کد خبر: ۵۷۹۷۵۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲

بدون FATF چگونه پول نفت را به کشور بیاوریم؟

پالرمو باز هم پشت چراغ قرمز مجمع تشخیص مصلحت نظام متوقف شد. این لایحه پر حاشیه به رغم تأیید در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان ماه‌هاست که در مجمع تشخیص مصلحت نظام معلق مانده است.
آفتاب‌‌نیوز :
با تصمیم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی این لایحه به بعد از تعطیلات نوروز موکول شده است. این در حالی است که مصباحی مقدم یکی از اعضا مجمع تشخیص تعداد رای‌های منفی را ۲۰ نفر اعلام کرد. به این ترتیب اگر رأی ممتنعی وجود نداشت و بقیه اعضا موافق آن بودند می‌شد رأی نهایی صادر شود و لایحه مذکور مورد تائید قرار گیرد.

علی شمس اردکانی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی و تجارت بین‌الملل درباره اثرات اقتصادی تأخیر در بررسی این لایحه گفت: کسانی که با پیوستن به پالرمو مخالفت دارند، تقریباً هیچکدام از ساز و کار روابط و پرداخت‌های بین‌المللی اطلاعی ندارند. حضرت امام حسین می‌فرمایند: «النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُو» این بدان معنی است که مردمان با چیزی که بر آن اگاهی ندارند، عداوت و مخالفت می‌کنند. بنده به عنوان کسی که دکترای اقتصاد انرژی از بهترین دانشگاه و اساتید آمریکا را دارم، با حدیثی از امام حسین سخن خود را آغاز می‌کنم که البته به آن افتخار می‌کنم. به نظر من اکثر مخالفان پالرمو اطلاع چندانی از ساز و کار لایحه پالرمو و تأثیر آن نسبت به منافع ملی ندارند. به خصوص این که این لایحه با پرداخت‌های بین‌المللی ملازمه دارد از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. به نظر می‌رسد اغلب کسانی که با موضوع پرداخت‌های بین‌المللی مخالفت می‌کنند از بودجه منتفع می‌شوند، در نتیجه در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: ولی مثلاً من که هیچ انتفاعی از بودجه ندارم به این آقایان تذکر می‌دهم شما مخالفت می‌کنید پس دولت چگونه سهم شما را از بودجه پرداخت کند؟

او افزود: باید توجه داشت بودجه را بر اساس یک عدد نفتی و صادرات نفتی ضرب در قیمت دلار تعیین کرده‌اند و این آقایان نیاز به همین دلار دارند تا بتوانند سهم خود را از دولت دریافت کنند. اینجاست که موضوع بازمی‌گردد به همان کلام حضرت امام حسین (ع) که افراد با چیزی که نمی‌دانند مخالفت می‌کنند. اگر این سخن من بر آقایان گران می‌آید. بنده تقاضا می‌کنم به هر دادگاهی که تمایل دارند از من شکایت کنند.

اردکانی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت می‌گویند که رای‌ها مشخص است اما تصمیم نهایی اعلام نشد، تحلیل شما از عدم اعلام نتیجه چیست؟ گفت: من هم همین را می‌گویم ای عزیزان چرا با موضوعی که از ابتدا و انتهای آن چندان خبر ندارید مخالفت می‌کنید؟ این حرکت به ضرر خود مخالفین هم هست، پس چرا کاسه ماست خود را می‌شکنید؟ به خصوص افرادی که در سازمانی مشغول به کار هستند که قرار است که از این بودجه تأمین شوند. اگر ما ترتیبات مورد قبول دنیا را برای نظام پرداخت‌های بین‌المللی و تجارت بین‌المللی نتوانیم با سیستم بانکی خود همگن کنیم سبب می‌شود که درآمدی از فروش نفت وجود نداشته باشد تا انواع سازمان‌ها و مراکز دولتی از آن سهم داشته باشند و این بسیار بد است. به قول سعدی شاعر بزرگ ایران:

یکی بر سر شاخ و بن می‌برید

خداوند بستان نگه کرد و دید

بگفتا گر این مرد بد می‌کند

نه با من که با نفس خود می‌کند…

لذا من معتقدم که این حرکت بیشتر یک بازی سیاسی است.

وی درباره آثار تصویب یا عدم تصویب پالرمو نیز توضیح داد: به هر حال این تأخیر در اعلام کردن تصویب پالرمو به این معنی است که به هر کشوری در بازار بین‌المللی نفت می‌فروشیم پول خود را نتوانیم بگیریم. سوال اما اینجاست چرا کاری کنیم که نتوانیم پول خود را بگیریم. مصوبات و مشخصات اف‌ای‌تی‌اف و پالرمو توصیه‌هایی است برای تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی. حالا کشور ما که با یک افرادی خبیثی مثل ترامپ روبه‌رو است و این بیگانگان برایشان مهم نیست که با تحریم‌های ظالمانه خود چگونه کودکان، بیماران و تمام ملت ایران را تحت فشار قرار می‌دهند، باید دقت بیشتری داشته باشد، برای بنده که سال‌ها در دانشگاه‌ها اقتصاد بین‌الملل و تجارت بین‌الملل تدریس می‌کردم، زشت است که به دوستانم بگویم که شما با موضوعی مخالفت می‌کنید که به ضرر خود شما هم هست.

اردکانی گفت: ما همه باید برای حفظ و تأمین منافع ملی متحد باشیم. مصالح جناحی مطرح نیست. بنابراین توصیه ما به دوستان این است که کاری کنیم که برای دولت تسهیلات به وجود آید که بتواند خدمات خود را بر اساس قانون بودجه به انجام رساند. در ضمن اگر قرار بود که پالرمو تأیید نشود چرا بودجه را بر اساس نفت بسته‌اند؟ اگر نفت به پرداخت‌های خود نرسد دقیقاً با مسائل متعددی روبه‌رو می‌شویم از جمله مواجه می‌شویم مثالی شبیه بابک زنجانی که نفت ما را می‌برند و پول را نمی‌دهند و این بسیار بد است. موضوعی که حتی یک کاسب هم به آن واقف است. یک بقال هم جنسی به کسی نمی‌دهد که نتواند پول آن را بگیرد.

منبع: خبرآنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
آشنا
|
Germany
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
0
1
آسانترین روش همان روش خانم شیخ الاسلام و حامیان او است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
0
0
يکي از راه ها اين است گوشت را گران ميکنيم بعد بجاي دلار گوشت وارد ميکنيم مي فروشيم به مردم که در واقع همان دلار 12000 توماني بدست مياد
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
1
1
FATF رو اگر مستقل از تحریم های کنونی و سابقه کارشکنی ها و... بررسی کنیم شاید اونقدری که اکثر مردم معتقدند بد نباشه. ولی وقتی همه اینها رو کنار هم می گذاریم طوری پازل تحریم کامل می شه که وضعیت کشور و مبادلات ارزی و خرید و فروش هامون را کاملا می بنده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
2
1
اگر واقعا اینطوره که استاد عزیز می گن، چطور موافقان fatf پاسخی برای سوالات و اشکالات منتقدا ندارن؟ یعنی ما بیاییم همین کانال های مالی و صرافی هایی که توی شرایط تحریم باهاش تحریم ها رو دور می زنیم رو شفاف لو بدیم و به نهاد ها بگیم با کی تجارت می کنیم تا کلا تعطیل بشیم؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین