کد خبر: ۵۳۶۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴

کودکان و سالخوردگان بیشتر در معرض خطر گرمازدگی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: باتوجه به تشدید گرما در فصل تابستان و افزایش بیماری‌های مختلف مربوط به این فصل، اطفال و افراد مسن بیش از سایر گروه‌ها در معرض گرمازدگی هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
«قاسم میری علی‌آباد» در خصوص علائم شایع گرمازدگی گفت: افزایش دمای بدن، پوست خشک و گرم، گشاد شدن مردمک چشم، تهوع و استفراغ، کاهش فشار خون، تنفس سریع، تپش قلب و انقباضات عضلانی از جمله علائم و نشانه های اولیه گرمازدگی می‌باشد که با تشدید گرمازدگی به سردرد، سرگیجه منجر می‌شود.

وی اظهار کرد: در صورت تداوم گرمازدگی احتمال، کاهش سطح هوشیاری، تشنج، کما و حتی مرگ هم وجود دارد .

معاون درمان دانشگاه با تأکید بر ضرورت مصرف مایعات و به ویژه آب در شرایط گرمای شدید هوا، گفت: با رعایت نکات پیشگیرانه مانند استفاده از لباس‌های نخی و رنگ روشن ، مصرف میوه و سبزیجات بجای غذاهای چرب و دیر هضم و عدم نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌توان تا حد زیادی از بروز گرمازدگی جلوگیری کرد.

میری، فعالیت شدید بدنی در هوای گرم که علاوه‌بر افزایش دمای بدن منجر به از دست رفتن مایعات نیز می‌شود را از جمله عوامل خطر گرمازدگی برشمرد و افزود: بهتر است تا در زمان اوج گرما از حضور و فعالیت در فضاهای گرم و به خصوص در زیر نور مستقیم آفتاب اجتناب کرد اما اگر افراد مجبور به فعالیت در گرما هستند توصیه می‌کنیم تا ضمن توجه ویژه به مصرف آب و مایعات در زمان‌های مشخص استراحت کنند.

قاسم میری میزان آب مورد نیاز برای یک فرد بالغ سالم را حداقل یک و نیم لیتر در روز دانست و گفت: بسته به میزان گرما و میزان فعالیت فرد، میزان آب مورد نیاز نیز متغیر خواهد بود.

به گفته دکتر میری، لازم است تا افراد در هوای گرم به ازاء هر نیم ساعت تا یک ساعت فعالیت بدنی 5 تا 10 دقیقه استراحت داشته باشند که به گرما زدگی دچار نشوند.

وی همچنین به افرادی که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار می‌گیرند توصیه کرد تا از ابزار حفاظتی مانند کلاه، نقاب و آفتاب‌گیرهای دیگر، عینک ضد آفتاب و کرم‌ها و لوسیون‌های ضدآفتاب استفاده کنند.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، افراد مسن، نوزادان و کودکان، بیماران قلبی و عروقی، دیابتی و زنان باردار از جمله افرادی هستند که بیشتر از افراد عادی  در معرض گرمازدگی قرار دارند و باید از قرارگرفتن در محیط‌های باز و به شدت گرم و در معرض تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنند.

وی تصریح کرد: در برخورد با فرد گرمازده که دارای این علائم است ابتدا فرد گرمازده را از معرض گرمای مستقیم خارج و به محیطی خنک‌تر و با تهویه مناسب منتقل کنید. سپس بیمار را به پشت بخوابانید و پاهایش را به اندازه 30 سانت بلند کنید و با استفاده از حوله یا پارچه مرطوب و کمپرس سرد نسبت به کاهش دمای بدن بیمار اقدام کنید. هم‌چنین در صورت هوشیار بودن بیمار مایعات کافی در اختیار وی قرار دهید و در وهله بعد برایر اطمینان از انجام صحیح مراحل درمانی با اورژانس 115 تماس بگیرید.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین