا ۷ الی ۹ تا ۱۰ و بعدازظهرها از ساعت 3 تا ۴ الی ۷ تا ۸ افزایش قیمت داریم که مقدار آن بنا بر هر یک از فاکتورهای افزایش قیمت متغییر است.

مدیر بخش تجاری اسنپ در خصوص درصد افزایش قیمت‌ اسنپ در شهر مشهد در ایام نوروز اظهار کرد: در ایام نوروز در شهر مشهد به طور تقریبی حدود ۲۵ درصد افزایش قیمت داشتیم. در مناطق گردشگری این شهر، به خصوص در مسیر فرودگاه و اطراف حرم، افزایش قیمت در مواردی به بیش از ۲۵ درصد هم ‌رسید. درخواست سفر در یک‌سری روزها و ساعت‌ها در اطراف حرم به شدت رشد می‌کند و امسال بیشترین میزان تقاضای سفر در این منطقه درست در لحظه تحویل سال اتفاق افتاد.

وی افزود: لحظه تحویل سال برای آنکه بتوانیم همچنان سرویس‌دهی مناسب داشته باشیم در سفرهای اطراف حرم رشد ۷۰ درصدی قیمت داشتیم. 

شهابی با بیان اینکه در کل دنیا از قیمت به عنوان اهرم تعادل عرضه و تقاضا استفاده می‌شود، عنوان کرد: قیمت‌های ما تحت هیچ شرایطی تا به حال رشد زیادی نداشته‌اند و افزایش قیمت‌ها هنوز به بیشتر از ۲ برابر نرسیده‌ است. 

وی در پاسخ به این پرسش که علت اصلی افزایش قیمت اسنپ درایام نوروز در مشهد چه چیزی بوده‌ است؟، تصریح کرد: مشهد یکی از اصلی‌ترین شهرهای توریستی ایران محسوب می‌شود که در ایام نوروز نسبت عرضه و تقاضا در آن به هم می‌خورد. در این موارد وظیفه ما در بخش تجاری اسنپ این است که برای ارائه خدمات مناسب به مسافرانمان قیمت‌ها را به تناسب برسانیم.

مدیر بخش تجاری اسنپ با بیان اینکه با پایان تعطیلات نوروز قیمت‌های ما به روال پیش از عید برگشت، افزود: با این حال احتمال دارد که با توجه به تورم سالانه با اندکی افزایش قیمت در سال جدید مواجه باشیم. تصمیم در این رابطه منوط به میزان تورم و افزایش هزینه‌های زندگی است. بنا بر میزان افزایش هزینه‌های زندگی، در نظر می‌گیریم که رفاه کاربران راننده اسنپ کاهش پیدا نکند. 

وی در خصوص افزایش و یا کاهش تعداد سفرهای انجام شده در ایام نوروز عنوان کرد: در تمام شهرهای تحت پوشش اسنپ، تعداد درخواست‌ها و سفرها در تعطیلات کاهش پیدا می‌کند. منتهی وقتی این تعطیلات مثل ایام نوروز چندروزه باشد در شهرهای توریستی (همچون شیراز، اصفهان و مشهد) این کاهش کمتر است. ممکن است از خودتان بپرسید که در این شرایط چرا افزایش قیمت داشتیم. پاسخ این است که در شهرهای توریستی افت تعداد رانندگان بیشتر از افت درخواست‌هاست. 

شهابی درخصوص ثبت شکایات مسافران گفت: به طور معمول مسافران با سه روش ثبت گزارش در اپلیکیشن، تماس با مرکز تماس (به شماره ۴۱۸۴۹۰۰۰) و ارسال ایمیل به care@snapp.cab می‌توان گزارش سفر خود را در اختیار مسئولان پشتیبانی اسنپ قرار دهند. از بین این سه روش سریع‌ترین راهی که می‌توان از طریق آن به نتیجه رسید ثبت گزارش در اپلیکیشن است.عمده گزارش‌ها پیرامون پیگیری اشیاء جامانده، لغو سفر و گاه مسیریابی نامناسب بوده است. 
 

هزینه سفر، تابع عرضه و تقاضا است


افشین بزرگ‌نیا، مدیرعامل دفتر تپسی در مشهد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قیمت گذاری ما تابع عرضه و تقاضا است، الگوی قیمت‌گذاری ما گویا است و براساس منطقه و شرایطی است که در آن منطقه وجود دارد. 

وی ادامه داد: شرایط به این شکل است که در آن منطقه ترافیک وجود دارد یا خیر، نسبت عرضه و تقاضا در منطقه چقدر است، اگر نسبت عرضه به تقاضا پاین بیاید خود سیستم به صورت خودکار قیمت را افزایش می‌دهد به دلیل اینکه راننده را به قیمت بالاتر برای پذیرش سفر ترغیب کند. زیرا باید به گونه‌ای راننده راضی شود؛ مثلا در عید با وجود تعطیلات راننده باید ماشینش را روشن کند و در ترافیک بماند.

مدیرعامل دفتر تپسی در مشهد عنوان کرد: در روزهای پنجشنبه معمولا افزایش قیمت را داریم، به این علت که تعداد سفرها افزایش پیدا می‌کند و خود سیستم تشخیص می‌دهد که قیمت را بالا ببرد. در عید نوروز هم همینطور بود مثلا در مناطقی مانند قاسم آباد، افزایش قیمت نداشتیم، اما مناطقی مانند بلوار وکیل آباد و یا حرم مطهر که تقاضای زیادی داشتیم افزایش قیمت را هم به‌دنبال داشت. 

وی در خصوص تعداد کاهش یا افزایش سفرها در نوروز خاطرنشان کرد: تعداد سفرهای ما در نوروز تقریبا تغییر نکرده بود، یکی از دلایل آن این است که بخشی از سفرهای کاری ازبین رفته بود و در عوض سفرهای توریستی جایگزین شدند. خوشبختانه به کمک راننده‌هایمان توانسیتم اکثر درخواست‌هایی که داشتیم را انجام دهیم و به زائرین خدمت کنیم. 

مدیرعامل دفتر تپسی در مشهد با بیان اینکه شکایات ما سطح‌بندی است، اظهار کرد: معمولا سفرهایی که زیر نمره 5 می‌گیرند با مسافر ظرف 24 ساعت تماس گرفته می‌شود و مشکل را برطرف می‌کنیم. اگر نظری فرستاده شود، تمام نظرات خوانده و بررسی می‌شود. 

بزرگ‌نیا ادامه داد: سعی ما براین است که طی 24 ساعت پیگیری‌های لازم را انجام دهیم در عید نوروز به صورت قابل توجه‌ای نمره‌ای که مسافران به عملکرد ما و راننده‌هایمان دادند افزایش پیدا کرده است. این امتیاز قبل از نوروز 9.3 بوده که الان به 9.45 رسیده است که برای خود ما جای خرسندی دارد.

در ادامه سراغ چند نفر از رانندگان و مسافران تاکسی‌های اینترنتی رفته‌ایم و نظرات آنها را در خصوص فعالیت تاکسی‌های آنلاین و هزینه سفر با این تاکسی‌ها جویا شده‌ایم. 
 

با آمدن تاکسی‌های اینترنتی وضعیت تاکسی‌ها ساماندهی شده است


یکی از رانندگان تاکسی‌های آنلاین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با آمدن تاکسی‌های اینترنتی کمی وضعیت تاکسی‌ها ساماندهی شده و به این دلیل که هزینه سفر مشخص است، مسافر مجبور نیست پول اضافی پرداخت کند. 

وی با بیان اینکه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی از هر قشری هستند، عنوان کرد: متاسفانه اکثر راننده‌ها تحصیلات بالایی دارند اما به علت نبود شغل مجبور به این کار شده‌اند. من لیسانس فیزیولوژی هستم اما برای بیکار نبودن در اسنپ فعالیت می‌کنم. کار کردن به عنوان راننده تاکسی‌های اینترنتی درآمد نسبتا خوبی دارد اما در بلند مدت به دلیل استهلاک بالایی که ماشین دارد به صرفه نیست و نمی‌توانیم با درآمدی که به‌دست می‌آوریم ماشین را جایگزین کنیم و پیشرفتی داشته باشیم.
 

تمام تاکسی‌ها باید آنلاین باشند


یکی دیگر از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی که در تاکسی‌های گردشی سازمان تاکسیرانی هم فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص گرانی تاکسی‌های اینترنتی در ایام نوروزاظهار کرد: تعداد زیادی از رانندگان در نوروز به سفر رفته بودند و در شرکت فعالیت نمی‌کردند و از طرفی کار کردن در نوروز در خارج از شرکت‌های اینترنتی با توجه به حجم مسافر، به صرفه‌تر بود به همین دلیل برای اینکه شرکت‌ها بدون راننده نمانند و رانندگان خود را ترغیب به فعالیت کنند، مجبور به افزایش قیمت بودند.

وی ادامه داد: تاکسی‌های بی‌سیم‌ تاکسی‌رانی باید در سامانه خودشان فعالیت کنند و نمی‌توانند تاکسی اینترنتی باشند اما تاکسی‌های زرد گردشی همچون ما می‌توانند در تاکسی‌های آنلاین هم فعالیت داشته باشند. به نظرمن باید تمام تاکسی‌ها را وارد سامانه تاکسی‌های اینترنتی می‌کردند و نرخ‌ها را نه مثل تاکسی زرد بالا و نه مثل تاکسی‌های اینترنتی پایین در نظر می‌گرفتند، تا کار افرادی که شغلشان راننده تاکسی است با آمدن تاکسی‌های اینترنتی کساد نشود. 

یک خانم مسافر که از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کند در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در هفته معمولا 4 تا 5 بار از تاکسی‌های آنلاین استفاده می‌کنم. به دلیل اینکه قیمت آنها خیلی مناسب‌ است دیگر از تاکسی‌های زرد و تلفنی استفاده نمی‌کنم. اما یکسری مسائلی وجود دارد که برخی اوقات نگران کننده است و آدم می‌ترسد که از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کند. برای خود من تاکنون اتفاقی نیفتاده است اما همین امروز که از این تاکسی‌ها استفاده کردم، راننده یک چماق روی صندلی جلوی ماشین داشت که خیلی من را ترساند اما خدا را شکر اتفاق خاصی نیفتاد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین