کد خبر: ۵۳۵۹۸۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴

فرصتی که جوانان بسکتبال از دست دادند/ فایده ویلیام جونز برای ایران چه بود؟

در شرایطی که تیم ملی جوانان ایران بدون هیچ برنامه تدارکاتی خودش را برای قهرمانی آسیا و انتخابی جام جهانی آماده می‌کند تیم ملی امید در جام ویلیام جونز شرکت کرد و نائب قهرمان شد. بسیاری از اهالی بسکتبال اعتقاد دارند این تورنمنت فرصتی بود که باید برای جوان‌ها از آن استفاده می‌شد.
آفتاب‌‌نیوز :
تیم ملی امید ایران در جام ویلیام جونز شرکت کرد و به مقام نائب قهرمانی رسید. تورنمنتی که برای امیدهای بسکتبال ایران خوب بود اما با توجه به اینکه تیم‌ملی جوانان تا ده روز دیگر باید به رقابت‌های قهرمانی آسیا و انتخابی جام جهانی برود بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که فرصت ویلیام جونز باید برای جوان‌ها استفاده می‌شد و نیازی نبود تیم ملی امید در این بازه زمانی که رویداد خاصی پیش‌رویش نیست در این رقابت شرکت کند. مخصوصاً اینکه فدراسیون از نظر مالی در شرایط خوبی قرار ندارد و نتوانسته برای جوان‌ترها برنامه‌ریزی خاصی داشته باشد.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از ایسنا، تیم ملی امید ایران با ترکیبی از بازیکنان جوان با هدایت فرزاد کوهیان به چین تایپه رفت و در نهایت نائب قهرمان شد. کاملا مشخص است که مهران شاهین‌طبع سرمربی تیم ملی بزرگسالان قطعا از بازیکنان تیم امید برای بازی‌های آسیایی استفاده نخواهد کرد و تنها در بین این نفرات وحید دلیرزهان کمی شانس دارد تا به جمع دوازده نفر تیم بزرگسالان برسد که آنهم شانس بسیار کمی است. در کنار این موضوع تیم ملی جوانان به عنوان مدافع عنوان قهرمانی باید در تایلند به مصاف حریفان آسیایی و اقیانوسیه خود برود و سهمیه جهانی کسب کند. جوانان ایران در روزهای بد اقتصادی فدراسیون بسکتبال با تیم‌های منتخب رشت و لنگرود دیدار دوستانه داشتند و چند مسابقه هم با تیم بزرگسالان برگزار کردند اما همانطور که محسن شاه‌علی سرمربی تیم ملی جوانان بارها تاکید کرده این تیم نیاز داشت در یک تورنمنت معتبر شرکت کند تا بازیکنان حس برد و باخت در جریان رقابت را تجربه کنند.

این اتفاق نیفتاد اما با کمی درایت می‌شد تیم ملی جوانان را به ویلیام جونز اعزام کرد که آنها از این فرصت برای کسب آمادگی استفاده کنند. با توجه به کیفیت پایین تیم‌های شرکت کننده در ویلیام جونز نیز به سادگی می‌توان گفت تیم ملی جوانان هم می‌توانست همین نتایج را کسب کند. مشخص نیست مسوولان و کارشناسان کنونی فدراسیون بسکتبال با چه تفکری تصمیم گرفتند در آستانه رویداد مهم پیش‌روی جوانان فرصت ویلیام جونز را در اختیار آنها قرار ندهند. البته در این میان شایعه‌هایی شنیده می‌شود که این اتفاق تحت تاثیر ارتباط خوب فرزاد کوهیان با فدراسیون است و با توجه به اینکه محسن شاه‌علی سرمربی تیم ملی جوانان از زمان مدیریت محمود مشحون هدایت این تیم را در اختیار دارد زیاد مورد حمایت فدراسیون قرار نمی‌گیرد.

محمدرضا اسلامی سرمربی تیم ملی جوانان ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۲ درباره این موضوع به ایسنا گفت: با توجه به اینکه جام ویلیام جونز و تورنمنت اطلس همزمان شده بسیاری از تیم‌های به دلیل جایزه نقدی تورنمنت اطلس تمایل دارند به این مسابقات بروند و به همین دلیل کیفیت ویلیام جونز نسبت به سال‌های گذشته افت چشمیگیری داشته‌است. حتی در این دوره نیز تیم‌ها کیفیت زیاد بالایی نداشتند. من هم معتقدم اگر جوانان به این رویداد اعزام می‌شدند خیلی بهتر بود. فرصت مناسبی بود تا تیم ملی جوانان در مسیر انتخابی جام جهانی خودش را به خوبی محک بزند و به قول معروف استخوان خورد کند تا برای قهرمانی آسیا آماده شود. سطح مسابقات هم به گونه‌ای بود که تیم ملی جوانان کاملا می‌توانست از آن استفاده کند و بهترین اتفاق برایش رقم بخورد. با این حال اکنون باید تمام انرژی‌های مثبت را روانه تیم ملی جوانان کنیم تا در آسیا نتیجه بگیرند و من واقعا به آنها خوشبین هستم.

قاسم کیانی مربی تیم ملی جوانان ایران در جام جهانی ۲۰۱۳  درباره این موضوع بیان کرد: جام ویلیام جونز بهترین فرصت برای تیم ملی جوانان بود تا بتواند برای قهرمانی آسیا آماده شود. در رده‌های سنی هرچقدر بازی‌های رسمی بیشتر باشد هم این فرصت برای کادرفنی پیش می‌آید که بازیکنانش را محک بزند و هم بازیکنان اعتماد به نفس بیشتری کسب می‌کنند و با خودباوری بیشتر به مصاف حریفان می‌روند. تیم ملی جوانان ایران شرایط خوبی دارد و تمرین‌های مناسبی داشته اما نیاز به بازی تدارکاتی دارد تا برای قهرمانی آسیا آماده شود. اگر فدراسیون این فرصت را در اختیار تیم ملی جوانان قرار می‌داد تا در جام ویلیام جونز شرکت کند قطعا جوانان ایران با شرایط بسیار بهتری در تایلند به میدان می‌رفتند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین