کد خبر: ۵۳۸۹۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸

افزایش وزن ناگهانی، 5 دلیل ثابت شده دارد

آیا می دانستید هر علتی از عدم تعامل هورمونی گرفته تا کمبود ویتامین ها و مصرف برخی داروهای تجویزی، سرنخ هایی در مورد اضافه وزن به شما می دهند؟
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل ازpreventionبه گفته محققان کلینیک روان پزشکی مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون، بسیاری از مردم در حال انتخاب شیوه زندگی سالم برای جلوگیری از اضافه وزن هستند اما نمی دانند که بدن به عواملی خارج از کنترل ما، واکنش نشان می دهند. نتیجه این اتفاق افزایش وزن است.

در اینجا دلایلی که خارج از تصور شما هستند و وزن تان را بدون این که بخواهید، افزایش می دهند را مرور کنید:

افسردگی: بسیاری از داروهای ضد افسردگی باعث افزایش وزن می شوند بنابراین اگر افسرده هستید، شاید شاهد افزایش بین 5 تا 15 پوند از وزن تان باشید. البته بسیاری از مبتلایان به افسردگی نیز، حتی اگر دارویی مصرف نکنند دچار افسردگی می شوند و به گفته دانشمندان، احساس افسردگی، غم و اندوه و تنهایی خود عامل مهمی برای ابتلا به چاقی است.

مصرف برخی داروهای خاص: بسیاری از داروها خاصیت افزایش وزن دارند و لیست آنها بسیار طولانی است. مصرف داروهای ضد سرطان، داروهای هورمون درمانی جایگزین، استروئیدها، بتابلوکرها برای بیماریهای قلبی و فشار خون، داروهای ضد تشنج، داروهای سرطان سینه مانند تاموکسیفن، برخی از درمان ها برای آرتریت روماتوئید، و حتی برخی از داروهای میگرن و سوزش سر دل، می توانند شما را چاق کنند. با پزشک تان مشورت کنید. شاید او بتواند درمان های جایگزین را بدون عوارض جانبی خاص مانند چاقی به شما پیشنهاد کند.

ابتلا به یبوست: مشکلات گوارشی از جمله فعالیت آهسته روده ها منجر به افزایش وزن می شود. در حالت ایده آل زمانی که شما غذا می خورید، یک ساعت بعد یا بیشتر، روده شما حرکت می کند. فعالیت روده ها و عمل دفع برای یک یا دو بار در روز، ایده آل است اما اگر شما به طور منظم دچار یبوست هستید، کم آب می نوشید، فیبر کم مصرف می کنید و ... در معرض ابتلا به چاقی قرار خواهید گرفت.

عدم مصرف برخی مواد مغذی: کمبود منیزیم، کمبود آهن و یا کمبود ویتامین دی، سیستم ایمنی بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد، میزان انرژی را کم می کند و متابولیسم شما را به گونه ای آهسته می کند که به سمت چاق شدن می روید. این در حالی است که مصرف بادام، برنج، شیر، اسفناج، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، و ... همگی در رفع این کمبودهای غذایی موثرند و شما را از اضافه وزن نجات می دهند.

استرس مزمن: استرس نیز از جمله مواردی است که سبب افزایش وزن و چاقی می شود. در واقع استرس ضربه سختی به سلامت می زند و باعث رفتارهای ناسالمی از جمله پرخوری می شود. استرس مخصوصا در میان افراد چاق و دارای اضافه وزن بسیار دیده می شود. ارتباط بین استرس و چاقی به صورت عمده در هورمون ها نهفته است، مخصوصا در هورمون استرس کورتیزول. وقتی سطح هورمون ها بالا می ماند، که کورتیزول را هم شامل می شود، در نتیجه اشتها افزایش پیدا می کند. وقتی فرد دچار استرس، اضطراب و افسردگی می شود رو به غذا خوردن های احساسی می کند تا خود را التیام دهد در نتیجه وزن فرد افزایش می یابد.
اوای سلامت 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین