کد خبر: ۵۲۸۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
ترامپ مدعی است خروج آمریکا از برجام، فعالیت ایران در منطقه را محدود کرده است

ارزیابی نیویورک‌تایمز درباره ادعای ترامپ درخصوص تغییر رفتار ایران: هیچ شواهدی وجود ندارد

ترامپ اخیرا مدعی شد که در نتیجه خروج امریکا از برجام ایران رفتار متفاوتی در منطقه در پیش گرفته و دیگر مانند سه ماه پیش نیست و قدرت و نفوذ سابق را در سوریه ندارد. او در یک کنفرانس خبری مشترک در روز پنجشنبه این ادعاها را مطرح کرد. مشخص نیست که اشاره ترامپ به کدام شواهد است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» نزدیک به دموکرات‌ها در گزارشی انتقادی می نویسد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ارزیابی نیویورک‌تایمز درباره ادعای ترامپ درخصوص تغییر رفتار ایران: هیچ شواهدی وجود ندارداخیرا مدعی شده که سیاست‌اش در زمینه خروج از برجام سبب محدودتر شدن فعالیت‌های ایران در خاورمیانه و کاهش نفوذ آن کشور شده است. با این حال، مقام‌های دولتی امریکا هیچ‌گونه شواهدی برای تایید این ادعای رییس جمهوری آن کشور ارائه نداده‌اند».  

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این روزنامه در ادامه می نویسد: «ترامپ اخیرا مدعی شد که در نتیجه خروج امریکا از برجام ایران رفتار متفاوتی در منطقه در پیش گرفته و دیگر مانند سه ماه پیش نیست و قدرت و نفوذ سابق را در سوریه ندارد. او در یک کنفرانس خبری مشترک در روز پنجشنبه این ادعاها را مطرح کرد. مشخص نیست که اشاره ترامپ به کدام شواهد است. نشانه‌های کمی وجود دارند که چشم انداز تحولات منطقه از سه ماه پیش تاکنون تغییری کرده باشد و این که ایران نفوذش در منطقه کاهش یافته باشد. جالب آن که حتی مقام‌های ارشد سیاست خارجی دولت ترامپ نیز از ایران انتقاد کرده‌اند که آن کشور تغییری در سیاست خود نداده است. از جمله، «نیکی هیلی» سفیر امریکا در سازمان ملل متحد که در سخنرانی ماه پیش خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد مدعی شد که رفتار ایران در سوریه باعث تشدید بی‌ثباتی در آن کشور می شود. او از حمایت ایران از اسد رییس جمهوری سوریه به شدت انتقاد کرد و مدعی شد که ایران به دلیل حمایت از انصارالله باعث تشدید خشونت‌ها در یمن شده است. یک ماه پس از آن، مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا از حضور ایران در درگیری‌های منطقه‌ای انتقاد کرد و از مقامات آن کشور خواست تا ثروت ایران را در خارج از آن کشور هدر ندهند. پمپئو مدعی شد که ایران به درگیری‌ها در منطقه ادامه می دهد و نتیجه آن آوارگی بیش از شش میلیون سوری است. او در ادامه ادعاهای خود افزود که ادامه حمایت ایران از انصارالله منجر به تشدید جنگ و تداوم گرسنگی و قحطی مردم یمن شده است.  «نبیه بری» رییس پارلمان لبنان هفته گذشته گفت که حزب الله گروه شیعه لبنانی مورد حمایت ایران قصد دارد در سوریه باقی بماند آن هم تا زمانی که داعش کاملا در آن کشور متحمل شکست شود. علاوه بر این، ایران هفته جاری اعلام کرد که خود را برای غنی‌سازی بیشتر اورانیوم آماده می کند. در یمن، ایران در حال مذاکره برای آتش‌بس با کشورهای اروپایی است. طبق گزارش‌های «رویترز» این مذاکرات از فوریه آغاز شده بودند؛ حتی پیش از خروج ترامپ از برجام.

«مارک دوبوویتز» مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و از منتقدان توافق هسته‌ای، می‌گوید: «مقامات ایران در منطقه اهداف خود را تغییر نداده‌اند و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.»

ارزیابی نیویورک‌تایمز درباره ادعای ترامپ درخصوص تغییر رفتار ایران: هیچ شواهدی وجود ندارد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین