کد خبر: ۵۷۳۳۶۸
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱

كمك اقتصاد دانش بنيان به صنعت خودروسازي ايران

آفتاب‌‌نیوز :
خسرو دلشاد - كارشناس خودرو - اين روزها يك فراخوان توجه بسياري را جلب كرده است. گروه خودروسازي سايپا و گروه صنعتي ايران خودرو طي فراخواني از قطعه سازاني كه توانمندي داخلي سازي قطعات پيشرفته خودرو را دارند دعوت به همكاري كرده‌اند. در فراخوان خودروسازان آمده است: جهت تحقق سياست اقتصاد مقاومتي، اهداف دولت تدبير و تاكيد وزير محترم صنعت مبني بر لزوم بهره‌مندي از توان دانش متخصصان ايراني، دو شركت سايپا و ايران‌خودرو از تمامي قطعه سازان و شركت هاي دانش بنياني كه توان داخلي سازي قطعات خودروهاي توليدي را دارند دعوت مي كنند تا در جهت بومي سازي قطعات پيشرفته خودرو كه در حال حاضر در كشور توليد نمي شوند با آنها همكاري داشته باشند.

اقتصاد دانش‌بنيان:
دانش به عنوان يكي از نيروهاي بسيار مؤثر در تحولات اقتصادي و اجتماعي به شمار مي‌آيد و يك كالاي عمومي محسوب مي‌شود، زيرا مي‌توان دانش را بدون كاهش و استهلاك، با ديگران به اشتراك گذاشت. در عين حال، اين يك مشخصه‌ي منحصر به فرد براي اين كالاي عمومي محسوب مي‌گردد كه بر خلاف ساير كالاهاي فيزيكي (مثل سرمايه، دارايي‌هاي مادي و منابع طبيعي)، استفاده از آن، از كميّتش نمي‌كاهد و مي‌توان از آن بارها استفاده كرد.

يك تعريف عام از دانش عبارت است از ذخيره‌ انباشته‌شده‌اي از اطلاعات و مهارت‌ها كه از مصرف اطلاعات توسط گيرنده‌ي اطلاعات حاصل مي‌شود. در حقيقت دانش، به عنوان يك منبع دائمي، همواره در اختيار بنگاه‌هاي اقتصادي قرار مي‌گيرد و با مشاركت مكرر در فرآيندهاي گوناگون توليدي و خدماتي، سبب افزايش مزيت رقابتي و ايجاد ارزش افزوده مي‌شود. در نتيجه، اين امر مي‌تواند سبب گسترش رفاه اجتماعي و عامل كاهش فقر و بي‌عدالتي و موجب ارتقاي روند توسعه‌ پايدار شود.

درعصرحاضر، اصطلاح اقتصاد دانش‌بنيان، كه توسط OECD مورد تأكيد خاص در استراتژي توسعه‌ي ملل قرار گرفته است، گوياي تأكيد بر نقش دانش و فناوري در جريان توسعه‌ي اقتصادي است. از اين رو، مي‌توان گفت در اقتصاد دانش‌بنيان، به دانش از نظر كيفي و كمّي بااهميت‌تر از گذشته نگريسته مي‌شود. طبق تعريف اين سازمان، اقتصاد دانش‌بنيان اقتصادي است كه مستقيماً بر مبناي توليد، توزيع و مصرف دانش و اطلاعات قرار گرفته باشد. بسياري از اقتصاددانان بر اين باورند كه امروزه ديگر حجم سرمايه و اندازه‌ بازار در توسعه‌ اقتصادي ملل نقش اساسي ندارد، بلكه اين نقش را دانش و فناوري ايفا مي‌كند.

با توجه به فشارهاي محيطي حاصل از تحريم‌ها بر صنعت خودروسازي ايران, توسل به توانايي شركت‌هاي دانش بنيان راهكار بسيار مناسبي براي توسعه اين صنعت و عبور از شرايط بحراني است. اميد است خودروسازان با توجه بيشتر به اين شركت بستر مقاوم‌سازي اين صنعت را فراهم نمايند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین