کد خبر: ۵۴۰۹۲۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳

شرایط بدن در صورت مصرف ناکافی میوه و سبزیجات

میوه جات و سبزیجات حاوی برخی از مهم‌ترین مواد مغذی برای سلامت انسان هستند، اما افراد بسیاری به میزان کافی از آنها استفاده نمی کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
میوه جات و سبزیجات میزبان مواد مغذی مختلفی هستند و بر همین اساس می توانند فواید سلامت مختلفی را برای انسان ارائه کنند.

به گزارش "ریدرز دایجست"، اگرچه در برخی موارد می توان از مکمل ها به جای این مواد غذایی مفید استفاده کرد، اما مصرف میوه جات و سبزیجات تازه بهترین روش برای دریافت تمام ترکیبات مفیدی است که در آنها وجود دارند. مصرف ناکافی میوه جات و سبزیجات می تواند عوارض سلامت چشمگیری به همراه داشته باشد.

با کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مواجه می شوید

میوه جات و سبزیجات حاوی برخی از مهم‌ترین مواد مغذی برای سلامت انسان هستند، اما افراد بسیاری به میزان کافی از آنها استفاده نمی کنند. مصرف ناکافی میوه جات و سبزیجات می تواند به کمبود مواد مغذی منجر شود. بسیاری از این کمبودها می توانند اثرات جانبی نامطلوبی به همراه داشته باشند. اگرچه می توانید بسیاری از مواد مغذی را از مواد غذایی دیگر تامین کنید، اما میوه جات و سبزیجات حاوی تراکم بالایی از مواد مغذی هستند و از این رو منابعی عالی برای آنها محسوب می شوند.

با مشکلات گوارشی مواجه می شوید

بدون میوه جات و سبزیجات، انسان هرچه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های گوارشی مانند یبوست، هموروئید و دیورتیکول می شود. میوه جات و سبزیجات حاوی سلولز هستند که وزن مدفوع را افزایش می دهد، عبور مدفوع را تسهیل می کند، و زمان انتقال را کاهش می دهد. افزون بر این، میوه جات و سبزیجات حاوی فیبر هستند که به تسکین و پیشگیری از یبوست کمک می کند، عضلات دستگاه گوارش را تحریک می کند و از این رو آنها قدرت خود را حفظ کرده، و فشار بر قسمت پایینی شکم کاهش می یابد که احتمال تورم سیاهرگ های مقعدی که موجب هموروئید می شود را کاهش می دهد. مطالعه ای در دانشگاه هاروارد نشان داد که یک رژیم غذایی سرشار از فیبر غذایی - میوه جات و سبزیجات از بهترین منابع محسوب می شوند - خطر بیماری دیورتیکولار را کاهش می دهد.

خطر سرطان افزایش می یابد

بنابر گزارش موسسه پژوهش های سرطان آمریکا، هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی تواند در برابر سرطان از انسان محافظت کند، اما یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی گیاهی می تواند به کاهش خطر سرطان کمک کند. آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E، ویتامین C، و کاروتنوئیدها ممکن است با محافظت از سلول های سالم در برابر آسیب رادیکال های آزاد خطرات سرطان را کاهش دهند. کاروتنوئیدها، رنگدانه هایی شامل بتا کاروتن که در اسفناج و دیگر سبزیچات برگدار تیره، مرکبات، سیب زمینی شیرین، و هویج یافت می شوند، ممکن است در برابر آسیب سلولی از شما محافظت کرده و با نرخ های پایین‌تر سرطان نیز مرتبط بوده اند. افزون بر این، مصرف بیش از حد چربی با سرطان مرتبط بوده است، از این رو جایگزینی غذاهای ناسالم با میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

ممکن است افزایش وزن را تجربه کنید

اگر میوه جات و سبزیجات را به میزان کافی مصرف نکنید، احتمالا غذاهایی با محتوای چربی و تراکم کالری بیشتر مصرف می کنید. مطالعه ای که در کالج پزشکی آلبرت اینشتین انجام شد، نشان داد که جمعیت بزرگسالان آمریکایی دارای اضافه وزن یا چاق میوه جات و سبزیجات کمتری نسبت به گروه دارای وزن عادی مصرف می کردند. بیشتر مواقع، رژیم های غذایی حاوی غذاهایی با تراکم انرژی بالا به پرخوری و اضافه وزن منجر می شوند. میوه جات و سبزیجات کالری و تراکم انرژی کمی دارند. از این رو، مصرف آنها می تواند احساس سیری را با دریافت کالری کمتر در فرد ایجاد کند.

احتمال بیشتری دارد به دیابت مبتلا شوید

از آنجایی که افزایش وزن با دیابت پیوند خورده است، خطر ابتلا به دیابت زمانی که غذاهایی با تراکم انرژی بالا مصرف می کنید، افزایش می یابد. از آنجایی که اضافه وزن یکی از مهم‌ترین عوامل خطرآفرین برای دیابت نوع 2 است، مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف میوه جات و سبزیجات ممکن است به طور غیر مستقیم احتمال وقوع چنین شرایطی را کاهش دهد. مطالعه ای که در دانشگاه تولین انجام شد، نشان داد که مصرف سبزیجات برگدار سبز و میوه جات با کاهش خطر دیابت مرتبط بوده است. افزون بر این، اگر به دیابت مبتلا باشید، عدم مصرف میوه جات و سبزیجات می تواند شرایط این بیماری را وخیم‌تر سازد. برای افراد مبتلا به دیابت مصرف کربوهیدارت هایی مانند نان، برنج، پاستا، و غذاهای فرآوری شده می تواند سطوح قند خون را از کنترل خارج سازد. جایگزینی این غذاها با سبزیجات کم کربوهیدارت مانند سبزیجات برگدار تیره، بروکلی، گل کلم، گوجه فرنگی، بادنجان و میوه های کامل می تواند به تنظیم سطوح گلوکز کمک کند.

فشار خون شما ممکن است افزایش یابد

یک رژیم غذایی سرشار از سدیم و با محتوای میوه جات و سبزیجات کم به فشار خون بالاتر منجر خواهد شد. یک رژیم غذایی سرشار از میوه جات و سبزیجات می تواند فشار خون را کاهش دهد و در افراد مبتلا به پرفشاری خون نیز چنین رژیم غذایی می تواند به اندازه داروها در کاهش فشار خون موثر عمل کند. دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از میوه جات و سبزیجات به کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی کمک می کند و از این رو فشار خون کاهش می یابد.

در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی قرار دارید

مصرف میوه جات و سبزیجات با توجه به اثری که در کاهش فشار خون دارند می تواند خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد. میوه جات و سبزیجات فاقد کلسترول هستند، از این رو جایگزینی آنها با غذاهای حاوی کلسترول ممکن است خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.  

خطر ابتلا به افسردگی افزایش می یابد

پژوهشگران ارتبط بین غذاهای مصرفی و سلامت روانی ما را مورد بررسی قرار داده اند. به تازگی مطالعه ای بزرگ در اسپانیا نشان داد افرادی که یک رژیم غذایی سرشار از میوه جات و سبزیجات را دنبال می کنند احتمال کمتری دارد به افسردگی مبتلا شوند. این که میوه جات وسبزیجات چگونه ممکن است اثر محافظتی بر سلامت روانی ما داشته باشند همچنان به طور دقیق روشن نیست، اما کمبود مواد مغذی مانند ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک) و ویتامین B6 می تواند احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

منبع: عصر ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین