کد خبر: ۵۸۶۵۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸

هشدار به افرادی که ورزش نمی‌کنند

محققان دریافتند افراد با وزن طبیعی که ورزش نمی کنند در خطر حملات قلبی قرار دارند
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش نشریه جهان دوندگان، محققان علوم پزشکی اعلام کردند ترکیب «وزن متناسب» و «فعالیت جسمانی اندک» ترکیبی بسیار خطرناک و گول زننده است.

بسیاری افراد تصور می کنند تنها دلیل ورزش منظم، کمک به حفظ تناسب اندام و وزن مناسب است. این درست نیست!زندگی کم تحرک و سبک زندگی که ورزش در آن وجود ندارد فواید ناشی از کنترل وزن و حفظ وزن متناسب را در قلب از بین می برد.

محققان در مقاله ای در نشریه انجمن متخصصان قلب و عروق آمریکا اعلام کردند با مروری پنج ساله بر روی گروهی از افراد با وزن طبیعی و نیز گروهی دارای اضافه وزن که سن آنها بین 40 تا 79 سال بود و هرگز بیماری قلبی نداشتند به نتایج جالبی رسیدند.

دانشمندان به مواردی همچون چربی دور شکمی، محیط مچ دست و مقدار فعالیت ورزشی افراد توجه کردند و خطرات قلبی عروقی در کمین هر فرد را نیز اندازه گرفتند. محققان دریافتند 30 درصد از کسانی که وزن متناسب دارند ولی ورزش نمی کنند در خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همچون حملات قلبی یا سکته های مغزی قرار دارند. افرادی که وزن نرمال داشتند ولی زندگی ساکنی را می گذراندند میزان چربی دورشکمی بیشتری داشتند، تنفس های کوتاه تری داشتند و محیط دور مچ آنها در مقایسه با ورزشکاران منظم، ناسالم بود.

محققان می گویند افراد با وزن نرمال که دست کم 150 دقیقه در هفته ورزش می کنند 58 درصد کمتر از دیگران در خطر ابتلا به حملات قلبی قرار دارند. عوامل موثر در ایجاد چاقی شامل عوامل ارثی، پرخوری، تغییر سوخت وساز بافت چربی، کاهش تولید گرما، کاهش فعالیت جسمی بدون کاهش مقدار غذای دریافتی و برخی از داروهاست. افزایش چربی شکم نیز که به چاقی شکم موسوم است با افزایش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی همراه است.

محققان بر این باورند که ذخیره اصلی انرژی بدن، چربی است. برخی بیماران از افزایش پیشرونده وزن شکایت می کنند، حال آنکه مقدار غذای دریافتی آنها افزایش نیافته است. باید گفت که چنین وضعیتی کاملاً امکان پذیر است. 

کاهش پیشرونده توده عضلانی بدن که با افزایش سن روی می دهد، امری اجتناب ناپذیر است. در عین حال به دلیل کاهش توانایی بدن در سوزاندن چربی ها، وزن افزایش می یابد. در این حالت اگر مقدار کالری دریافتی به میزان قبلی باقی بماند، به ناچار افزایش وزن خواهیم داشت که بیشتر از چربی تشکیل شده است. بنابراین تولید انرژی کاهش می یابد و برای جبران انرژی از دست رفته نیاز به دریافت مقدار بیشتری ماده غذایی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین